2 / 2 oldal

A Pinnace egyik kései, könnyebb változata lett a skiff (Skiff, Könnyű csónak), mely a csónakok között talán a leggyorsabbá vált és ezen tulajdonsága miatt lett szinte minden tengeri népnél a kommunikáció eszköze. Neve a germán, illetve az óangol skif szóból származik, mely nem meglepően csónakot jelent. Főként a szászok illetve a dánok használták. Ebből a csónakból fejlődött ki a később oly nevezetes drakkarskiffen azaz a viking hajó. A trafalgari csatában tucatszámra „száguldoztak” az ilyen skiffek a csatahajók között, parancsokat és tiszteket szállítva. Általában 4 evezőse, illetve egy keresztvitorlája volt.
A nagyjából hasonló múlttal rendelkező Cutter (Kutter) is hasonló szerepet játszott, főként a felderítés és a kommunikáció volt a feladata, bár jellemzően a XVIII. Századra önálló hajótípussá nőtte ki magát jellemző vitorlázattal, mint őrhajó. A Cutter a nagyobb csónakok közé tartozik mint tender, csak a Launch és a Longboat nagyobb nála.
Önálló csoportként kell kezelni a Doryt (Dorie vagy Doriboot, magy halászcsónak). Bár szorosan vett tendernek nem tekinthetőek, számtalan hajón megtalálható volt ez a csónakfajta. Számtalan formája van, sokkal inkább vitorlára, mint evezőre támaszkodik, mégis az egyik legnépszerűbb csónakfajta volt és mind a mai napig az. Olcsósága, egyszerűsége és persze funkciója napjainkig az alap csónak kategóriák közé helyezi. Ami azt illeti, ha valaki csónakra gondol, általában a Dory jut eszébe. Általában lugger, ketch vagy csonka vitorlát használ, de szinte minden verzió elképzelhető kultúrától és helytől függően.
A Dory specializált változata a Whaler vagy Whaleboat (Walfünger, magy bálnavadász csónak). Ez a csónak a XVIII. szdban alakult ki és jellegzetessége, hogy mind a két irányba lehet vele evezni, mivel mindkét vége hegyes. Általában keskeny és könnyű, mely kiválóan alkalmassá tette a tenger óriásainak levadászására. Manőverező képessége a bálnavadászat leáldozása után is hasznossá tette és sok partmenti és folyómenti településen használják. A Dory nagyobb méretű változata a Ketch, ami egy önálló hajótípusnak számít, így nem témája írásomnak.
A Yawl (Yawl v. Jol) egy Cutterhez hasonló, bár annál kisebb csónakfajta. A sekély merülése és a kerek alakja kiválóan alkalmassá tette a sekély fövenyek és folyótorkolatokon való partraszállást, klinker palánkozása pedig masszívvá tette a testét. A Yawl sajátos vitorlázatával különül el a Cuttertől, mivel egy extra bermuda, vagy csonkavitorlát szerelnek fel a csónak végébe, nagyobb sebességet érve el. Az eredetileg holland csónakfajta szintén önálló hajótípussá vált és vitorlázata is jellemzően elhatárolja hasonló társaitól.
A Barge „kistestvére” a skandináv országokból származó Pram (Prahm) mely funkciójában teherhordásra alkalmas és építése is inkább folyami eredetét tükrözi: lapos feneke, meredek szögletes oldala gyakorlatilag a tutajoknál alig fejlettebb csónakot alkot. Főként svéd, balti és dán hajók tendereiként jelentek meg. Helyét lassan a Barge vette át.
A Dinghy (Dingi, személyi csónak) a kisméretű csónakok összefoglaló neve. Szinte minden olyan csónakot, melyet egy vagy két ember hajt Dinghynek hívunk. Túlnyomó többségében a Dinghy maximum 4 embert szállít, és egy ember két evezőt használ. Szinte minden vitorláson volt legalább egy ilyen típusú csónak, bár sokszor az a kapitány személyes használatára volt elkülönítve. Sokszor ezért hívták Captain’s Gignek (Gigboot) ami nagyjából annyit tesz, hogy privát csónak.
Mint látható a számtalanféle csónak közül, sokszor nehéz megállapítani, melyen hajóhoz milyen csónakot építsünk. Íme néhány alapelv: Dinghy szinte minden hajón volt, többnyire a legkisebb csónak. Barge, Pram főként kereskedelmi és a korai (XVI.szdig) vitorlások kelléke, míg a Longboat a katonai és a felderítő hajók jellegzetes csónakja. A Skiff és a Pinnace, szinte minden hajófajtánál előkerült, míg a Yawl pl. csak holland, később (a XVIII. Szdtól) angol hajókon is megjelent. A Dory és a Whaler, természetesen a bálnavadász és halászhajók kelléke, de kereskedelmi és néha felderítő hajókon is szokott előfordulni. A Launch és a Cutter túlnyomó többségében a hadihajókon fordult elő.
Végül egy táblázat a csónaktípusokról és néhány általános adat:
Tender neve |
Hossz |
csónaktest |
Vitorlázat |
Evezősök száma |
Eredet |
Longboat |
22-25 láb |
karvel-széles-mély merülés |
lugger |
12-16… |
- |
Launch |
22 láb |
karvel-széles-megerősített |
csonka/lugger |
12… |
portugál |
Barge |
17-19 láb |
karvel-széles-lapos fenék |
csonka/lugger |
8-12… |
kelta |
Pram |
10 láb |
karvel-lapos-szögletes |
- |
1-6… |
skandináv |
Pinnace |
15 láb |
karvel-keskeny-magas |
csonka/lugger |
8… |
spanyol |
Cutter |
13-36 láb |
karvel-keskeny-magas |
kutter |
8… |
atlanti |
Yawl |
7-19 láb |
klinker-széles-lapos |
yawl |
4-8… |
holland |
Skiff |
18-19 láb |
Karvel/klinker-keskeny |
kereszt |
4… |
angolszász |
Dory |
6- láb |
karvel-lapos |
lugger/ketch/csonka |
1-6… |
- |
Whaler |
21-24 láb |
karvel-hegyes mindkét oldalon |
- |
4… |
- |
Dinghy |
6-12 láb |
karvel/klinker-rövid |
- |
1-4… |
angol |
Gig |
6-12 láb |
karvel/klinker-rövid |
- |
4… |
- |
Remélem tudtam segíteni csónak ügyben és kellemes csónakkészítést kívánok.
Forrásaim főként a wikipédia megfelelő oldalai voltak, továbbá a www.vitorlázás.lap.hu,
sok információt szereztem továbbá: Wolfram zu Mondfeld: Historic Ship Models
és sok választ kaptam az Answers.com nevű oldalról is...
Aldaris5
|