6 of 8 Page
|
A sok fedélzeti „fitting” elkészülése után hozzákezdtem az árbocozat részeinek elkészítéséhez. Elsőként a három tereb került sorra. A gyári rétegelt lemezből készült részeket 3 x 0,5 mm-es mogyoró lapokkal burkoltam be. |
Ez után a tereb merevítő gerendázat és a korlátok következtek. A felhasznált anyag itt is a diófa, illetve a korlát rúdjai rézből készültek és feketítve lettek. |
A terebek pácolva és viaszolva. |
|
|
A terebek elkészülése után nekiláttam az orrárboc elkészítésének. A gyári rétegelt lemez járomfát egy saját gyártású diófa anyagú járomfával váltottam ki. |
A félig elkészült orrárboc összeszerelve és pácolva. |
|
|
A következő a hajó előárbocának elkészítése volt. Az árbocok elkészítéséhez főleg a gyári rajzokra hagyatkoztam, illetve egy pár internetes oldal anyagát használtam fel. A rudakat méretre daraboltam, majd fúrógépbe fogva kúposra alakítottam. Az árbocfejek négyszögesítéséhez Proxxon marógépet használtam (természetesen ez a művelet elvégezhető vésővel, vagy tűreszelővel is). A járomfák a gyári lézervágottak, de az éleket körbeszegtem bükk furnérral, hogy ne látszódjanak az egymásra ragasztott lemezek élei. |
Az árbocrudakat tartó faékek fészkét ismét a maróval alakítottam ki, az ékeket tűreszelővel reszeltem ki. Következett a szokásos pácolás és viaszolás a kötélbandázs ezután következik. |
|
|
A sorban a főárboc elkészítése következett. |
A főárboc pácolva és felületkezelve. |
|
|
Végül a tatárboc. |
A tatárboc pácolva és viaszolva. |
|
|
Készítettem egy képet az ideiglenesen összeállított árbocokról, de természetesen így összeszerelve csak a kötélzet felrakása során lesz. |
|
Egy közeli kép az árbocfejről. Jól látható a védőrácsozat, ami a köteleket védte a kidörzsölődéstől. |
|
Az árbocok elkészülése után hozzáláttam a legyártani a vitorlarudakat. A hengeres rudak darabolásához lombfűrészt használok, a kúposítást egy állványba fogott fúró- géppel és különböző durvaságú csiszoló pappírral végzem. A vitorlarudak közepén található nyolcszögformát vékony mogyoró lécek ráragasztásával alakítottam ki. A kötélfogó fülek anyaga ismét a jó bevált dió. |
A vitorlarudak pácolva, viaszolva. |
A vitorlarudak a felszerelt szárnyvitorlarudakkal pácolva, viaszolva. A szárnyvitorlarudak tartóit az úgynevezett „szemüvegeket” vékony rézlemezből vágtam ki, meghajlítottam, majd forrasztó ónnal és pákával összeforrasztottam. Végül az egészet fekete modell festékkel lefestettem. |
|
|
A gaffrúdhoz és a bummfa végeihez a készlet tartalmaz ugyan alkatrészeket, de inkább gyártottam másikat. |
A rudak pácolva, viaszolva és vasalással felszerelve. A vasalások anyagával sokáig kísérleteztem. Először üres sörös dobozokból vágtam vékony csíkokat és azt használtam, de ez túlságosan merev volt. Így át kellet szoknom a borra, mert némelyik borosüveg nyakát vékony ónból készült védőfólia van (sajnos csak a drágább borok üvegeit csomagolják így, az olcsóbb borokon műanyag van) és ez a fólia puha és akár sniccer-rel is vágható. Mivel az ón szinte teljesen rugalmatlan, így könnyen hajlítható, ragasztható bármilyen felületre pillanatragasztóval. |
|
Eddig jutottam a hajó elkészítésével, a soron következik a hajótest a tatrész és az oldalzsebek elkészítése, festése. Az árbocok beszerelése után lassan felkerül az állókötélzet, vitorlák és a futókötelek, csigák. Addig viszont még sok-sok tennivaló van.
|
|
|
Last update : 2011. July 18. Monday 10:11 |
Users' Comments |
|
Average user rating
(1 vote) |
|
Comment language: Magyar (9), English (0)
Add your comment
|