Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Modern hajómakettek arrow HMS Victory építése 1:50 méretarányban
HMS Victory építése 1:50 méretarányban PDF Nyomtatás E-mail

Horváth Zoltán, 2009. november 09. Hétfő 22:33

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 102863    

Kedvenc : 4

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
HMS Victory építése 1:50 méretarányban
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
9. rész

Időközben volt egy hagyományosan nagyszerűen sikerült hajós találkozó Hajós Joe-nál. Ezúton is szeretném megköszönni a vendéglátást és magát az alkalmat.
Ezek a találkozók mindig nagyon ösztönzőleg hatnak szerintem mindenkire – belőlem is kihozott ezt-azt. Lássuk csak mi is készült…

kep_1_sm.jpg

A felső ágyúfedélzet kb. 70%-ával már megvagyok. A képen látható rész fölülről nyitott (ahol a gerendák feketék). Igyekeztem ide sok használati tárgyat, eszközt készíteni, mert az életszerűbbé teszi a makettet. Vannak itt vizes dézsák, homokos vödrök, lőporos ládák és egyéb idevágó használati eszközök…

  

kep_2_sm.jpg

Elkészítettem az előfedélzet burkolását, majd következhettek a rajta lévő tárgyak. Itt található a hajókonyha kéménye és a hajó harangja is. A harangláb tetőrésze volt, ami kicsit föladta a leckét: Elsőként két réteg 0,5-ös furnérból egy sablon és ragasztás segítségével előállítottam az íves résznek megfelelő U formát. Miután szilárd lett, négy részre vágtam és mindegyik darabot 45 fokban lecsiszoltam – itt találkozik a négy rész. Hosszas illesztgetés után összeállt a felülnézetből kereszt alakú képződmény, már csak a sarkokba kellett egy-egy négyzet alakú darabot illeszteni, és kialakult az érdekes formájú tetőszerkezet. Közelebbről megfigyelve a tető körben lépcsős szélekkel rendelkezik – ezt alulról beragasztott, megnedvesített furnérból alakítottam ki. (Megnedvesítve jobban hajlik a faanyag – nem akartam, hogy elhúzza a már kész tetőt.)



kep_3_sm.jpg

Már korábban elkészítettem a Victory két nagyágyúját a 68 fontos carronad -okat. Eljött az ideje a beépítésüknek. Az ágyúk kötélzete hasonlít a hosszú csövű ágyúkéhoz, de van két oldalt egy-egy csigasor, amivel a löveget elfordítani lehet. A carronad érdekessége, hogy a lövegtalp elöl rögzített, de az ágyú ezen el tud fordulni. Magát a csövet egy külön talp hordozza, amely hátrasiklik lövés után.





Most hogy eddig eljutottam, már csak kis lépés választott el az előárboc oldalköteleinek fölrakásához – ez pedig a hajó oldalán lévő tartóháló elkészítése volt. A hálót tartó U alakú „vasakat” 0.8 x 0.8 – as négyzetes rézdrótból hajlítottam, a fölső végükre kötélszemeket forrasztottam. Ezek a tartók adják a háló vázát – maga a háló a szemeken átfűzött kötélhez van hozzákötve..

Végre jöhet az első oldalkötél! Hogy is néz ki? Sok fotó van róla, tehát nem lesz nehéz jól megcsinálni – gondoltam én. Valóban a kötelek alsó része a macskafejekkel sok-sok fotón megfigyelhető. És mi a helyzet az árboctörzs csúcsán, mert ugyebár oda vannak hurkolva. A hurkolás sorrendje jó pár könyvben megtalálható. Vajon lazák ezek a hurkok, vagy szorosak? Hajós Joe – tól kölcsönbe kapott könyvben leltem egy megfelelő fotót. Még egy fontos dolog: a bandázsolás. Az első oldalkötél teljes hosszában, az összes többi csak a fölső huroknál vannak bandázsolva!

kep_4_sm.jpg

Az árboccsúcson áthurkolt sok kötél jellegzetes, érdekes formát mutat. Annyival igazítottam még az összképen, hogy matt feketével átfestettem a bandázsolt részeket, mert ez a cérnám egy kissé fényes volt. A festéstől szerencsére nem szőrösödött ki, mert valami szintetikus „bőrvarró” cérnával dolgoztam.
Ami még fontos, mindkét oldalon az első két pár kötél közrefog egy-egy „sister” blokkot.





kep_5_sm.jpg

A kötelek alsó része a macskafejek köré van hurkolva – számomra kissé furcsán. A kötél két szára nem egymás mellé van fogva, hanem folytatva a hurkot, elmennek egymás mellett. Elsőként a macskafej fölött így vannak összekötve. Ez a hurok nem szoros, így a macskafej később ki-, illetve be-gombolható a hurokba… Ezután a kötél vége vissza van hajtva a párja mellé – itt is képződik egy kisebb hurok. Innentől még kétszer egymáshoz vannak kötve. Figyelem! Itt nincs bandázsolás.

A macskafejeket összehúzó feszítő kötél maradéka a macskafej fölött van viszonylag lazán föltekerve. Ami az oldalkötelek esetében a legnehezebb – a fölső macskafejek egy sorban tartása. Megnéztem a fotókat – az eredeti sem makulátlan (kb. 90%-os), azt én is megközelítettem. Az is reális, hogy a feszítés során a fölső macskafejek némelyike kifordul a kötelek síkjából, tehát sikeresnek mondható az elvégzett munka.

Az oldalkötelek megfeszítése előtt az árboctörzs fölső részét a rugalmassága folytán pár mm-el lehetett hajlítgatni, pedig nem vékony. A feszítést követően mintha megmerevedett volna – már csak a hajóval együtt mozog.

kep_6_sm.jpg

Ez a felvétel az előfedélzet jobb oldalát mutatja majdnem emberi látószögből. A carronad előtt lesz még egy 12 fontos rövid csövű ágyú. Számos oldalkötélen kötélszarvak lesznek további mozgó kötelek rögzítésére.







kep_7_sm.jpg

Ha az oldalkötelek fönt vannak, jöhet a tarcskötél – ez feszíti előre az árbocot. Érdekessége a kialakítása: az erős pászmák közé vékonyabb kötél van tekerve, fölső része bandázsolva van, és egy nagy hurokban végződik, amely az árboctörzs csúcsát fogja körbe.

Van egy tartalék tarcskötél is kissé vékonyabb ennél. A két kötél hosszában egymáshoz cikk-cakkban össze van kötve – ha ellövik az egyiket, ne tarolja le a fedélzetet.



kep_8_sm.jpg

Végezetül egy látkép elölről..








Folyt. köv...



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. január 15. Kedd 15:18


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Én csak most csatlakoztam hozzátok. Most akarom elkezdeni a Victory építését, igaz régen/1998/ már egyszer megépítettem-elég jól sikerült. A fő gondom az építés során mindig a palánkozás. Most ezt figyelem és minden hasznos tanácsot begyűjtök. 
Nagyon szép munkát végzel- Le a Kalappal! Sok sikert eredményes munkát kívánok! Mivel éppen Húsvét van Kellemes Ünnepeket Kívánok Neked. Ha lehet és időd engedi a palánk felrakásáról írj részletesebben,-sorrend,-hossz,.hajlítás az orrnál,-tatnál,-lépésenként. Ragasztás.rözítés.toldások. A bordák csiszolása, orrnál és tatnál. 
Azt hiszem egy kicsit túl sokat kérek. de ezekkel nehezen boldogulok!  
Üdvözlettel, köszönettel papóca!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2013. január 22. Kedd 07:53

Írta: wercome 2013. január 22. Kedd 07:53

Látom, továbbra is nagyon precízen dolgozol a hajódon. 
Azért tudtak valamit a régiek! Ebben a méretarányban már tökéletesen le lehet modellezni a kötélzetet, az oldalkötelek és tarcskötelek olyan stabilan rögzítik az árbócokat, hogy ragasztani sem kell. Csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Tyrman () 2012. január 04. Szerda 08:27

Írta: Tyrman 2012. január 04. Szerda 08:27

Kedves Bubu Barátom! 
 
Szívesen olvasnék egy cikket erről a fonalas szobrászkodásról. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: kriszmesz () 2011. január 25. Kedd 23:13

Írta: kriszmesz 2011. január 25. Kedd 23:13

És honnan a lécek? Az összeset magad vágod ki? :upset

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Írta: Flamenco 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Ahoi! 
Mindig ujra átnézegetem a fotoidat a Vicidröl, fenomenális a részletgazdagságod. Egy megjegyzés az utolso fotohoz, "az emelvény szerü valamihez": valoban ez alatt volt elrejtve a kormánylapát legfelsö része. De miért? A lapát funkciojához nem lett volna szükséges a lapát szárát ilyen magasra felhozni, mert a lapát vizszintes rudja ha jol sejtem 1 vagy 2 fedélzettel lejebb volt. Mire akkor ez a felhosszabbitás? Nos, tudomásom szerint ennek a következö oka volt: elöfordulhatott (volna), hogy a lapát rudja eltörik. 
A lapátnak ebben a felsö részébe is volt egy négyszögletes lyuk faragva. Az esetben, ha az also rud eltört -volna - habár ilyenröl nem tudok - lehetöség volt ebbe a lyukba egy ideiglenes rudat rögziteni. Habár ez nem biztositotta kielégitöen a kormányozhatóságot, mert a kétoldali tiszti kajütök megakadályozták a rud teljes elforgathatoságát, de arra jo volt, hogy legalábbis arra az idöre biztositott valamiféle iránytartást, amig az also rudat kicserélték.  
Hozzá kell tennem, hogy a kormánykerék feltalálása kb. az 1710-es évek táján egy addig soha nem látott, hallott 40-40 fokos oldalirányu kitérését biztositotta lapátnak. A korábban használatos "botkormányos" kormányszerkezettel csak 10-10 fokos eltérést tudtak elérni! Létezik egy angol modell a korai 1700-as évekböl, ahol a kormánykerék mellett, a korábbi botkormány csapágya is láthato. 
Persze a fejlödés ebben az esetben is valosz. lépcsözetesen következhetett be. A régi fajta lapos fartükör egyik nagy hátránya volt, hogy a majd függöleges tükör kormányrudnyilása viharos idöben sok vizet vett fel. Ezen persze megprobáltak azzal segiteni, hogy a kormányrud s a nyilás között egyfajta rugalmas bör tömitést szegeltek fel. Amikor visszatértek a lapos tükörröl az ives tükörre - mint a Vicinél - a tatgerenda fölötti iv - Gillung megoldotta a problémát, azzal, hogy nem egy majd fügöleges tükrön ment át a rud, hanem a lapát felsö része felért a hajótestbe s ott volt a rud beerösitve. Valoszinüleg késöbb jöttek rá, hogyha a lapát felsö részét még tovább felmagasitják, akkor ezzel lehetöséget teremtenek egy segédkormánylapátrud beépitésére.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Írta: Flamenco 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Ahoi Bubu! 
Alakul,mint a pupos gyerek a prés alatt!!! 
Egy tanács a lemezek "oxidálodására" 
Az eredeti lemezek az eredeti hajóknál vörösrézböl ( Kupfer ) készültek. A komolyabb Victory épitödobozoknál is vörösréz lemezeket adnak. A sárgaréznek ( Messing egy kicsit más kémiai tulajdonságai vannak. Mindenesetre a vörösréz lapok a lakkozás alatt is fognak öregedni! Talán hihetelen, de való! Van benne néhány éves tapasztalatom, legalábbis ami a vörösrezet illeti, de azért gondolom, hogy ez a sárgarézre is érvényes. A szép fényes vörösréz lapokat én egy Marabu Selyemfény - [iSeidenmattlack][/i]-al kenem be. Valoszinü, hogy ez más lakkokra is vonatkozik. Pár év után a vörösréz lemezek egy szép egyenletes vörösbarna matt patinát kapnak, a lakk alatt is !!! Ne kivánd, hogy a kémiai folyamatokat fény hatására elmagyarázzam, mert én sem értek hozzá. Kb. 10. éve olvastam valahol, s kiprobáltam, s müködött. 
Ha a lemezeid vörösrézböl vannak, akkor szerintem nyugodtan lakkozd be öket. Ilyen Marabu lakkot meg szerintem otthon is lehet kapni. Nálam a találkozón volt pár üvegecske, de senkit nem érdekelt. Ha kell akkor küldhetek is, vagy viszek, ha szept.-okt.-ben ha ujra megyek vihetek. 
Éppen nemrég kaptam egy felkérést, egy Caldertcraft Victory épitésére. Ami persze nem lesz olyan részletes, mint a tied. 
:)  
Már emlitettem, soha az életben nem épitenék Victoryt magamnak. Föleg nem olyan részletesen, mint a tied! 
De hát mindenkinek a saját vesszöparipája. 
Örülnék ha segithettem. 
Üdv - Flamenco

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 17:46

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 17:46

Ahoi! 
"Nem bánom a plusz-munkát, mert egy-egy festés után egy nap száradási időt kell kivárnom - ekkor nem illik fűrészelni, csiszolni a por miatt.. " 
Ne haragudj, nem kötekedni akarok, de a száradási idöt sem értem. Én acryllal festek, annak a száradási ideje max. 10 perc, a rákerülö Marabu selyemmattlakké pedig max. 1/2 óra. Milyen festéket használsz? 
Üdv.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 12:42

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 12:42

Ahoi! 
- "Most változtattam az építési sorrenden: először beépítek egy fedélzet-tartó gerendát, majd legyártom az ezt tartó könyököket  így pontosabb lesz a könyök kialakítása, és kevesebbet kell utólag csiszolni. Az ágyúkat így is aránylag könnyen be lehet majd építeni. Ami nehezebb lesz, az az oldalfalak és a könyökök meg a gerendák fehérre festése. Azt hiszem, kell csinálnom egy hajlított végű ecsetet, meg szükség lesz egy kis tükörre is." - Nem értem, hogy mért nem fested a gerendákat meg a könyököket a beépités elött? Nem lenne egyszerübb? 
- A tiszti kajütök falai tudtommal fehérek voltak. De lehet , hogy a mai Viictoryn nem igy van, nem láttam.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jordy87 () 2010. március 24. Szerda 19:28

Írta: Jordy87 2010. március 24. Szerda 19:28

Szia! Szép a hajód, jók a leírásaid, remélem még folytatod a hajó befejezéséig. 
Üdv!;)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jozsi () 2010. február 01. Hétfő 21:23

Írta: Jozsi 2010. február 01. Hétfő 21:23

Hát a webkamerás felvételeknél el tudom képzelni a legénységet. Ez a hajó annyira jó, hogy nagyon jó! Remélem nem csak otthon fogod tartani.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett