Főoldal arrow Cikkek arrow Irodalom arrow Nagyvilág arrow Csónakok a vitorlások korában (az 1400as évektől 1890-ig)
Csónakok a vitorlások korában (az 1400as évektől 1890-ig) PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Toth Tamas   
2009. szeptember 03. Csütörtök 22:31
Tartalomjegyzék
Csónakok a vitorlások korában (az 1400as évektől 1890-ig)
2.oldal

skiff.jpg
A Pinnace egyik kései, könnyebb változata lett a skiff (Skiff, Könnyű csónak), mely a csónakok között talán a leggyorsabbá vált és ezen tulajdonsága miatt lett szinte minden tengeri népnél a kommunikáció eszköze. Neve a germán, illetve az óangol skif szóból származik, mely nem meglepően csónakot jelent. Főként a szászok illetve a dánok használták. Ebből a csónakból fejlődött ki a később oly nevezetes drakkarskiffen azaz a viking hajó. A trafalgari csatában tucatszámra „száguldoztak” az ilyen skiffek a csatahajók között, parancsokat és tiszteket szállítva. Általában 4 evezőse, illetve egy keresztvitorlája volt.

cutterdana.jpgA nagyjából hasonló múlttal rendelkező Cutter (Kutter) is hasonló szerepet játszott, főként a felderítés és a kommunikáció volt a feladata, bár jellemzően a XVIII. Századra önálló hajótípussá nőtte ki magát jellemző vitorlázattal, mint őrhajó. A Cutter a nagyobb csónakok közé tartozik mint tender, csak a Launch és a Longboat nagyobb nála.

tipikus_dory.jpgÖnálló csoportként kell kezelni a Doryt (Dorie vagy Doriboot, magy halászcsónak). Bár  szorosan vett tendernek nem tekinthetőek, számtalan hajón megtalálható volt ez a csónakfajta. Számtalan formája van, sokkal inkább vitorlára, mint evezőre támaszkodik, mégis az egyik legnépszerűbb csónakfajta volt és mind a mai napig az. Olcsósága, egyszerűsége és persze funkciója napjainkig az alap csónak kategóriák közé helyezi. Ami azt illeti, ha valaki csónakra gondol, általában a Dory jut eszébe. Általában lugger, ketch vagy csonka vitorlát használ, de szinte minden verzió elképzelhető kultúrától és helytől függően.

A Dory specializált változata a Whaler vagy Whaleboat (Walfünger, magy bálnavadász csónak). Ez a csónak a XVIII. szdban alakult ki és jellegzetessége, hogy mind a két irányba lehet vele evezni, mivel mindkét vége hegyes. Általában keskeny és könnyű, mely kiválóan alkalmassá tette a tenger óriásainak levadászására. Manőverező képessége a bálnavadászat leáldozása után is hasznossá tette és sok partmenti és folyómenti településen használják. A Dory nagyobb méretű változata a Ketch, ami egy önálló hajótípusnak számít, így nem témája írásomnak.

yawl.jpgA Yawl (Yawl v. Jol) egy Cutterhez hasonló, bár annál kisebb csónakfajta. A sekély merülése és a kerek alakja kiválóan alkalmassá tette a sekély fövenyek és folyótorkolatokon való partraszállást, klinker palánkozása pedig masszívvá tette a testét. A Yawl sajátos vitorlázatával különül el a Cuttertől, mivel egy extra bermuda, vagy csonkavitorlát szerelnek fel a csónak végébe, nagyobb sebességet érve el. Az eredetileg holland csónakfajta szintén önálló hajótípussá vált és vitorlázata is jellemzően elhatárolja hasonló társaitól.
 

pram.jpgA Barge „kistestvére” a skandináv országokból származó Pram (Prahm) mely funkciójában teherhordásra alkalmas és építése is inkább folyami eredetét tükrözi: lapos feneke, meredek szögletes oldala gyakorlatilag a tutajoknál alig fejlettebb csónakot alkot. Főként svéd, balti és dán hajók tendereiként jelentek meg. Helyét lassan a Barge vette át.
 

dinghy.jpgA Dinghy (Dingi, személyi csónak) a kisméretű csónakok összefoglaló neve. Szinte minden olyan csónakot, melyet egy vagy két ember hajt Dinghynek hívunk. Túlnyomó többségében a Dinghy maximum 4 embert szállít, és egy ember két evezőt használ. Szinte minden vitorláson volt legalább egy ilyen típusú csónak, bár sokszor az a kapitány személyes használatára volt elkülönítve. Sokszor ezért hívták Captain’s Gignek (Gigboot) ami nagyjából annyit tesz, hogy privát csónak.
 

 

Mint látható a számtalanféle csónak közül, sokszor nehéz megállapítani, melyen hajóhoz milyen csónakot építsünk. Íme néhány alapelv: Dinghy szinte minden hajón volt, többnyire a legkisebb csónak. Barge, Pram főként kereskedelmi és a korai (XVI.szdig) vitorlások kelléke, míg a Longboat a katonai és a felderítő hajók jellegzetes csónakja. A Skiff és a Pinnace, szinte minden hajófajtánál előkerült, míg a Yawl pl. csak holland, később (a XVIII. Szdtól) angol hajókon is megjelent. A Dory és a Whaler, természetesen a bálnavadász és halászhajók kelléke, de kereskedelmi és néha felderítő hajókon is szokott előfordulni. A Launch és a Cutter túlnyomó többségében a hadihajókon fordult elő.

 

Végül egy táblázat a csónaktípusokról és néhány általános adat:

 
Tender neve Hossz csónaktest Vitorlázat Evezősök száma Eredet
Longboat 22-25 láb karvel-széles-mély merülés lugger 12-16… -
Launch 22 láb karvel-széles-megerősített csonka/lugger 12… portugál
Barge 17-19 láb karvel-széles-lapos fenék csonka/lugger 8-12… kelta
Pram 10 láb karvel-lapos-szögletes - 1-6… skandináv
Pinnace 15 láb karvel-keskeny-magas csonka/lugger 8… spanyol
Cutter 13-36 láb karvel-keskeny-magas kutter 8… atlanti
Yawl 7-19 láb klinker-széles-lapos yawl 4-8… holland
Skiff 18-19 láb Karvel/klinker-keskeny kereszt 4… angolszász
Dory 6- láb karvel-lapos lugger/ketch/csonka 1-6… -
Whaler 21-24 láb karvel-hegyes mindkét oldalon - 4… -
Dinghy 6-12 láb karvel/klinker-rövid - 1-4… angol
Gig 6-12 láb karvel/klinker-rövid - 4… -
   

Remélem tudtam segíteni csónak ügyben és kellemes csónakkészítést kívánok.

Forrásaim főként a wikipédia megfelelő oldalai voltak, továbbá a www.vitorlázás.lap.hu,

sok információt szereztem továbbá: Wolfram zu Mondfeld: Historic Ship Models

és sok választ kaptam az Answers.com nevű oldalról is...

Aldaris5



Utolsó frissités ( 2009. szeptember 06. Vasárnap 19:36 )
 
Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett