There are no translations available
Ha valaki elmélyed a hajó történetének
tanulmányozásában és elérkezik a XVIII. századhoz - amikor
megjelennek ezek a típusok - úgy érzi, hogy ebben a kérdésben
tökéletes a káosz. A szakirodalomban is csak néhány soros
meghatározást található velük kapcsolatban, amelyek többnyire
ellent is mondanak egymásnak. Minden további nélkül neveznek
például sloopnak egy 1710-ben épült 3 árbocos 16-20 ágyús
hajót, pedig 1750 előtt 3 árbocos sloop nem volt.
A Peregrine Galley körül kibontakozott vita,
amiben azt állítottam, hogy a hajó a sloop of war osztályba nem
helyezhető el vezetett rá arra, hogy magam sem vagyok tisztában
sok mindennel és elkezdtem a kérdést tanulmányozni. Megfelelő
források hiányában jóformán csak az internet állt
rendelkezésemre, ott is javarészt csak az angol nyelvű szövegekkel
boldogultam. Mivel azonban ezek nem alkottak összefüggő egészet,
hanem csak részleírások voltak, úgy kellett mindent mozaikokból
összerakosgatni, hibákat, ellentmondásokat kiszűrni, így nagyon
sok időmbe telt mire sikerült egy valamire való tanulmányt
összehozni. Ebben a cikkben is éppen ezért a Royal Navy történetét
fogom alapul venni. Egyébként is úgy látom, hogy az alapvető
zavart mindenütt az angol terminológiában szereplő megnevezések
jelentik.
A bevezető után térjünk tehát a lényegre.
Fregatt korszak.
A fregatt elnevezés eredete homályos, egy
biztos, hogy francia eredetű. A XVII. században a Földközi
tengeren fregattként ismertek egy 6-12 pár evezővel felszerelt
egyárbocos latin vitorlás kishajót. Később a francia kalózok
könnyű, gyorsjáratú hajóit nevezték fregattoknak. Nehezíti a
kérdésben a tisztán látást az, hogy a szakirodalomban sok helyen
minden kereszt vitorlázatú, háromárbocos hajót fregattnak
neveznek. Van ahol még a XVII. századi galleonokat is. Ez bizony
anakronizmus, abban a korban ezt az elnevezést nem használhatták,
mert mint fogalom sem létezett. Nyilvánvalóan a fregatt típusú
vitorlázat későbbi általános névhasználati elterjedése miatt
van ez így.
1693-1749 A valódi fregatt korszak csak
1740 körül kezdődik, de ezen elnevezés alá tartoznak azok a
korábbi, egyfedélzetes, háromárbocos, kereszt vitorlázatú,
20-22-24 ágyúval felszerelt cirkáló hajók is, amelyek a brit
haditengerészetben 1690 körül kerültek rendszerben állításra.
Ezek a régebbi fregattok 6 fontos ágyúkból
álló tüzérséggel voltak ellátva, amit a felső fedélzeten
hordoztak, kiegészítő tüzérséggel nem rendelkeztek. Az 1750
után épült 3 árbocos harci sloopok is ilyen méretű és formájú
hajók voltak. Többnyire ez az oka annak, hogy ezeket a 20 ágyúsokat
még a szakirodalomban is sloopnak nevezik. Ez a megnevezés azonban
hibás, hiszen ebben az időben harci sloopnak nevezett hajók csak
egy vagy két árboccal voltak felszerelve.
20 ágyús 6.o. Fregatt 1715
|
24 ágyús 6.o. Fregatt 1741
|
1748 -Később, 1748-ban a fregattok
ágyúinak számát 28-ra, a kaliberűket pedig 9 fontosra növelték,
a negyed fedélzetre pedig 4 db kisebb löveget helyeztek. Így
tulajdonképpen a főtüzérség mennyisége nem változott, csak a
kiegészítő tüzérség megjelenésével lett az eredeti hajó
24-ből 28 ágyús.
A „Guedeloupe" 28 ágyús
5.o. fregatt 1761
|
Nevezetes példája volt ennek a Lyme és az
Unicorn fregatt, amelyek 1747- 1749 között már ezen előírás
szerint épültek meg. Ennek ellenére 1756-ig 24 ágyúsként voltak
besorolva, figyelmen kívül hagyva a kiságyukat és csak 1756-ban
kaptak 28 ágyús megnevezést, és lettek hatodik osztályból
ötödik osztályba átsorolva.
1757-Ekkor jelentek meg a 32-36 ágyús
ötödik osztályú, 26 db 12 fontos fő és 6 vagy 10 db kisebb
kaliberű kiegészítő tüzérséggel rendelkező fregattok.
Angliában tulajdonképpen ezek az első hajók, amelyek az igazi
fregatt elnevezésre méltók.
A „Lowestoft" 32 ágyús 5.o.
fregatt 1761
|
A franciák a fregattok fejlesztésében
mindig az angolok előtt jártak, nem csak azért, mert Franciaország
ekkortájt a hajóépítés technikájában megelőzte a briteket,
hanem azért is, mert a sorhajók mennyiségében nem tudták
felvenni velük a versenyt, ezért inkább a régi, jól bevált
portyázó harcmodort alkalmazták, amire a fregattok voltak a
legalkalmasabbak. A britek így gyakran egyszerűen lemásolták a
kezükbe került francia hajókat. A kisebb fregattok természetesen
továbbra is harcrendben maradtak egészen 1787-ig.
1780- Az angolok által Amerikai
Revolúciónak nevezett háború alatt bukkannak fel a 36-38 ágyús18
fontos főtüzérséggel a nehéz fregattok. A főtüzérség itt 28
db ágyúból állt, a kiegészítő tüzérség száma 8-10 között
volt.
|
A „ Minerva" 38 ágyús
fregatt 1780
|
1791- A Francia Forradalom idején megépül
az első 40 ágyús fregatt 24 fontos főtüzérséggel, amit
továbbiak követnek.
1794- A növekedésben azonban nincs
megállás, a francia fregattok ellensúlyozására 1794-ben 3 db
korábban épült 64 ágyús, kétfedélzetes, 3 osztályú sorhajót
44 ágyús fregattá építenek át. Ezek az Anson, a Magnenime és
az Indifatigable, melyek fregattként is ezen a néven szerepelnek
tovább. Angliában ennél nagyobb fregattok majd csak a következő
század folyamán épülnek.
Mielőtt áttérnék a következő témára
szeretném megvilágosítani, hogy miért kell a fregatt típuson
belül az igazi, vagy valódi fregatt kategóriát alkalmazni. A
valódi fregattok méretükben és felépítésűkben csak az ágyuk
számában és elhelyezésében térnek el a kétfedélzetes
harmadik, illetve negyedik osztályú hajóktól. A lényegi
különbség az volt, hogy a fregattok alsófedélzetén nem, csak a
felsőfedélzetén voltak ágyúk, ennek következtében a kisebb
fedélzeti terhelés miatt a hajófenéken nagyobb ballasztot
hordoztak, nagyobb volt a merülésük is, ezért jobban
megdőlhettek. Viharos tengeren, erős széljárásban nagyobb
vitorlafelületet használhattak, így gyorsabbak voltak a két
ütegsoros hajóknál. Erős tüzérségük viszont lehetővé tette,
hogy a náluknál kisebb, vagy velük egyenrangú ellenfeleiket
megsemmisíthessék, vagy foglyul ejtsék, gyorsaságukkal pedig a
sorhajók elől kitérjenek. Ezáltal tökéletes cirkáló hajókká
váltak. A korai fregattok csak egy fedélzettel rendelkeztek, ami
közelebb volt a vízvonalhoz, így ezeknél ez az előny még nem
alakult ki.
Itt kell még megtárgyalni a negyedik osztályú
hajók helyzetét. Azt tudjuk, hogy a sorhajók 1-3-ik osztályba
voltak sorolva, a fregattok meg az 5-6-ik osztályba. Akkor milyen
hajók tartoztak a 4-ik osztályba? Erről bizony nagyon ritkán esik
csak szó. A kérdésre nem is olyan egyszerű a válasz, mert a
besorolás nemzetenként változó. A briteknél a 4-ik osztályú
hajó egy átmeneti típus volt a fregatt, és a sorhajó között.
Két fedélzettel épültek, ágyúik száma 40-60 között
változott. A tengeri útvonalak, távoli gyarmatok partvidékének
védelmére, konvoj kíséretre alkalmazták őket azon elképzelés
alapján, hogy a fregattokkal szemben tűzfölényük van, így a
konvojok védelmére kisebb számban is elegendők lesznek. Mivel
azonban azoknál lassúbbnak bizonyultak, a fregattok kitérhettek
előlük, kijátszották őket, így tűzfölényük nem
érvényesülhetett. A sorhajók ellen a tüzérségük viszont
kevésnek bizonyult, így nem voltak valami sikeresek. Többnyire
ezeket is fregattnak nevezik, ami szerintem nem helyénvaló. Főleg
az orosz flottában szerepeltek a kezdeti időkben nagyobb számmal
ilyen méretű hajók, ott viszont a sorhajók 3-ik osztályába
tartoztak. A franciáknál más volt a besorolás, náluk a sorhajók
után a 4-ik és az 5-ik osztályba a fregattok, a 6-ik osztályba a
korvettek tartoztak. A britteknél a harci sloopok nem voltak
osztályba sorolva.
4.o.-ú, 50 ágyús hajó
|
Az 1719-es szabvány szerint 14 db épült belőle.
Tüzérség elosztása: ágyúfedélzet 22 db 18, felső fedélzet 22
db 9, negyed fedélzet 4 db, előbástya 2 db 6 fontos. Hossza 41m,
befogadó képessége 755 burden tun.
Ezek a hajók ekkor még jóval nagyobbak voltak a
fregattoknál, de az 1756 után épült 32-36 ágyús „valódi
fregattok" méreteikben már megközelítették őket.
A korvett korszak.
A korvett tipusa szintén Franciaországban
alakult ki, párhuzamosan a fregattokkal. A döntő különbség a
kettő között az volt, hogy a korvett mindvégig egy fedélzetes
maradt és csak fő tüzérséggel rendelkezett, kiegészítő
tüzérséggel nem. Ágyúinak száma általában 20 alatt volt. Meg
merem kockáztatni azt a feltételezést, amire utalást ugyan nem
találtam, hogy ez tulajdonképpen a korai idők fregattjainak
fejlődésben megrekedt változata, ami azért következett be, mert
szükség volt ilyen kisebb, korlátozottabb alkalmazási célokat
szolgáló hajókra is.
Angliában a korvett kialakulásának folyamata
azonban nem ilyen egyszerű, itt 1830 előtt korvettek nem léteztek.
Feladatkörüket a kisebb, 20 ágyúval felszerelt, 6-dik osztályba
tartozó post ship osztály hajói, valamint a harci sloopok látták
el.
Post ship osztály
Pontos fordítását nem tudom. Lehet posta
hajónak, de lehet őrhajónak is fordítani. Ezért inkább maradnék
az eredeti angol megnevezésnél. Ezek a hajók a hatodik osztályba
voltak sorolva. Három árbocuk, kereszt vitorlázatuk, egy
fedélzetük volt, fő tüzérségük 16-20 db 6 fontos és 4 vagy 0
db kis méretű „smaller" ( forgótalpas) ágyúból állt, ami
kiegészítő tüzérségnek nem igazán nevezhető. Az osztály
1693-tól 1742-ig állt fenn, ezen időszak alatt az ide besorolt
hajók semmit sem változtak. Az osztályt 1806-ban újra
létrehozták, míg végül 1817-ben végleg megszűnt. Ekkor a
meglévő hajókat a sloopok közé sorolták be. Végül 1830-ban a
nagyobb sloopokból létrehozták a korvett osztályt. A post ship
hajók tulajdonképpen a legkisebb fregattok voltak. A franciáknál
valószínű korvett besorolást kaptak volna.
20 ágyús 6.o. fregatt 1710-ből.
|
Ilyen hajók szerepelhettek a post ship
osztályban. Konkrét képet, vagy makettet ezen elnevezéssel sehol
nem találtam, de úgy gondolom, hogy ezzel a képpel nem járok
messze az igazságtól. Nagy tévedés több helyütt a
szakirodalomban, hogy ezeket a hajókat is harci sloop elnevezéssel
illetik, ami nem igaz, mert ebben az időben csak egy, illetve
kétárbocos sloopok léteztek. Ebből a hibából ered a Peregrine
Galley helytelen besorolása is. Az NMM (National Maritime Museum)
online galériájában is például sloop megnevezéssel szerepel az
itt bemutatott hajó.
Hadrendi felépítésük:
* 1693 Csoport
|
14 hajó
|
20 x 6fontos, + 4
smaller.
|
1693-1695
|
* 1696 Csoport
|
4 hajó
|
20 x 6 fontos, + 4
smaller
|
1696-1697
|
* Peregrine Galley
|
1 hajó
|
16 x 6 fontos, + 4 smaller
|
1700
|
* Squirrel Csoport
|
3 hajó
|
20 x 6 fontos, + 4
smaller
|
1702-1704
|
* Purchased Csoport
|
3 hajó
|
20 x 6 fontos, + 4
smaller
|
1706-1707
|
* Flamborough
Csoport
|
2 hajó
|
20 x 6 fontos, + 4
smaller
|
1707
|
* Gibraltar Csoport
|
12 hajó
|
20 x 6 fontos, + 4
smaller
|
1711-1716
|
* Dursley Galley
|
1 hajó
|
20 x 6 fontos
|
1719
|
* 1719 Establishment Csoport
|
20 hajó
|
20 x 6 fontos
|
1720-1727
|
* Modified Csoport
|
2 hajó
|
20 x 6 fontos
|
1732
|
* 1733 Establishment Csoport
|
16 hajó
|
20 x 9 fontos
|
1734-1742
|
|
|
|
|
* Banterer osztály
|
6 hajó
|
|
1806-1807
|
* Laurel osztály
|
6 hajó
|
|
1806-1812
|
* Hermes osztály
|
4 hajó
|
|
1811-1816
|
* Cyrus osztály
|
16 hajó
|
|
1813-1814
|
* Conway osztály
|
10 hajó
|
|
1814-1817
|
Sloop of war osztály (harci sloop)
Kezdetben a sloopok egy árbocos hajók voltak. Az
összes meglévő sloopot 1716-ban átépítették kétárbocosra, és
ketch vagy snow vitorlázatot kaptak.
A hajók vitorlázata a fenti rajzokon látható,
az első sloop vitorlázat, a második, ketch vitorlázat, a harmadik
snow vitorlázat.
A hajótest formája többnyire olyan lehetett,
mint a képen látható hajóé.
A sloop vitorlázat persze később is megmaradt
és más célú felhasználásra továbbra is épültek ilyen
egyárbocos hajók.
A kép egy 1730-ban épült 20 ágyús
ketchsloopot ábrázol.
Ezután az újak már folyamatosan két árboccal
épültek egészen 1750-ig, miután áttértek a háromárbocos
sloopok építésére.
„Atalanta" 16 ágyús sloop
1775
|
Itt azonban egy ellentmondás jelentkezik, ami
vita alapot képezett a Peregrine Galley esetében, ahol azt
állítottam, hogy 1761 előtt nem építettek háromárbocos harci
sloopot. Adatokat találtam arra vonatkozóan, hogy utolsó
rendszerbe állított kétárbocos sloop a Grampus és a Viper volt
1746-ban. Az utánuk következő 1763-ban a Swift volt, ez pedig már
három árbocot kapott. Közben volt egy hosszabb időszak, amikor az
osztály részére nem épültek hajók. Ez megmagyarázza azt, hogy
1761 előtt miért nem beszélhetünk háromárbocos harci sloopról.
Ez alapján érthetetlen számomra az 1750-es évszám emlegetése.
Az alábbi lista tanulmányozása során ez nyilvánvalóvá is
válik. Arról nincs adat sehol, hogy a kétárbocosakat átépítették
volna háromárbocosra. A hajótestek mérete ezt valószínűleg nem
indokolta.
A következő változás a hajóosztályban
1779-ban történt, amikor visszatértek a kétárbocos megoldáshoz,
és az eztán rendszerbe állításra kerülők többségét már
brigg vitorlázattal látták el. A nevük pedig brigg-slopp lett.
Végül 1830-ban a Royal Navy is áttért a
korvett elnevezésre és ekkor a sloop of war elnevezés megszűnt. A
sloop, mint egyárbocos vitorlázat típus természetesen tovább
létezett.
Hadrendi felépítés 1704-1763 között:
Swift Csoport - 3 hajó
|
1704
|
Drake osztály - 3 hajó
|
1741
|
* Swift
|
1704 - 1719
|
* Drake
|
1741 - 1742.
|
* Ferret
|
1704 - 1706
|
* Hawk
|
1741 - 1747
|
* Weazle
|
1704 - 1712
|
* Swift
|
1741 - 1756
|
Jamaica Csoport - 4 hajó
|
1709
|
Wolf osztály - 3 hajó
|
1742 - 1743
|
* Jamaica
|
1709-1715
|
* Wolf
|
1742 - 1748
|
* Trial
|
1709 - 1719
|
* Otter
|
1742 - 1763
|
* Ferret
|
1711 - 1718
|
* Drake
|
1743 - 1744
|
* Shark
|
1711 - 1722
|
Baltimore osztály - 3 hajó
|
1742
|
Hazard Csoport - 2 hajó
|
1711
|
* Baltimore
|
1742 - 1762
|
* Hazard
|
1711 - 1714
|
* Saltash
|
1742 - 1746
|
* Happy
|
1711 - 1725
|
* Drake
|
1743 - 1748
|
Trial - 1 hajó
|
1719 - 1731
|
Merlin osztály - 21 hajó
|
1744
|
Bonetta Csoport - 2 hajó
|
1721
|
* Merlin
|
1744 - 1748
|
* Bonetta
|
1721 - 1731
|
* Swallow
|
1744 - 1744
|
* Ferre
|
1721 - 1731
|
* Speedwell
|
1744 - 1750
|
Otter Csoport - 2 hajó
|
1721
|
* Falcon
|
1744 - 1770
|
* Otter
|
1721 - 1742
|
* Hazard
|
1744 - 1749
|
* Swift
|
1721 - 1741
|
* Lizard
|
1744 - 1748
|
Cruizer Csoport -
4 hajó
|
1721
|
* Hinchingbrooke
|
1745 - 1746
|
* Cruizer
|
1721 - 1732
|
* Tavistock
|
1745 - 1763
|
* Weazle
|
1721 - 1732
|
* Hound
|
1745 - 1773
|
* Hawk
|
1721 - 1739
|
* Hornet
|
1745 - 1770
|
* Spy
|
1721 - 1731
|
* Raven
|
1745 - 1763
|
Shark Csoport - 2 hajó
|
1723
|
* Swan
|
1745 - 1763
|
* Shark
|
1723 -1732
|
* Badger
|
1745 - 1762
|
* Happy
|
1725 - 1735
|
* Falcon
|
1745 - 1759
|
Spence - 1 hajó
|
1723 - 1730
|
* Scorpion
|
1746 - 1762
|
Drake osztály -
2 hajó
|
1729
|
* Swallow
|
1745 - 1769
|
* Drake
|
1729 - 1740
|
* Kingfisher
|
1745 - 1763
|
* Spence
|
1729 - 1749
|
* Dispatch
|
1745 - 1773
|
Grampus - 1
hajó
|
1731 - 1742
|
* Viper
|
1746 - 1762
|
Wolf - 1 hajó
|
1731 - 1741
|
* Grampus
|
1746 - 1780
|
Bonetta osztály
- 8 hajó
|
1732
|
* Saltash
|
1745 - 1773
|
* Shark
|
1732 - 1755
|
Hind osztály - 4 hajó
|
1744
|
* Bonetta
|
1732 - 1744
|
* HMS Hind
|
1744 - 1747
|
* Fly
|
1732 - 1751
|
* HMS Vulture
|
1744 - 1761
|
* Spy
|
1732 - 1745
|
* HMS Jamaica
|
1744 - 1770
|
* Saltash
|
1732 - 1741
|
* HMS Trial
|
1744 - 1776
|
* Cruizer
|
1732 - 1745
|
Swift osztály - 2 hajó
|
1763
|
* Hound
|
1732 - 1745
|
* HMS Swift
|
1763
|
* Trial
|
1732 - 1741
|
* Vulture
|
1763
|
Peregrine Galley:
Itt szeretném még tisztázni azt a
problematikát, amit a hajó építéséről szóló cikkhez fűzött
hozzászólásomban elkezdtem boncolgatni. Ez az, ami tulajdonképpen
a cikk megírására inspirált. Ott az állítottam, hogy a hajó a
története és a felépítése alapján nem tartozhatott a sloop of
war kategória hajó közé.
Valóban nem.
A hajó története a következő:
-
1700: Peregrine Galley néven a post ship osztály
tagja
-
1714-1716: Átépítik jachtá, a neve Carolina.
-
1733: Átépítik, a neve Royal Carolina
-
1749: Átépítik, a neve Peregrine Galley
-
1761: Elsüllyed
A hajó 1714-ig a post ship osztályba tartozott.
Arról nem találtam semmit, hogy miután megszűnt királyi jacht
lenni, hova került, de a harci sloopok közé nem, mert azokról
teljes név szerinti kimutatás van, amit itt a kérdéses időszakra
teljes egészében bemutattam. Nem kerülhetett vissza a post ship osztályba,
mert az 1742-ben megszűnt.
A cikkben szereplő sloop of war megnevezés tehát
hibás. Az építője által bemutatott tervrajz szerint a 22 ágyús,
5-ik o. fregatt megnevezés lenne a helyénvaló. Valószínű, hogy
ezen hajók feladatkörében tevékenykedett, valamelyik fregatt
osztályban.
Nagy hasonlóságot mutat a képen látható
1734-ben épült 22 ágyús fregattal, ez tovább valószínűsíti a
feltevést, hogy elsüllyedéséig valamelyik fregatt osztályban
szolgálhatott.
Bízom abban, hogy cikkemmel sikerült némiképpen
rendszert teremtenem a XVIII-ik századi hajó típusok
sokféleségében. Az írásom közel sem teljes, mert a
haditengerészeteken kívül ezeknek a hajóknak a megfelelői ott
voltak a kereskedelmi tengerészetek hajóparkjaiban is.
Természetesen nem pontosan olyan alakban és
formában, ahogy itt bemutattam. Mivel ez a terület azonban közel
sem tart akkora érdeklődésre számot, mint a hadihajóké, most
ezzel nem kívántam foglalkozni.
Hajómester
|
|
|
Posted by: Veghist () on 2018. January 15. Monday 17:04