Csónakok a vitorlások korában (az 1400as évektől 1890-ig) |
![]() |
![]() |
![]() |
Written by Toth Tamas | ||||
2009. September 03. Thursday 22:31 | ||||
1 of 2 Page There are no translations available Nem csak a hajók típusai között van kifejezetten nagy káosz, hanem a hajóktól elválaszthatatlan csónakok között is. Bevallom, komolyan megrökönyödtem, amikor az HMB Endeavour építése kapcsán megtanultam, hogy az alig 35 méter hosszú felderítő hajónak 4 különböző csónakja volt! És nem az egyetlen hajó, amelyik sok csónakkal rendelkezett, a Victory (6), Cutty Sark (4), De még az Ark Royal (3) és a Sovereign of the Seas (3) is több különböző feladatokat ellátó csónakot „hordott a hátán”… Amikor elkezdtem vizsgálódni, a csónakok olyan kavalkádja tárult elém, hogy fogalmam sem volt róla mihez kezdjek vele. Majd szépen lassan leülepedett a tudás, és tisztázódtak a dolgok. Ezt a rendszerezést kívánom megosztani az olvasóimmal. Mindenek előtt le kell szögeznem, hogy angol nyelvű anyagokban mélyedtem el elsősorban, így a legtöbb esetben az angol kifejezéseket fogom használni és az angol nyelvű terminológiával építettem fel a cikk szerkezetét. Ahol tudtam referenciát, illetve fordítást, ott igyekeztem a német neveket és elnevezéseket is feltűntetni. Szóval csónakok. A csónak (Ang. Boat, ném. Boot) magyar meghatározása: A csónak olyan vízijármű, melynek hossza a 7 métert és vízkiszorítása a három tonnát, illetőleg vitorlafelülete 10 m2-t nem haladja meg.Angol meghatározás: Egy relatíve kisméretű nyitott vízijármű, melyet egy nagyobb vízijármű is szállíthat. Jól látható a különbség a két meghatározás között. Sok esetben úgy találtam, hogy a magyar ladik (mely az Alföld folyóin jellemző kifejezés) sokkal jobban takarja a csónakokkal kapcsolatos elképzeléseinket. Mivel az angolszász országoknak jóval kiterjedtebb tradíciói vannak a tengerhajózás terén, mint Magyarországnak így inkább az utóbbi meghatározást követném a makettezés kapcsán. A vitorlás hajók korában a csónakok jelenléte szinte nélkülözhetetlen volt. Ellentétben az általános elképzelésekkel a csónakok szerepe nem elsősorban az életmentés, azaz a XX. századtól általánosan jellemzővé váló mentőcsónakok feladataira korlátozódott, hanem a kommunikáció, felfedezés, halászat és persze a személy és teherszállítás is volt. Ebből fakadóan rengeteg vitorlásnak több különböző funkciókat ellátó csónak segédkezett. Ezeket az angol nyelv az ún. tendernek hívta, teljesen the ship’s tendernek. Ebben a kifejezésben benne foglaltatott az összes kiszolgáló csónak, míg a később általánossá váló mentőcsónakok neve már a XVII. századtól lifeboat (ném. Rettungsboot) kifejezetten csak az életmentésre szolgáltak (fontos megemlíteni, a vitorlások túlnyomó többsége nem rendelkezett ilyen csónakokkal, az iskolahajókat kivéve). Tehát a ship’s tendernek, amely a makettek építése közben előkerül, mindegyiknek volt valami jellemző feladata, melyek alapján kategorizálni lehetett őket. Nyilván átfedések lehettek az átmenetekről nem is beszélve. Azt is ki lehet jelenteni, hogy a legtöbb tender a XIX. Szd. végére önálló hajótípusokká nőtte ki magát. Az egyszerűség kedvéért én méret szerint sorolom fel a csónaktípusokat és jelzem mind a kapcsolatokat, mind a jellemző feladataikat.
|
||||
Last Updated ( 2009. September 06. Sunday 19:36 ) |
Next > |
---|