Tóth Gyula,
2009. július 25. Szombat 12:40
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 58991 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
5 / 6 oldal
No, elérkezett az idő, itt a cikk 5. része. A külső palánkozás befejeződött, az álfedélzet padlózata, az ágyúnyílások, a tat padlója, a dörzsfák, valamint a mellvéd korlátja van készülőben:
|
Miután
a bordák a helyükre kerültek, a mellvédnél a túllógó végeket szintbe
vágtam a legfelső palánkkal. A palánk és a bordavégek is vízszintesre
vannak csiszolva, mert a korlát már vízszintesen áll a ferde
oldalfalon.
|
|
Ez
itt a mellvéd korlátjának rögzítési technikája. A kotlátba 0.5-ös
lyukakat fúrtam vastag bordáknál függőlegesen, ebbe acél gombostű
került. A gumik másik vége a gerincbe ideiglenesen bevert apró szegekbe
kapaszkodik.
|
|
A
korlátot úgy raktam fel, hogy először a két végén megfogattam 1-1
gumiszalaggal (keresztfalaknál látható), majd középen kézzel a helyére
húzva és ott tartva befúrtam a lyukat, amibe beletettem a tűt, rá a
gumiszalagot. Aztán a műveletet megismételtem előrébb és hátrébb is,
még 2-2 helyen, így végül pontosan feküdt a helyén. Ezután levettem,
megragasztóztam, és a "szerkezettel" visszaraktam a helyére. |
|
Az
álfedélzet padlójának alapja prespánlap. A padló oldalról kapott még
egy küszöböt is, erre fognak a padlódeszkák végei kifutni. A prespánlap
kissé hullámos lett a bordák szintjének minimális egyenetlensége miatt,
de ezt később javítottam.
|
|
Az
álfedélzeten elöl és hátul egy-egy emelt rész van, ez alá nem
padlóztam, csak egy ritka hosszanti szerkezetet raktam, hogy a deszkák
szilárdan áljanak. Mivel nem volt kedvem a keresztben álló deszkák
végeit a már berakott bordákhoz alakítani, ezért inkább egy
vízmedergerendát raktam fel 1x2 mm-es lécből.
|
|
Itt
látható a padló eleje, már csiszolás után. A keresztirányú felrakás
miatt először kissé hullámos lett a padló (0.5mm), viszont ez a
bordáknál majdan futó vízmedergerendán nagyon meg fog látszani. Éppen
ezért szépen szintbe csiszoltam a padlót, egy kb 8 cm hosszú fadarabra
csiszolópapírt ragasztva. Ettől hosszabbat nem érdemes használni, mert
a padló nem sík, hanem kicsit íves, és nem az ív, hanem csak a púpok
eltüntetése cél. |
|
Időközben elkészült az elején is a padlózás. |
|
Itt látható a kész padló, valamint az ágyúnyílások, melyeket a padló elkészülte után vágtam ki.
|
|
Amikor unatkozom, beteszek 1-2 bordát a másik oldalra is. Nem túlságosan izgalmas munka, de lassan a végére érek.
|
|
Az
ágyúablakok helyét kívülről rajzoltam fel. Nem könnyű, mert a hajó
oldala kb 45 fokban dől. Igazából csak 4 ablak közepének pozícióját
jelöltem be, melyeket a CAD rajzomról könnyű volt leolvasni. Mindegyik
négyesből az első és hátsó ablak közepének pozícióját rajzoltam fel,
majd pillanatszorítóval egy 2x2-es lécet szorítottam a hajó oldalához
kívülről úgy, hogy átfusson ezen a 4 ponton, és ennek segítéségvel
biztosítottam, hogy a többi ablak is ezekkel egy íven legyen. A
függőleges falakat a belül már ott lévő bordák adták. |
|
Talán
látszanak még a ceruzával felrajzolt ívek. A középvonalak ívének
felrajzolása után azzal párhuzamot húztam felfelé és lefelé is. Az
ablakok alakja téglalap az oldalon, mert vízszintesen oldalról nézve
kell négyzetnek látszaniuk, ezt bele kell venni a számolásba. |
|
Az
egyik oldalon már a fő dörzsfa is felkerült. Elég erős ívet kell bele
hajlítani játul, így itt csapoltam és szegeltem is, viszont a szegek
nyomát jól el lehet tüntetni a helyükre belenyomott, pillanatragasztóba
mártott fogpiszkálóvéggel. Csiszolás és festés után SEMMI nem látszik
abból, hogy valaha ott szeg volt. A mellvéden is így jártam el a
rögzítő gombostűknak fúrt lyukakkal. |
|
Belül
is elkezdtem berakni az ágyúnyílások vízszintes kereteit. Talán az is
látható, hogy végülis sikerült szépen kicsiszolni a padlót. |
|
Ugyanaz
pepitában azzal a különbséggel, hogy felkerültek a padlóra a
lefolyónyílások, illetve a vízmedergerenda is. Teljesen takarja a
padlódeszkák nem egyenletes végződését a bordáknál, és nem is butaság,
mivel ezen a fedélzeten CÉL volt, hogy lefolyjon róla a víz. Ezért
nincs tömítés se a deszkák között, és ezért van kilyukasztva a padló
is. A víz innen a főfedélzetre folyt, onnan meg sréhen, annak ívét
követve a fő dörzsfák fölött kivágott nyílásokon távozott a hajóból.
|
|
A jelenlegi állapot. |
|
Közelről
a padló. A nyílások ívének felrajzolása után 1mm-es fúróval kifúrtam a
deszkák találkozásánál a lyukakat, majd egy szeg végét 1.5x1.5mm-esre
köszörültem, s ezt mindenhol beleütöttem a lyukakba megfelelő állásban,
így négyszögesek lettek a lyukak. Hát nem mindenhol tökéletes, de első
munka, ez van. :)
|
|
A
tat padlójához is hozzákezdtem, miután a jobb oldali púpot is sikerült
végül lepalánkozni. A padló felrakása előtt szépen szintbecsiszoltam a
bordák tetejét (a padló sík, de kissé emelkedik hátrafelé, ezért, bár
nem lejt kifelé, a víz le tud folyni róla.)
|
|
Felraktam annyi padlódeszkát, amennyit a bordatúllógások levágása nélkül lehet. A többit már csak az oldalfalak felrakása után.
|
|
|
|
Utolsó frissítés : 2013. március 09. Szombat 22:20 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(0 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)
Hozzászólás
|
Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 12:02