Main page arrow Articles arrow History arrow Hungarian history arrow Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50 PDF Print E-mail

By Tóth Gyula, on 2009. July 25. Saturday 12:40

Average user rating :    (0 vote)

Views : 58499    

Favoured : None

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Spanyol sebek (1735 körül) 1:50
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6

 

 
1. A szerkezet

A hajót fejreállított módon kezdtem el építeni, Flamenco tanácsára. Ennek az eljárásnak számtalan előnye van. A szerkezet (a bordalemezek és a gerinclemez) összeállításánal három gyakori probléma szokott fellépni. A bordalemezeket a gerinclemezre felülnézetből pontosan merőlegesen, elölnézetből pontosan szimmetrikusan, valamint pontosan a helyes magasságban kell beállítani a gerinclemezhez. Az állított építésmód során ez nagyon sok mérést igényel, a mérés referenciája a sólya. Talpas vonalzóval, esetleg szögmérővel folyamatosan ellenőrizni kell, hogy az adott bordalemezt merőlegesen, szimmetrikusan, helyes magasságban raktuk-e be. Ez számomra elég körülményesen hangzott, ezért a következő megoldást válaszottam: a tervrajzon az oldalnézeti rajzon és a bordarajzon a vízvonallal azonos távolságban egy-egy párhuzamost húztam a hajótest fölé. Ez lesz a fejreállítás után a sólya szintje. Eddig a vonalig felfelé meghosszabbítottam a gerinclemez elejét és végét, illetve a bordalemezek két oldalát is. Az elemek kivágása a kinyomtatott és a réteges lemezre felkasírozott bordarajzok után így nagyon egyszerű, mert a sólyára felfekvő végeken csak egyenest kell tudni fűrészelni. A sólyára rákasíroztam a szerkezeti rajzot
(1/1. kép),  és ehhez raktam fel a bordalemezeket. Ezzel a bordalemezek hosszanti pozíciója pontos (pl. 1/2. kép), s ha a meghosszabbított végük felőli oldalt egyenesen sikerült kivágni, akkor a középtengelyük a sólya lapjára szemből nézve merőleges lesz (1/7. és 1/8. kép) (pláne, ha először négyzetes profillécre ragasztjuk-szegeljük-csapoljuk a bordalemezeket (1/3., 1/4. és 1/6. kép), mert akkor be tudjuk állítani a középtengely merőlegességét, majd a felrakásnál pontosan tudjuk illeszteni a borda élét a sólyán lévő rajzhoz). A gerinc és a bordalemezek magassági pozíciója is helyes, hiszen nem egymáson ülnek, hanem a sólyán, tehát a bordalemezek nem tudnak "beülni", vagy "fennakadni", ha nem sikerült elég mélyre / túl mélyre sikerült vágni a bordán v. a gerincen az illesztő kivágásokat (a fennakadás esetén könnyen tudunk korrigálni). Oldalnézetből még lehetnek ferdék a bordák, de ez azonnal megszűnik, amint a bordák felrakása után a gerinclemezt a helyére illesztjük a helyes hosszanti pozícióban (1/2., 1/5. és 1/9. kép).

 

DSC_2293_web_s.jpg

1/1. kép

DSC_2302_web_s.jpg

 

 

 

 

1/2. kép

DSC_2325_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/3. kép

DSC_2326_web_s.jpg

 

1/4. kép

DSC_2329_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/5. kép

DSC_2447_web_s.jpg

 

 

 

 

 

1/6. kép

DSC_2453_web_s.jpg

 

 1/7. kép

 DSC_2454_web_s.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1/8. kép

 

 msw_01_s.jpg

 

 

 

 

 

1/9. kép

 

 

 

Egyetlen hibaforrás maradt, ha a bordalemezek hajlanak, ezt távtartók alkalmazásával lehet javítani. A távtartók hosszát nem a tervrajzhoz, hanem a sólyán a bordák valós távolságához mértem le. A távtartók alkalmazása nemcsak a bordalemezek egyenesítését szolgája, hanem szerkezeti masszivitást is ad a hajónak, a csiszolásnál nem fognak eltörni a bordák, illetve a palánkozás nem fogja tudni "elhúzni" a szerkezetet. A bordákat a szokásos módon helyeztem fel: a főbordát középtengelyben, az előtte lévőket előre, a mögötte lévőket hátrafelé "lógatva" a bordametszetek vonalához képest (pl. 1/6. kép). Így ez elől lévő bordák hátsó, a hátul lévő bordák első oldala éppen a megfelelő, helyes keresztmetszet. Az elöl lévő bordákat előrefelé, a hátul lévőket hátrafelé kell csiszolni, és csak a helyes élre kell vigyázni. A szerkezeten nem sokat kellett csiszolni, egy palánkkal folyamatosan ellenörizve (kézzel ráhajlítjuk a szerkezetre) gyorsan kialakul a test. Ha a bordák elég pontosak, akkor szép, hullámzásmentes alakot kapunk.

 

A hajó érdekessége, és egyben egyik fő nehézsége a tat 2 kis púpja. Ezeket szimmetrikusra kell elkészíteni úgy, hogy alsó élük a fő dörzsfa futását követi, s nem törhet meg sehol. A tervrajzon néhány szerkezeti elemet terveztem (legnagyobb metszet, illetve a felső ív - 1/6. kép), ezeknek a közeit hulladék réteges lemez darabkákkal és faragasztós papírmasszával tömtem ki, megformálva a púpot (1/10-12. képek). Száradás után ezt szikével faragtam a végső formára. Utólag visszatekintve, nem volt olyan bonyolult, mint azt először képzeltem.


planking1_s.jpg

 1/10. kép

planking9_s.jpg

1/11. kép

planking11_s.jpg

1/12. kép

 


A szerkezethez tartozik még a 3 db árbocfészek, amiket tömbös fából készített el nekem Hajós Joe (köszönet érte!), bennük a helyes szögű furatokkal (kép a 2. palánkozás című részben).

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. March 09. Saturday 22:20


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (4), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett