Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50 PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2009. July 25. Saturday 12:40

Average user rating :    (0 vote)

Views : 58335    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6


No, elérkezett az idő, itt a cikk 5. része. A külső palánkozás befejeződött, az álfedélzet padlózata, az ágyúnyílások, a tat padlója, a dörzsfák, valamint a mellvéd korlátja van készülőben:

korlat2s.jpg
Miután a bordák a helyükre kerültek, a mellvédnél a túllógó végeket szintbe vágtam a legfelső palánkkal. A palánk és a bordavégek is vízszintesre vannak csiszolva, mert a korlát már vízszintesen áll a ferde oldalfalon.
 korlat1s.jpg Ez itt a mellvéd korlátjának rögzítési technikája. A kotlátba 0.5-ös lyukakat fúrtam vastag bordáknál függőlegesen, ebbe acél gombostű került. A gumik másik vége a gerincbe ideiglenesen bevert apró szegekbe kapaszkodik.
 minden2s.jpg A korlátot úgy raktam fel, hogy először a két végén megfogattam 1-1 gumiszalaggal (keresztfalaknál látható), majd középen kézzel a helyére húzva és ott tartva befúrtam a lyukat, amibe beletettem a tűt, rá a gumiszalagot. Aztán a műveletet megismételtem előrébb és hátrébb is, még 2-2 helyen, így végül pontosan feküdt a helyén. Ezután levettem, megragasztóztam, és a "szerkezettel" visszaraktam a helyére.
hatulja2s.jpg
Az álfedélzet padlójának alapja prespánlap. A padló oldalról kapott még egy küszöböt is, erre fognak a padlódeszkák végei kifutni. A prespánlap kissé hullámos lett a bordák szintjének minimális egyenetlensége miatt, de ezt később javítottam.
 hatuljas.jpg Az álfedélzeten elöl és hátul egy-egy emelt rész van, ez alá nem padlóztam, csak egy ritka hosszanti szerkezetet raktam, hogy a deszkák szilárdan áljanak. Mivel nem volt kedvem a keresztben álló deszkák végeit a már berakott bordákhoz alakítani, ezért inkább egy vízmedergerendát raktam fel 1x2 mm-es lécből.
elejes.jpg
 Itt látható a padló eleje, már csiszolás után. A keresztirányú felrakás miatt először kissé hullámos lett a padló (0.5mm), viszont ez a bordáknál majdan futó vízmedergerendán nagyon meg fog látszani. Éppen ezért szépen szintbe csiszoltam a padlót, egy kb 8 cm hosszú fadarabra csiszolópapírt ragasztva. Ettől hosszabbat nem érdemes használni, mert a padló nem sík, hanem kicsit íves, és nem az ív, hanem csak a púpok eltüntetése  cél. 
 eleje2s.jpg  Időközben elkészült az elején is a padlózás.
 mindens.jpg Itt látható a kész padló, valamint az ágyúnyílások, melyeket a padló elkészülte után vágtam ki.
 bordaks.jpg  Amikor unatkozom, beteszek 1-2 bordát a másik oldalra is. Nem túlságosan izgalmas munka, de lassan a végére érek.
agyuablaks.jpg
 Az ágyúablakok helyét kívülről rajzoltam fel. Nem könnyű, mert a hajó oldala kb 45 fokban dől. Igazából csak 4 ablak közepének pozícióját jelöltem be, melyeket a CAD rajzomról könnyű volt leolvasni. Mindegyik négyesből az első és hátsó ablak közepének pozícióját rajzoltam fel, majd pillanatszorítóval egy 2x2-es lécet szorítottam a hajó oldalához kívülről úgy, hogy átfusson ezen a 4 ponton, és ennek segítéségvel biztosítottam, hogy a többi ablak is ezekkel egy íven legyen. A függőleges falakat a belül már ott lévő bordák adták.
 oldals.jpg  Talán látszanak még a ceruzával felrajzolt ívek. A középvonalak ívének felrajzolása után azzal párhuzamot húztam felfelé és lefelé is. Az ablakok alakja téglalap az oldalon, mert vízszintesen oldalról nézve kell négyzetnek látszaniuk, ezt bele kell venni a számolásba.
dorzsfas.jpg
Az egyik oldalon már a fő dörzsfa is felkerült. Elég erős ívet kell bele hajlítani játul, így itt csapoltam és szegeltem is, viszont a szegek nyomát jól el lehet tüntetni a helyükre belenyomott, pillanatragasztóba mártott fogpiszkálóvéggel. Csiszolás és festés után SEMMI nem látszik abból, hogy valaha ott szeg volt. A mellvéden is így jártam el a rögzítő gombostűknak fúrt lyukakkal.
 padlo3s.jpg  Belül is elkezdtem berakni az ágyúnyílások vízszintes kereteit. Talán az is látható, hogy végülis sikerült szépen kicsiszolni a padlót.
padlo1s.jpg
 Ugyanaz pepitában azzal a különbséggel, hogy felkerültek a padlóra a lefolyónyílások, illetve a vízmedergerenda is. Teljesen takarja a padlódeszkák nem egyenletes végződését a bordáknál, és nem is butaság, mivel ezen a fedélzeten CÉL volt, hogy lefolyjon róla a víz. Ezért nincs tömítés se a deszkák között, és ezért van kilyukasztva a padló is. A víz innen a főfedélzetre folyt, onnan meg sréhen, annak ívét követve a fő dörzsfák fölött kivágott nyílásokon távozott a hajóból.
 padlo2s.jpg  A jelenlegi állapot.
sebek19s.jpg
 Közelről a padló. A nyílások ívének felrajzolása után 1mm-es fúróval kifúrtam a deszkák találkozásánál a lyukakat, majd egy szeg végét 1.5x1.5mm-esre köszörültem, s ezt mindenhol beleütöttem a lyukakba megfelelő állásban, így négyszögesek lettek a lyukak. Hát nem mindenhol tökéletes, de első munka, ez van. :)
 tat3s.jpg  A tat padlójához is hozzákezdtem, miután a jobb oldali púpot is sikerült végül lepalánkozni. A padló felrakása előtt szépen szintbecsiszoltam a bordák tetejét (a padló sík, de kissé emelkedik hátrafelé, ezért, bár nem lejt kifelé, a víz le tud folyni róla.)
tat2s.jpg
Felraktam annyi padlódeszkát, amennyit a bordatúllógások levágása nélkül lehet. A többit már csak az oldalfalak felrakása után.
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. March 09. Saturday 22:20


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (4), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett