Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow Építődobozok
Építődobozok PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2009. February 23. Monday 14:06

Average user rating :    (2 votes)

Views : 51784    

Favoured : 1

Published in : Articles, Basics

There are no translations available

Ebben a cikkben szeretnék segítséget nyújtani mindazoknak, akik építődobozos makettek (kitek) vásárlásán törik a fejüket. A legfontosabb dolog, hogy mindig merjünk segítéget kérni. A Magyarországon jelenleg elérhető kitgyártók sajnos az esetek többségében elég csapnivaló minőséget képviselnek, amit még történelmi hiteltelenséggel is súlyosbítanak, mindezt sokszor horribilis áron. Ennek ellenére vannak olyan dobozos kitek is, amik megfelelő minőségűek, minimális javítással szép hajó készíthető belőlük. Ebben a cikkben – a teljesség igénye nékül – áttekintjük a építődoboz palettát annak érdekében,hogy mindenki megfelelően tudjon választani: megismerkedünk a legismertebb gyártókkal kínálatuk, kitjeik minősége és árszínvonala alapján, illetve kitekintünk a Magyarországon nem forgalmazott kitekre és beszerzési lehetőségeikre is.

A kiteket előszeretettel vásárolják olyan makettezők, akiknek nincs lehetősége fa megmunkálására alkalmas berendezéseket telepíteni otthon, esetleg anyagi forrás, vagy akár helyhiány miatt sem. Emellett előfordulhat, hogy valaki szeretne modellezni, de nem akar időtlen időket rászánni egy történelmileg tökéletesen pontos modell elkészítésére. A kitek összeállításához - mivel félig-meddig előkészített állapotban kapjuk az alkatrészeket - általában egyszerű késziszerszámok elegendőek, nincs szükség speciális gépekre. Ha már eldöntöttük, hogy kitet szeretnénk vásárolni, építeni, a legfontosabb, hogy ne költsük hiába a pénzünket. Egy teljesen kezdő, laikus számára a szép dobozgrafikával reklámozott, drága fahajó kit egyben feltétlenül jót is jelent, holott sajnos nem ez a helyzet. Először is – s ez lenne a legfontosabb tanács – mindig merjünk segítséget kérni. Ezen az oldalon elég sok olyan modellező jelen van, akik már több dobozos modellt is építettek. Olyanok is, akik csak saját modellt építettek tervrajz alapján, tehát biztosan tudnak segítséget nyújtani. Először is, vegyük két csoportba a kitet vásárolni szándékozókat: akik pontosan tudják, hogy melyik hajó modelljét szeretnék megépíteni, már „csak“ azzal kell megküzdeniük, hogy igényeik és pénztárcájuknak megfelelően az ideális modellt ki tudják választani. Számos ismert, népszerű hajó modelljét megtaláljuk nagyon sok gyártó kínálatában, ám a minőség és az ár rettenetesen nagy szórású. Akik nem tudják pontosan, melyik hajó modelljét akarják megépíteni, csak szeretnének fahajó modellt építeni, azok számára a legfontosabb az lehet, hogy egy általában megfelelő minőséget produkáló, és azt megfelelő áron szállító cég modelljét válasszák. Ehhez is szeretne e cikk egy kis segítséget nyújtani.

Amikor kiválasztjuk álmaink hajójának építődobozát a boltban, az első dolog, amire ránézünk a csodálatos dobozgrafika után, az az árcédula. Látva, hogy már a közepes, a valóságban 50-70 cm hosszúságú modellek ára is több tízezer forint, bizony érdemes lenne tudni, mire is számíthatunk az összeállítás során. Ne legyenek illúzióink! Kétségtelen, hogy minden egyes vásárláskor újabb kelepcébe csal a fogyasztói társadalom, hiszen, ha utánaszámolunk, mennyi is lehet egykit előállítási költsége (lásd Szeibel László: Építődobozos modellek tuningolása 1.-4. c. cikkeit), egyértelművé válik, hogy a kitgyártók rendkívül nagy haszonnal dolgoznak. Mindehhez hozzájárul még a kit alapanyagának minősége, ami megint csak a modellépítő életét keseríti meg, amennyiben rossz, vagy akár a gyártó által rosszul megválasztott alapanyagokkal találja szemben magát az építésnél. A kit minőségét tehát, amennyire lehetséges, vásárláskor mindig ellenőrizni kell, s figyeljünk arra, hogy csak akkor vásároljuk meg a kitet, ha megfelelőnek találjuk.

Az fahajó modellezés a repülő- és egyéb műanyag makettek építéséhez képest elhanyagolható rétegeket mozgat meg, tehát elég egyszerű lefedni az itthoni keresletet. Kevés gyártó kevés modellje érhető el a hazai boltok polcain, gyakran csak rendelésre szállítanak kiteket. A makettépítő sokszor tehát csak az itthoni kínálat minőségi színvonalával szembesül, nem is gondolva arra, hogy esetleg más gyártók kitjei hasonló áron sokkal jobb minőséget tudnának nyújtani. A fő akadály ezen az úton persze az információ hiánya és a beszerezhetőség problémája. Az információ megszerzése ma már nem kihívás, mindenkit bátorítanék, hogy merje használni az internetet ebben a témában is. Minimális nyelvtudással (gyakran még ez is szükségtelen) megtalálhatja számos, idehaza nem forgalmazott kitgyártó honlapját, kínálatát. A beszerezhetőség gondja is inkább csak vélt, mint valós, ugyanis számos külföldi internetes webáruházban megvásárolhatóak a hajók kitjei, ráadásul ezeket észszerű postaköltséggel el is juttatják a vásárlóhoz. Ez ma már az Európai Unió területén belül nem okozhat gondot, de biztonsággal vásárolhatunk akár az Egyesült Államokból is, persze onnan tetemes postaköltséggel.

Először is nézzük meg az ismertebb (itthon jelenleg forgalmazott, illetve külföldről beszerezhető) kitgyártók kínálatát. Ehhez a legjobb alapot egy összehasonlítás szolgáltathat, amely során a következő egyszerű szempontokat vesszük figyelembe:

  1. A gyártó kínálata és az elérhető méretarányok. Ez már önmagában nagyon sokat elárul a gyártóról, ugyanis: a gyártók a hajók építőelemeit ipari gépekkel tömegtermelik. A költséghatékony megoldás az, ha viszonylag kevés féle alkatrészt kell gyártani és azok minél több kithez megfelelőek lesznek. Ezt úgy lehet könnyedén elérni, hogy az egyes hajók méretarányát úgy választják meg, hogy minél több tömegtermelet alkatrész legyen közel helyes méretű. Sőt mi több, a spórolás az egyes maketteken belül is értendő, sokszor többféle szükséges méret helyett csupán egyfélét kapunk a dobozban. Ez persze sokkal egyszerűbb megoldás, mint különböző hajókat azonos méretarányban gyártani, amikor is ugyanabból a típusú alkatrészből (pl. kormánykerék, ágyúnyílás tokok és fedelek, stb.) nagyon sokféle méretre lenne szükség, ha az „eredeti“ terveknek meg szeretnének felelni. (A méretarányok tekintetében a konvencionális arányokat tekintem mértékadónak. Ezek a történelmi hajómakettek esetében kontinentális mértékegységekben 1:50 és 1:100. Az angolszász területek mértékegységrendszere ettől a mai napig eltér, itt a megfelelő arányok 1/4 coll : 1 láb, valamint 1/8 coll : 1 láb. Miután 1 láb = 12 coll, ezért az előbbi 1:48, az utóbbi pedig 1:96 méretaránynak felel meg. Az Egyesült Államokban igen elterjed még a 3/16 coll : 1 láb (1:64) arány is, illetve sokszor találkozhatunk 1:75 méretaránnyal is. Kisebb hajók részletes modelljeinél 1:10, de akár 1:15 és 1:25 arányok is előrodulnak.
  1. Érték/ár arány. Ha már az átlagos magyar háztartás számára tetemes összeget szánunk a kit megvásárlására, nem lehet fontosabb szempont, mint hogy a gyártó milyen minőségű kiteket állít elő. Ebből mérvadó lehet a kit alapanyagának minősége és helyes megválasztása, az előre gyártott szerkezeti elemek (elsősorban fém elemek, ormamentikák) kidolgozottsága, minősége. Emellett a tervek helyessége, a mellékelt összeállítási útmutató részletessége, egyértelműsége, vagy akár a csomagolás is.

A következő táblázatban tehát felsorolom: az ismertebb kitgyártókat; internetes honlapjukat (ahol ilyet nem találtam, ott a – reményeim szerint – csaknem teljes kínálatukat árusító cégek honlapjait adtam meg, ezeket (i)-vel jelöltem); a paletta szélességét (kb. hány kitet forgalmaznak, a táblázatban DB oszloppal jelölve, az érték magyarázata: 0 - 10 alatt, 1 - 10 és 25 között, 2 – 25 és 40 között, 3 – 40 modell fölött van a választék); a használt méretarányokat; az általános árszínvonalat (1-olcsó, 2-közepes, 3-drága). Felhívom a figyelmet, hogy ez csak egy átlag, ráadásul a beszerzési forrástól is függ, hogy mennyibe kerülnek akitek; végül a táblázat végén egy  teljesen szubjektív ajánlást (0–pénzkidobás,*-használható,**-ajánlott,***-kiemelkedő).

 Itt rögtön előrebocsájtanám, hogy az ajánlás nem mérvadó, a saját, illetve mások tapasztalatára épül csupán.

NÉV / (Nemzetiség)

HOME PAGE

Aeropiccola / (IT)

http://www.euromodels.co.uk/classic/kits.htm (i)

Amati (Victory Models) / (IT)

http://www.amatimodel.com

Artesanía Latina / (ES)

http://www.artesanialatina.net

Billing Boats / (DK)

http://www.billingboats.com

CalderCraft (Nelson’s Navy) / (UK)

http://www.jotika-ltd.com (i)

Constructo / (ES)

http://www.bestrc.com/constructo

Corel / (IT)

http://naturecoast.com/hobby/corel.htm (i)

Euromodel (UK)

 http://www.euromodels.co.uk/classic/kits.htm

Mamoli / (IT)

http://mamolimodel.com

Mantua / Panart / Sergal / (IT)

http://www.mantuamodel.com

Model Shipways / (US)

http://www.modelexpo-online.com (i)

OcCre (Ocio Creativo) / (ES)

http://www.occre.com

 

NÉV

DB

MÉRETARÁNYOK

ÁR

AJÁNLÁS

Aeropiccola

1

32,35,40,50,70,140,170 (hiányos)

2

**

Amati (Victory Models)

3

16,35,50,60,72,80,100,300

2

**

Artesanía Latina

3

A hivatalos weboldal hibás!

1

0

Billing Boats

3

12,15,20,25,30,33,35,40,45,50,60,67,72,75,90,100

2

**

CalderCraft (Nelson’s Navy)

1

32,64,72

3

**

Constructo

1

26,50,51,55,56,60,62,80,82,85,90,95,100,110,135

1

0

Corel

1

40,50,60,64,75,96,98,100

3

*

Euromodel

0

70,75

3

***

Mamoli

3

12,32,35,50,53,54,55,57,64,66,70,75,90,93,96,100,120,150

1

0

Mantua

Panart

Sergal

2

12,25,30,35,40,43,45,50,60,75,90,98,100,120,150

1

0

1

16,28,30,47,62,75,78,84

2

*

1

42,45,47,49,50,60,77,78,124

3

*

Model Shipways

2

3/4“,1/2“,3/8“,1/4“,3/16“,5/32“,1/8“,3/32“

2

***

OcCre (Ocio Creativo)

2

15,30,45,46,50,53,54,60,65,70,80,85,90,100

2

**

 

 A fenti táblázatból azonnal leolvasható néhány megállapítás. Ha egy kitgyártó túl sok méretarányban gyárt, azonban nincs túlnagy választéka, az azt jelenti, hogy viszonylag kevés féle tömegtermelt, előregyártott elemet készít, amit igyekszik minél több kithez felhasználhatóvá tenni. Ennek legegyszerűbb módja a méretarány olyan megválasztása, hogy a felhasználandó elemek többsége nagyjából megfeleljen a valóságnak.Természetesen ilyenkor a legritkább esetben kapunk jó modellt. Érdemes tehát inkább a kisebb választékú és kevés méretaránnyal dolgozó cégeket választani. A táblázatból leolvasható még a gyártók árszínvonala. Ha tehát az előző két szempont alapján (választék, méretarányok) magunkban kialakítottunk valamiféle sorrendet a kitgyártókról, ezt ki kell egészíteni még a termékeik árszínvonalával. Természetesen a nagyon jó maketteket meg kell fizetni, azonban sajnos sokszor előfordul, hogy egészen pocsék építődobozokért is sok pénzt kell fizetnünk, vagy akár az is, hogy éppenséggel csak egy kicsit jobb minőségért irreálisan magas árat kérnek. 

Az egyes gyártók kínálatának és árszínvonalának összehasonlítása mellett nagyon fontos, hogy tudjuk, mire számíthatunk, amikor kibontjuk a dobozt. Éppen ezért leírnám a leggyakoribb súlyos hibákat, amelyek egyben sajnos „trend“-nek is számítanak a kitek készítésénél:

Az alapanyag: a kitek többségénél a legrosszabb minőségű, legolcsóbb réteges lemezből kapjuk a lézervágott bordákat és gerinclemezt. Sajnos ezek egy része eleve görbe, az építés során szétválnak a rétegek, csak a baj van velük. A lézervágás pedig, bár jól hangzik, két alapvető hiányossággal is küzd: az alkatrész helyessége nem a lézervágáson,hanem a terven múlik. Hiába vág ki egy nem odaillő alkatrészt a lézer. A másik, hogy a lézer megégeti a fa felületét, amit hosszas csiszolással lehet eltávolítani. Ez maximum akkor lehet jó megoldás, ha a hajó egésze festve lesz. További általános probléma a rossz minőségű, vagy az adott célra rosszul megválaszott faanyag: ez utóbbi is gond, hiszen nincs értelme egy zengzetes nevű egzotikus keményfát mellékelni alsó palánkozásnak… úgyanúgy a külső mahagóni palánkozás is ugyan nagy divat, de az estek többségében értelmetlen. A mahagóni nehezen kezelhető anyag, porózus, szívja a ragasztót, mint a szivacs a vizet. Kellemetlen vele dolgozni, hasad, reped, törik. A történelmi hűség tekintetében pedig csak kevés helyen fordult elő, pl. a Karib-tenger szigetein épített spanyol galleonok ebből készültek, de európai vagy észak-amerikai hajók aligha.Emellett elvileg a modell építőanyagának is méretarányosnak kellene lennie, persze a lényeg a kezelhetőség (pl Európában sok helyütt tölgyet használtak, de elég elvetemült ötlet lenne ebből makettet építeni...).

A kitek többségénél a kritikus rész általában fitting“-ek, tahát a díszítések, s általában a fém alkatrészek kérdése. Manapság általános „trend“, hogy ezeket az alkatrészeket öntik. Többségében rossz öntőformákban, szintén a tömegtermelés szellemiségében, olcsó, rossz alapanyagból. Számos esetben lehet olyat látni, hogy egy rendkívül díszes hajó rendkívül drága kitje tele van – már bocsánat – fémhulladékkal (Wasa, Sovereign of the Seas, Royal Sovereign kitek). Órmótlan torzók, kidolgozatlan, aránytalan, öntési csonkokkal, sorjával, illeszkedési hibákkal bőven ellátott gyenge ónötvözetekről van szó. Sok esetben pl a tattükör egy egybeöntött fém lap, ami a gusztustalanság netovábbja egy fa hajón. Ezt azért tartom kritikus hibának, mert végül is a kit összeépítője valamilyen értelemben ezekért vette meg a dobozt, hiszen ezen díszek előállítása rendkívül precíz, aprólékos, hosszadalmas munkát igényelne. Ehhez képest, szinte kivétel nélkül élvezhetetlen, a szépen megépített testet teljesen elrondító, történelmileg pedig abszolút hiteltelen, a méretarányokkal legtöbbször köszönő viszonyban sem lévő vackokat kapunk a dobozban. Ezért kár pénzt kiadni.

A fentiek mellett szokás még csapnivaló minőségű és mennyiségű kötelet mellékelni. Egy kisebb vitorláshoz is legalább 6 féle különböző vastagságú kötél kellene (inkább több), ehelyett jó, ha 2-3 félét találunk a dobozokban, s ezek vastagsága, színe, és minősége szinte sose stimmel. Számos más probléma is van még, ilyenek pl. az egyetlen vastag vászondarab, mint vitorla, a rossz minőségű szegek, a szinte mindig helytelen ágyúk. Ez utóbbi tipikus, nem csinálnak minden hajóhoz megfelelő méretet, és persze történelmileg helyeset meg végképp nem, inkább fényes rézből revolver esztergán nyomnak maximum 10 féle méretet és mindegyik dobozba tesznek olyat, ami méretre körülbelül megfelel. Az ágyúk lafettáit meg inkább csak mértékkel emlegetem, ezeket az alacsonyabb minőségű gyártók esetén azonnal ki kellene dobni, a doboz felnyitása után.

A fent felsorolt hibákra nagyon érdemes odafigyelni, amikor kit vásárlásán törjük a fejünket. Érdemes körbejárni a témát, tájékozódni, mert kellemetlen meglepetések sokasága érhet [Pl. a hajomakett.hu-ra felrakott cikkünkben kemény kritikát kapunk a hajó alapvető minőségét (nem az építő ügyességére gondolok), illetve történelmi hitelességét tekintve gyakorolottab, tapasztaltabb és több ismerettel rendelkező építőktől, és azt esetleg rosszul értelmezzük. Amikor valaki ilyen kritikát kap, jusson eszébe, hogy a tapasztaltabbak nem ellenünk, hanem értünk írják a kritikákat! A dolgunk nem megsértődni, hanem kijavítani a hibát, a saját igényeink szerint! Természetesen nem várható el mindenkitől, hogy tökéletes történelmi hűséggel akarja megépíteni a modelleket, de bizonyos minimális ismeretek, alapelvek betartása kötelező, ugyanis bizonyos szint alatt nem hajómakett-építésről szól a dolog...]

Nos, az eddig leírtak alapján bátorkodtam egy ajánlást összeállítani. Az ajánlás, mint azt korábban írtam, szubjektív. Természetesen nem minden doboz tartalmát ismerem, sőt, jópár márkával sem találkoztam még „élőben“. Tapasztaltabbak és kezdők meglátásaira, interneten olvasható véleményekre alapozom, amit írok, de remélem – s ez a cél vezérel – hogy segítséget tudok vele nyújtani a teljesen kezdők számára.

  1. kategória: nem ajánlott gyártók. Sajnos az első fontos megállapításom, hogy a hazánkban forgalmazott kit hajómakettek többségének megvásárlása nem más, mint pénzkidobás. A minőségi mérce legalját az Artesanía Latina és Mamoli kitek jelentik, illetve ebbe a csoportba sorolnám még a Constructo-t és a Mantua-t is. Ezek a gyártók a legtöbb esetben több, ha nem az összes fent ismertetett súlyos hibát elkövetik. Ezeknek a gyártóknak a kínálata kb. olyan széles, mint amennyi féle méretarányban gyártanak. Ez azt jelenti, hogy a lehető legkevesebb, legvacakabb tömegtermelt alkatrészt dobálják bele a bodozokba egy-két marék fa kíséretében. Már maguk a tervrajzok sem használhatóak  komolyabb építésre, a történelmi hitelességről szó sincs. Az alatrészek néha egészen igényesen ki vannak dolgozva (pántok, csigák, stb.), csak sajnos atánytalanok és nem illenek az adott hajóra.
  1. kategória: a használható, javítható kitek, tehát azok, ahol már van annyi előnye a kitnek, hogy esetleg csak néhány alkatrész(típus) cseréjével, javításával, a tervek kicsi módosításával kielégítő eredményt lehet elérni illetve, tehát jó alapot kínálnak egy szép, helyes makett elkészítéséhez. Ezek a kitek néha még szenvednek az előző kategória hibáitól, de már nem olyan nagy arányban. A Panart, Sergal és a Corel kitjei ezek, amik itthon szintén elérhetőek, és egész jó alapot szolgáltatnak egy-egy hajómodell megépítésének. Az alapanyagok minőségére itt már nem szokott panasz lenni, de a méretarányok itt is eklektikusan változnak, ami nem jó, mert így nem lehet egy standard méretarányú modell mellé tenni, összehasonlíthatatlan lesz. Talán mindhárom gyártó esetén igaz hogy eléggé drágák a modellek a minőséghez képest. Az úgynevezett díszítmények kivétel nélkül fröccsöntött fém förmedvények. Láttam azonban példát arra, hogy valaki alapnak vásárolta meg a hajót, a díszítéseket azonnal kidobta és mind helyett sajátot készített (pl. Bill Short: Sovereign of the Seas). Természetesen az ár sem mindegy, gondoljuk meg, megéri-e szépen megépített hajónkat jelzés értékű, fröccsöntött femalkatrészek tömkelegével elrondítani? Azért lett ilyen alacsony ezen gyártók besorolása, mert csak jó alapokat nyújtanak nagy hajókhoz, de azt igen drágán teszik, miközben díszes hajók kitjeit adják el ormótlan, gusztustalan fröccsöntött hulladék-díszítményekkel.
  1. Kategória, ajánlott gyártók. Tökéletes kit (és tökéletes modell egyáltalán) nem létezik, de vannak olyan gyártók, akiknek a kitjei „megérik a pénzüket“: vagy drágán, de nagyon jó kiteket adnak ki (pl. Amati, Victory Models sorozat – HMS Granado), vagy relatíve olcsón nagyon kevés javítást igénylőeket, jó alapanyagminőséggel (Billing Boats, OcCre). Sajnos ebből itthon csak az Amati modellek elérhetőek, illetve esetleg a Billing Boats. Az Amati sokszor példaértékű kitekkel áll elő, az alapanyag rendben van, számos és számtalan kiegészítővel, külön megvásárolható anyaggal is rendelkeznek. Természetesen az ornamentikák területén közel sem ideális, de legalább méretarányos, esztétikus, sőt esetenként  történelmileg helyes díszítményeket is képesek készíteni. A méretarányok kezdenek helyre kerülni: bár előszeretettel alkalmazzák az 1:60-at, sok kitjük készül 1:50-ben és 1:100-ban is. A tervrajzok minősége változó, nem túl bőbeszédűek, de többségében jó tervrajzok. Temészetesen a tömegtermelés adta korlátok jelen vannak, de érezhetően kevésbé, mint az előző kategóriáknál. Elég széles paletta áll rendelkezésre, témaválasztás tekintetében is. Számos történelmi kor híres és kevésbé híres hajótípusának replikáját árusítják. Kiemelkedő minőségű kitjeik is vannak, ez a Victory Models nevű alsorozat, ahol több teszt szerint is igen kiemelkedőt alkottak. A leírások, összeállítási útmutatók szintén tisztességesek, de ne feledjük el, hogy ez nem egy olcsó kitgyártó, mégis, számos vélemény szerint megéri megvenni a kitjeiket, és van is miből választani. Tulajdonképpen aki nem ragaszkodik a konvencionális méretarányokhoz, annak a számára ideális választás lehet. Ebbe a csoportba tartozik még a hazánkban szintén elérhető Corel, szintén nem olcsó kitek gyártója, ez a márka a viszonylag kis választéka és helyes méretarányai  miatt került ebbe a csoportba, a minőségen felül, természetesen. A dán Billing Boats rendkívül patinás, esztétikus megjelenésű kiteket dob piacra, sok pozitívummal. Szintén nem olcsó, de elérhető árú kitek, bár meglehetősen kicsi a vitorláshajó választékuk. A csoportba tartozik még 3 kevésbé ismert és itthon nem is forgalmazott márka,  a spanyol OcCre, az olasz Aeropiccola és az angol CalderCraft. Az OcCre hajó mellett hintómodellekkel is foglalkozik, az érdekesség kedvéért. Felső közepes árszínvonalat képvisel, csak spanyol vitorlások kitjeit árulja, nagyon esztétikus kiegészítőkkel. A faragások, ornamentikák esztétikusak, részletesek. Megjelenésében ezek a kitek leginkább az Artesanía Latina kitekhez hasonlítanak, ennek a gyártónak is nehéz lesz leszokni a mahagóniról. A CalderCraft kitek jószerivel angol hajók kitjei, megfelelő minőségben. A Nelson’s Navy sorozatuk 15 db angol hajó azonos méretarányú makettjéből áll, nagyon impozáns sorozat, bár esetenként az azonos hajók közül pl. az Amati-t ajánlják inkább. Apró hibáik vannak, de ezektől el lehet tekinteni és az áruk sem vészes. Az Aeropiccola gyárról túl sok információval nem rendelkezek, korábban egészen kedveltek voltak a kitjeik.
  1. Kategória. Kiemelkedő minőség. Érdekes módon a kiemelt kategóriába tartozó makettek egyike SEM elérhető Magyarországon, holott sok esetben ezt az áruk nem indolkolja. Nem feltétlenül a legdrágább a legjobb, de az biztos, hogy a kis példányszámban, kis választékkal dolgozó modellgyárak kitjei általában jó minőségűek. Rögtön ki kell emelni a Model Shipways nevű gyártót, aki, lévén Egyesült Államokbeli, csupán amerikai vitorláshajók modelljeit gyártja, viszont abból sokat, közel 40 féle hajómodell vásárolható meg. A kitek ára nem tartozik a drága kategóriába, viszont a minőségük kivételes. Részletesség, pontosság jellemzi őket, összeállítási útmutató helyett gyakorlatilag egy 60-70 oldalas könyvet mellékelnek minden dobozhoz, úgy, hogy akár egy kezdő is simán eligazodik benne és össze tudja állítani a makettet. Sajnos nehézkes beszerezni itthon, ráadásul Európában szűk keresztmetszet lehet, hogy valószínűleg kevés makettezőt érdekel „ideát“ az amerikai vitorlás hajók története. Az összeállítási útmutatóik elején egyébként részletes történelmi ismertetések, valamint, korabeli fényképek (ha léteznek), rajzok, stb. találhatóak. További európai gyártó az Euromodel. Mindkettő kis választékkal, kevés méretaránnyal dolgozik. Kitjeik között egészen komoly irodalommal rendelkező XVIII. szd-I vitorlások kicsinyített másai szerepelnek, természetesen nem éppen olcsón.

Az egyes elérhető kit márkák ajánlása mellett fontosnak tartom azt is,hogy az ajánlás személyre szabott legyen, kinek-kinek igényei és pénztárcája szerint. Ezek alapján:

- ha mindössze egy esztétikus makettre vágynuk,ami szobánk dísze lehet, azonban (remélhetőleg egyelőre) nem érdekel a méretarány, a történelmi hitelesség, tehát csak egy szép hajót szeretnénk,akkor is szem előtt kell tartanunk, hogy azt feltehetőleg nem egy csomó pénz elköltésével, illetve kínszenvedések útján kívánjuk megvalósítani, hanem az alkotás örömével. Már ebben az esetben is az ajánlott kategóriából válogassunk, ha tehetjük. Nagyobb hajók (és persze elég rendelkezésre álló idő és megfelelően mély pénztárca!) esetén a használható kategória is megfelelő lehet.

- Ha több hajót is építeni szeretnénk még, gondolkodjunk el a méretarányon. Az egymás mellé állított összevissza méretarányú hajók nem mutatnak jól, nem lehet érzékeltetni az arányokat. Érdemes a standard, de lagalábbis azonos méretarányú hajókban gondolkodni, olyan méretarányokban, ami sokszor előfordul sok gyártónál. Az ajánlott kategória itt is megfelelő.

- Ha a méretarány és az esztétika mellett a történelmi hűség is számít, akkor már nehezebb dolgunk van. Természetesen ilyenkor szükséges a megfelelő irodalom olvasása, a referenciaanyagok gyűjtése,majd az ennek legjobban megfelelő kit kiválasztása, amit fel is javíthatunk igény szerint. Az a jó, ha minél kevesebb területen sújtanak bennünket a tömegtermelés hátulütői, s a pénzünkért egy relatíve jó alapot kapunk. Az jánlott kategória hajói sok esetben már közel vannak ehhez, még a kiemelkedő kategória bizonyos darabjai a megfelelő ár megfizetése ellenében szinte tökéleteset nyújtanak.

[Előfordulhat, hogy még a legpontosabban visszaadott kit sem elégíti ki igényünket. Ha elmegy valaki a National MaritimeMuseum-ba, vagy a Museo Naval Madrid-ba, vagy a Musée de la Marine-ba Párizsban, hazafelé jövet már biztos ott motoszkál majd benne, hogy kellene admiralitás (admiralty, azaz bordás-palánkos, teljesen hű szerkezetű) hajót építeni. Számukra is van kit megoldás, ha nem rendelkeznek otthon az egyes bordák egyéni megmunkálásához szükséges fűrész- és csiszológéppel. A századmilliméter pontos bordák ún. "timbering set" keretében (csak faanyag) megvásárolhatóak bizonyos speciális gyártóknál. Természetesen a kínálat rendkívül kicsi, sok esetben mindössze 2-3 hajó admiralty kitje érhető el egy-egy gyártónál. Az árak meglepő módon változatosak, mindenesetre bőven összevethetőek egyPanart/Sergal 100 ezer foritos kit árával. Vajon melyik éri meg jobban?]

Speciális, admiralty kitek pl. Harold Hahn: http://www.dlumberyard.com/Hahn/HaroldHahn.htm

 

Elérhetőség, beszerzési lehetőségek:

Ahogyan azt korábban már írtam, Magyarországon, elsősorban Budapesten elérhető néhány makettbolt polcain, illetve internetes webbolokban számos gyártó kínálata. Mivel nem nagy a tolongás ezekért a makettekért, ezért gyakran gyér a választék, illetve csak rendelés útján lehet hozzájutni. Ilyen portál pl. a http://www.fabulis.hu ,ahol főleg előrendelhetőek a kitek. Sajnos ahogyan említettem, igen gyatra gyártók kitjeit lehet megrendelni, a legalacsonyabb minőségeket, ezért a kitek beszállítása kétséges (jómagam 1 ÉVET vártam, mire megjött a Mamoli Gretel-je hiánytalanul, ami egy kis doboz 1 marék fával 18 ezer forintért). Természetesen ez nem a forgalmazó hibája volt, de ezt a megoldást senkinek nem javaslom. A boltokban az egyes kitek pedig lehet, hogy évek óta ott porosodnak már, lehetséges, hogy azóta újított is a cég a dobozon, kijavított valami hibát. Az újdonságok pedig gyakran elérhetetlenek. Ilyen módon én a belföldi vásárlást alapvetően nem támogatom. Kis választék, megbízhatatlan beszállítás, rossz gyártók, magas árak. Mindemellett megjegyezném, ami az ajánlásból is talán kitűnik: a magyar közönségnek el lehet adni drágán a legrosszabb kiteket is,akkor meg miért hoznának ide elérhető árú, minőségi dobozokat?!

Ehelyett szorgalmazom mindenki számára az internet használatát. Bármely bank ad ki dombornyomott bankkártyát, vagy éppen speciális internetes vásárlásra létrehozott kártyát, melynek segítségével biztonságosan lehet vásárolni az interneten keresztül. Számos jobbnál jobb modellbolt létezik, melyek valóban leszállítják a kívánt makettet, természetesen a postaköltség esetenként nem olcsó, lévén szó nagy bodozokról. Ennek ellenére egy-egy, az ajánott márkanevekkel fémjelzett kit kicsit magasabb áron is sokkal nagyobb örömet hozhat készítőjének, mint a gyengébb, és csak elhanyagolhatóan olcsóbb verzió. Érdemes a jó modellek háza táján szétnézni, több forgalmazónál is. Nyugat-Európában a makettboltok (is) rendesek, a termékek megérkeznek.Körülbelül 7 éve vásárolok interneten keresztül külföldről, és másnak a hibájából még sohasem károsodtam meg. Ha egyszer kipróbáljuk, és megbizonyosodunk az internetes vásárlás biztonságáról, hamar rájövünk, hogy sok minden sokkal elérhetőbb, mint az gondoltuk volna. A vásárlás biztonságossá tehető felelősséggel (ügyelünk, hogy adatainkat csak az arra illetékesek kapják meg), erre léteznek megfelelő internetes protokollok, melyek megbízhatóak. Ha valaki regisztrálja a dombornyomott bankkártyáját a http://www.paypal.com oldalon, gyakorlatilag biztonságosan fizethet, mivel ha olyan oldalon, webboltban vásárol, akik paypal-t fogadnak el, akkor a fizetése során az történik, hogy mi a bank felé adunk egy megbízást, hogy ha a másik féltől jön a kérés a paypal-ról, akkor fizesse ki neki az általunk megadott összeget. A lényeg, hogy a másik fél nem látja a banki adatainkat. A kártyánkat közvetlenülis használhatjuk, de ezzel vigyáznunk kell. Az internetes vásárlás sem jár nagyobb kockázattal, mintha átvernek egy készpénzes vásárlás során egytetszőleges boltban. A bankok között meglehetősen sok nyoma marad a tranzakcióknak. A gyártóktól közvetlenül is lehet rendelni, ilyen esetekben a reklamáció pl. eléggé rugalmas dolog, ha szükség van rá. Banki átutalást csak végső esetben használjunk, mivel ez eléggé drága lehet, illetve készpénz küldését postán SOHA. A vásárlás tehát biztonságossá tehető interneten, de egy dolgot nem tudunk megkerülni: ez pedig a nyelvtudás. Sajnos alapszinten mindenképpen érteni kell angolul (vagy németül), ez nyitja meg a lehető legnagyobb utat az internet felé. A pénzforgalmi ügyleteink esetében sem árt, ha rá tudunk kérdezni az eladóra e-mailben, el tudjuk intézni, ha valami probléma van. Ha mindezeknek híján lennénk, akkor meg kérjünk meg egy ismerőst…

Fontos megemlíteni, hogy a kitek mellett más dolgok is beszerezhetőek, akár tervrajzok, faanyagok és kiegészítők is (ágyúk,korlátbábok, csigák, kötelek, stb), szintén érdemes ezeket is felkutatni. Végezetül néhány hazai és külföldi webbolt linkje:

1: http://fabulis.hu

2: http://www.mkmodell.hu

3: http://modellfutar.hu

4: http://replica.hu

5: http://www.amazon.de

6: http://www.moduni.de

7: http://drexlers-modellbau.de 

8: http://online-hobbies.com

9: http://www.krick-modell.de

10: http://www.cornwallmodelboats.co.uk 

Tennék még egy kis kiegészítést. Mivel a kezdő makettezők leginkább a híres, köztudatban lévő vitorláshajók iránt érdeklődnek elsősörban, ezért külön táblázatba szednék néhány ilyen hajót az alapján, hogy mely gyártók, milyen méretarányokban, s mennyiért gyártják. A konkrét választásnál természetesen „kötelező“ segítséget kérni tapasztaltabbaktól, hogy a megfelelő kitet ki tudjuk választani. A csak saját modellt építők is tudnak segíteni, hiszen a hajókat magukat nagy valószínűséggel ismerik, tehát ránézve egy-egy dobozgrafikára azt azonnal meg tudják mondani, hogy elvileg használható-e a kit. Magyarországi vásárlás esetén természetesen a legrosszabb taktika az eladótól segítséget kérni, hiszen egyrészt nem ért hozzá, másrészt eladni akar…

Nézzük tehát a hajókat: Bounty, Cutty Sark,Mayflower, Santa Maria, Victory és Wasa. Ezen hajók kitjei - mivel az érdeklődés elég nagy rájuk - a kitgyártók többségének kínálatában szerepelnek. Az alábbi táblázatban látható, mely gyártó milyen méretarányban gyártja ezeket a maketteket és mennyiért szerezhetőek be. A táblázatban ez első szám az ár, ami ezer forintban értendő, illetve ha „E“ van a végén, akkor Euróban. Amásodik a méretarányt mutatja, a harmadik pedig a beszerzési forrást (a fentebb megadott internetes modellboltok listájában a megfelelő számú. Ha több szám is van, akkor több helyen is kapható a modell.). Az „x“ a hiányzó információt jelöli (pl. az Artesanía Latina modellek méretarányai a honlapjukról nem derülnek ki, mert alapvetően hibás a hivatalos honlap…)

 

 

Bounty

Cutty Sark

Mayflower

Santa Maria

Victory

Wasa

Amati

70/1:60/1

 

53/1:60/1

35/1:60/1

 

 

Artesania L.

260E/x/x

88/x/4

30/1:35/4

29/x/4

480E/1:84/5

 

Billing Boats

270E/1:50/6

270E/1:75/6

160E/1:60/6

 

 

270E/1:75/6

Constructo

35/1:50/2,3

30/1:90/2,3

36/1:65/2,3

18/1:100/2,3

66/1:95/3

 

Corel

 

 

 

 

400E/1:98/6

470E/1:75/6

Mamoli

51/1:64/1

 

32/1:70/1

65/1:50/1

124/1:90/1

 

Mantua

 

 

 

150E/x/7

300E/1:98/7

 

Panart

 

 

 

 

110/1:78/1

 

Sergal

47/x/1

93/1:78/1

 

 

93/1:78/1

233/1:60/1

A fenti táblázat és a cikkben írt ajánlás, áttekintés alapján mindenkire rábízom, hogy kiválassza a számára megfelelő modellt, amennyiben a fenti hajók valamelyikét akarná megépíteni. 

Ezzel zárom is a kitgyártó cégek kínálatának, kitjeinek, illetve azok tipikus előnyeinek és hártányainak bemutatását. Remélem, segítséget tudok nyújtani mindazoknak, akik első kitjük vásárlásán törik a fejüket, hogy ne ugorjanak be bárminek (mint ahogy én tettem anno…). Tökéletes modell vagy kit nem létezik, mindig mindegyiken lehet még javítanivalót találni, a kérdés csak az, hogy egy általános magyar háztartás számára tetemes összeget jelentő több 10ezer forintért egy használható, szép, építője számára örömteli tevékenységet nyújtó, helyes modellt, vagy 2 marék fát és egy zacskó fröccsöntött fémet kapunk? Mindazonáltal remélem, sikerült „lerántanom a leplet“ a fahajó kitekkel kapcsolatban kialakult élő folklórról…


Jó építést, hasznos időtöltést kívánok!

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2009. August 25. Tuesday 09:49


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (2 votes)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett