| 
                            
                | By Aller Máté,
                                                                        on 2009. February 02. Monday 10:42 |  
                | Average user rating :  (0 vote) |  
                | Views : 27600     |  
                | Favoured : None |  
                      | Published in : Articles, Previews |  There are no translations available 
   
A Fa Hadihajó Építése
 Szerzők: James Dodds, James Moore
 Keménykötés
 25,4x25,4 cm
 Catham Publishing
 
 A tartalom:
 
 The Origins of the 74 (A 74 ágyús hajó eredete)
 The Timber Trade in the Eighteenth Century (Fakereskedelem a 18. sz. –ban)
 The Purchase of Ships’ Stores (A hajó alapanyagainak beszerzése)
 The Dockyard (A hajóépítő műhely)
 The Shipbiulders (A hajóépítő mesterek)
 Draughts, Models and the Mould Loft (Tervrajzok, modellek és a rajzpadlás)
 The Building I. (Építés I.)
 The Building II. (Építés II.)
 The Launch (A vízrebocsátás)
 Furniture and Armament (Berendezések és fegyverzet)
 Epilogue (Zárszó)
 Bibliography (Irodalomjegyzék)
 
 Összegzés:
 
 A könyv bepillantást nyújt számunkra a 18. századi angliába a 74 ágyús HMS Thunderer nevű hadihajó építésének erejéig. A szerzők munkája nyomán részletes képet kapunk a hajó építésének összes aspektusáról. Kezdetnek a 74-ágyús hajótípus eredetéről, kifejlesztésétől, az építésre való megbízás folyamatáról olvashatunk, a hajó tervrajzainak facsimile lenyomataival illusztrálva és a főbb méretekkel kiegészítve. Nagylátószögű képet kapunk a fa hajóépítés kritikus pontjáról, a kor fakereskedelméről, a híres angol fehér tölgy nevelésének módjáról, a felhasznált egyéb fafajtákról, illetve az egyéb alapanyagok (mint vas, len, szurok stb.) beszerzéséről. A háttér megalapozása után a Thunderer születésének helyét, a woolwich-i hajóépítő műhelyet mutatja be a könyv. A hajóépítő mestereket (hajóácsok, fűrészesek, tömítő mesterek) bemutató részben, olvashatunk a mesterek munkájáról, szerszámairól, társadalomban betöltött szerepükről és arról, hogy az egyes mesterségeket hol és miként lehetett elsajátítani. Mindezt a szerszámok és egyes munkafolyamatok rajzai teszik szemléletessé. Végül elérkezünk a tényleges hajóépítéshez. Lépésről lépésre haladunk az egyes részmunkákon, melyek érthetően, egyszerű nyelvezettel vannak kifejtve és nem utolsó sorban nagyméretű, igen részletes vonalrajzokkal és fekete-fehér képekkel illusztrálva. A sólya, a gerinc fektetése, az első bordák beállítása, a palánkozás, a belső kidolgozása, a tömítések elkészítése, a vízrebocsátás mind-mind nagy figyelmet kapnak. Hasonló módon és részletességgel az árbocok, a kötelek és a blokkok előállítása is bemutatásra kerül. A mű a sok technikai információt egy érthető, átlátható folyamatba fűzi, melynek végén ott áll az elkészült hajó, mely így szinte életre kel!
 
 Jó szívvel ajánlom minden a témában érdekelt embernek ezt a könyvet, legyen az akár makettező, akár a történelem iránt érdeklődő (vagy akár egyszerre a kettő). Látható, hogy nem konkrétan makettezéssel kapcsolatos információkat szolgáltat a könyv, de véleményem szerint olyan hátteret ad az embernek, mellyel nagyot léphet előre a történelmi hűséggel kidolgozott hajómakettek építésében. A nyelvezet egy szakkönyvhöz mérten egyszerű, szakszavak persze akadnak bőven. A könyv egyetlen nagy hátránya (az angol nyelven kívül :P) az elérhetősége. Sajnos jelenleg csak antikváriumokban juthatunk hozzá. Én a könyvet az abebooks.com oldalon keresztül vásároltam az USA-ból kb. 60 dollárért postaköltséggel együtt, ez mondhatni elég borsos a könyv méretéhez képest, de szerintem megérte!
 
Képek a könyvből:
 |  |  |