Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2009. július 25. Szombat 12:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 58336    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
oldal 2
oldal 3
oldal 4
oldal 5
oldal 6

 

 

A továbbiakban a képeket nem fogom számozni, mivel az építés a "szokásos sorrendben zajlott, s a szöveg alapján remélhetőleg minden egyértelmű lesz.

 

 

2. A palánkozás

Az alsó palánkozás anyaga 1mm vastag bükk. A palánkozást a fő dörzsfa alatt futó palánk felrakásával kezdtem, mert az adja a hajó karakterét. Ha ezt nem sikerül pontosan, szépen, megfelelő ívben felrakni, akkor nem lesz szép a hajó sem. Lefelé a szokásos módon folytattam a palánkozást, kissé beáztatott palánkokkal. Előre hajlítani nem kellett, mert erre a hajóra nem kellenek "nagy ívek", illetve az 1mm vastag léc kézzel is kiválóan hajlítható. Én az első réteg palánkozást szegelni szoktam, mert úgy gyorsan lehet haladni és nem esik szét. Itt nem annyira fontos a pontos illeszkedés, lehet tömíteni, glettelni a végén, illetve nem kell szabályos palánkvégződéseket és hajlításokat sem csinálni. Az alsó réteg elkészítése után levágtam a sólyáról a hajót, mert a púpot másképp nem tudtam lepalánkozni, mivel teljesen visszahajlanak a palánkok rajta. Az első réteg palánkozás a púpon kínszenvedés volt (és felesleges is...), de gyakorlatnak megtette. A hajót úgy terveztem, hogy a fő dörzsfa felett az oldal csak 1 réteg palánkot kap, 1mm vastag bükk lett az is. Itt kell megemlítenem, hogy a bükkel való dolgozás után nem értem, itthon miért ennyire "reklám" fa hajómodellezéshez: valójában rettentően megdagad áztatáskor, nagyon-nagyon lassan szárad (emiatt esetleg kirepedezhet a hajó oldala az elkészítése után pár hónap múlva), s a mintázata miatt nem lehet natúrban hagyni, mert hiteltelen, valamint nem túl finom a sejtszerkezete sem. Mivel a víztől azonnal megdagad, a felső részt, ahol csak egyetlen réteg palánkozás van, szárazon raktam fel. A palánkok itt csak élükre vannak ragasztva, de nincsenek hozzáragasztva a bordákhoz! A palánkokat egymáshoz a bordákon előrefúrt lyukakba dugott színes kis "pin"-ekkel szorítottam, míg a bordák között pillanatszorítók tömkelegével biztosítottam az élek együttes futását. Ez egyszerű módszer, s nem is túl lassú, óránként fel lehetett rakni egy újabb sort, addigra a gyors faragasztó eléggé megköt már. A "neccesebb" helyeken UHU gél pillanatragasztót használtam, ami ugyan igen drága, de nem sok kell belőle, és tényleg nagyon erősen tart, és azonnal köt. A palánkok eleje a gerincbe fut, ehhez nútot martam.

 

planking2_s.jpg
planking3_s.jpg
planking4_s.jpg
planking5_s.jpg
 planking6_s.jpg  planking7_s.jpg  planking8_s.jpg  planking10_s.jpg
 planking12_s.jpg planking13_s.jpg
 planking14_s.jpg  planking15_s.jpg
 planking16_s.jpg  DSC_3794v_s.jpg  DSC_3799v_s.jpg  DSC_3805v_s.jpg
 DSC_3809v_s.jpg  DSC_3811v_s.jpg  DSC_3812v_s.jpg  DSC_3854v_s.jpg
 DSC_3861v_s.jpg DSC_3862v_s.jpg
 DSC_3864v_s.jpg  DSC_3866v_s.jpg

  

 

Az első réteg palánkozás után kihúzgáltam a szegeket, csiszoltam és tömítettem (ez is szükségtelen volt...), majd felraktam a több darabból álló gerincet, fogpiszkáló csapolással. A második réteg palánk 0.5 mm bükk, illetve bükk bútorfurnér. A furnér ideális, mert abból olyan alakot vágok ki, amilyen éppen kell. Ennél a palánkozásnál már figyelni kell a helyes futásokra, fogyasztásra, toldásra, élre hajlításra is. Érdemes szárazon felrakni a palánkokat, mert úgy nem ér meglepetés, miután száradás után összezsugorodnak... Szerencsére a test alakja egyszerű, csak a legvégén, elöl-alul volt szükség fogyasztásra, toldásra hátul egyszer, viszont a púp alatt eleve kissé erősebben élre hajlított alakú palánkokat kellett vágni. Ezt sablon után végeztem. Ha a furnér jó minőségű, semmilyen felragasztós-trükközős módszert nem kell alkalmazni, fémvonalzó mellett szikével vágható, nem is szálalódik és nem törik (én tisler jóvoltából ilyet kaptam). A púp palánkjainál sokat kell felül fogyasztani, hogy az alak megmaradjon, ez nem is lett a legszebb, de nem is igen fog a festés alatt látszani (remélem). A palánkokat két végükön és közepükön egy-egy apró csepp pillanatragasztóval, egyébként faragasztóval rögzítettem. A pillanatragasztó gyakorlatilag azonnal odafogja a helyére a palánkot, a faragasztó kötése után meg biztosan lehetünk benne, hogy tartósan a helyén is marad. Ezzel a módszerrel igen gyorsan lehet dolgozni.

 

ship3_3_s.jpg
ship3_4_s.jpg
ship3_6_s.jpg
 ship3_7_s.jpg ship3_8_s.jpg
ship3_9_s.jpg

 

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. március 09. Szombat 22:20


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (4), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 12:02

Le a Kalappal! Nagyon szép munkát végzel, én most kerültem erre az oldalra és figyelemmel kísérek minden mozzanatot, mert régebben /1999/ abbahagyott hajó modellezést szeretném folytatni. A Victoryt akarom elkészíteni. Nekem a palánkozás jelent némi gondot. erre figyelek legjobban. A leírásod, a képeid tökéletesek sok kérdésemre adtak választ. Mindig lehet tanulni valami új módszert a hajómakett építése során. Kívánok neked további munkád során sok sikert, egészséget!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2013. március 23. Szombat 08:45

Írta: wercome 2013. március 23. Szombat 08:45

Örülök, hogy találtál egy kis időt a folytatáshoz és szépen alakul a hajód. 
Az ajtó szegecsei valóban durvák, főként az egész hajó kivitelezéséhez képest. De milyen az a fapánt?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2009. július 29. Szerda 11:02

Írta: hajómester 2009. július 29. Szerda 11:02

Szép munka. A nehezén azt hiszem túl vagy, a hajó formája kialakult, ez az építő számára az első igazi sikerélmény, egyúttal nagy megnyugvás, hogy amit csinál az biztosan jó lesz.  
A cikkben az tetszik, hogy a szerzője nagyon részletes, közérthető leírást ad arról mit hogyan csinált, és azt is közli hogy, a tapasztalat birtokában mit csinált volna másképp.  
Nagyon figyelemre méltó abból a szempontból is , hogy bátorítást akar adni azoknak, akik hajómakett építéssel kacérkodnak, de nem merik elkezdeni, mert azt gondolják, hogy ahhoz drága felszerelések és nagy helyigény tartozik, ami nekik nincs. 
Lám az akarat és a kreativitást mindezeket képes helyettesíteni. A gépek megkönnyítik a munkát, de nem pótolhatatlanok. 
Szakmai hozzászólás: Ha a palánkot nem kívánod melegen hajlítani, akkor nem kell beáztatni. Mellesleg víz hatására minden száraz fa megduzzad. Ne bízz abban, hogy a festés majd takar, ellenkezőleg, éppen hogy kiemel. 
További, jó építést kívánok.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2009. július 28. Kedd 17:45

Írta: wercome 2009. július 28. Kedd 17:45

Gratulálok, nagyon komolyan előkészültél és szép munkát végzel, főként egy ilyen kis lakásban. 
Nem semmi bepalánkozni azt a két púpot a taton. Egy kicsit erősnek érzem a padlótömítést, lehet, hogy a szegek (vagy imitálása) és a lakkozás javítani fogja az összhatást.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 4 a(z) 4 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett