Main page arrow Articles arrow History arrow History of ships arrow HMS Victory építése 1:50 méretarányban
HMS Victory építése 1:50 méretarányban PDF Print E-mail

By Horváth Zoltán, on 2009. November 09. Monday 22:33

Average user rating :    (1 vote)

Views : 103883    

Favoured : 4

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
HMS Victory építése 1:50 méretarányban
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
9. rész
 

 

 

 

kep_01_sm.jpg

 

Középső ágyúfedélzet – 28 darab 24 fontos ágyú. Ez már elég rutinosan megy:
-lafetták legyártása sablonok segítségével
-kerekek esztergálása
-festés, összeállítás
-blokkok elkészítése
-ágyúk végső elhelyezése
-kötelek, csigasorok beépítése
Az előző ágyúfedélzethez képest úgy érzem, fele annyi idő alatt elkészültem ezzel a résszel.

 

 

Egy kis mutatós fejlesztés: az ágyúk kerekeit 6-6 szög vagy csavar tartja össze. Ezt még a kerék festése előtt 6 tűszúrással lehet imitálni. Mivel a kerekek natúr színűek, a festéshez használt pác  a  kicsi lyukakba gyűlik, ahol sötét pöttyök formájában szárad, ezáltal olyan hatást ad, mintha szögek lennének körben a keréken.

kep_02_sm.jpg

 

Ismét egy kis kitérő következik: horgony-öntés.
A mester darabot fából készítettem el. Mivel műgyantákkal korábban is dolgoztam, ezért a gyantás öntőforma előállítását céloztam meg. T-SILOX nevezetű hófehér szilikonos anyagot használtam  – ez némileg rugalmas, könnyen leválasztható, és akár ólom vagy ón öntésére is alkalmas formát ad. Utólag könnyű a levegőző és beöntő nyílásokat belevágni.
A horgony anyaga: két komponensű műgyanta FM20 – T16 páros. Összekeverve kb. méz állagú, úgyhogy elég lassan tölti meg a formát. Egy-két órán keresztül még folyékony, ezért a maradék levegő kis buborékok formájában kijön belőle. Kikeményedés 1 nap  - ráérek.
Mivel az  öntőforma nagyon jól sikerült, ezért a kész darabokon csak minimális igazítani való van.

 

 

 

kep_03_sm.jpg

 

 Ez megint nem ágyúfedélzet.
Ezt a képet Hajós Joe-nak ajánlom, ugyanis az ő tanácsára (és segítségével) nekiláttam a hajófenék rézzel való beborításának. Igazából már a jobb oldal kész, majd a galériába teszek föl két fotót.
Az eredmény szerintem  igazán „dögös” lett. Az íveket, hajlatokat jobban kiemeli. Most arra várok, hogy öregedjen (oxidálódjon).
A ragasztástól kicsit féltem, de találtam egy ragasztót, ami minden elképzelésemet felülmúlta.
A neve igen bonyolult: építési ragasztó. Víz bázisú, úgyhogy kívül nedves ruhával letörölhető a mű.

 

 

 

 

kep_04_sm.jpg  

 

Idő közben elkészültem a rezezéssel mindkét oldalon. Most még roppant fényes, de majd alakul. Addig úgysem lakkozom le, amíg nem patinásodik.

 

 

 

 

 

 

kep_05_sm.jpg

 

Némi külső munkálat: ágyúnyílások fedeleinek az elkészítése. Most éppen száradnak.  A hátulsó négy majdnem megtréfált, ugyanis a szabály szerint a fedelek pontosan illeszkednek a külső kontúrokhoz, dörzslécekhez, én pedig legyártottam őket simára.
Nosza csináljunk négy illeszkedőt – a maradék jó
lesz a hajó bal oldalára.

 

 

 

 

 

kep_06_sm.jpg

 

Mivel a hajó – belsőt is szeretném megmutatni, ezért számos fölszerelési tárgyat el kell készítenem. Ezek nagy többsége az ágyúk tartozéka: töltő, tisztító, kaparó és egyéb eszközök..  A szerszámok nyele a szokásos módon elvékonyított fogpiszkálóból készült. Megfigyelhető, hogy nem egyen – színre pácoltam őket. Úgy gondoltam, van újabb és régebbi, tisztább és koszosabb, ettől kicsit életszerűbb lesz a hajóbelső. Hasonlót követtem el az ágyúk kerekeivel is, meg a csigákkal. is.

 

 

 

 

Lesznek még lőpor, és homok tárolók, valamint vizes vödrök és tűzoltó vödrök is. Ezek az ágyúk mögött, illetve fölöttük lesznek elhelyezve. Pár belső oszlopot is le kellene még gyártanom, ami a következő fedélzet gerendáit tartja – itt most egy kis szünet következett – ugyanis nekiláttam a hobby CNC esztergámnak, aminek a segítségével majd előállíthatom az összes forgástest jellegű tárgyat, ami a fedélzetre szükséges. Kb. 2 hét alatt elkészült a mű (az eredmény a Hobby CNC cikkben olvasható). A tesztek olyan jól sikerültek, hogy 2 nap alatt az összes hiányzó oszlop, vödör, és egyéb dolog leesztergálódott minimális közreműködéssel. Annyira ment az esztergálás, hogy most már csak a kiadagolt lőport tároló piros dobozokat kell megcsinálnom..

 kep_07_sm.jpg

 

Az oszlopok, vödrök és egyebek már a helyükre kerültek.
A lenti nagy képen pedig már a középső ágyúfedélzet nyílásainak fedelei is föl  vannak szerelve – igaz egyenlőre csak kívülről. A sok kilógó kötél még belül is eldolgozásra vár. Azt hiszem, előbb ugyanezt megcsinálom a bal oldalon is, aztán jönnek a belső munkálatok..
Gyarapodnak az ágyúk – ez a hajó egyre veszélyesebb!!!

 

 

 

 

 

kep_08_sm.jpg

 

Más sorrendet követtem: a fönti köteleket belül   eldolgoztam, így közben a jobb oldal belső része is elkészült.  A lövegek fölött már bent vannak a megfelelő ágyú-szerszámok. Hamarosan készíthetek a középső ágyúfedélzetről belső képeket.

kep_09_sm.jpg

 

Íme a belső képek a középső ágyúfedélzetről..
Ezek sajnos usb-kamerás képek, de azért remélem, hogy elég mutatósak.
Ez itt az orrárboc bekötési pontja. Közvetlenül mögötte áll az előárboc.

 

 

 

 

 

kep_10_sm.jpg

 

 

Az előárboc mögött található a hajó konyhája.

 

 

 

 

 

kep_11_sm.jpg

 

 

A konyha után egy lépcsőfeljáró, majd az első csörlő következik.

A következő képet meghagytam eredetiben, mert jól érzékelhető rajta az ágyúfedélzet lényege: utca hosszban ágyúk sorakoznak, közvetlenül mögöttük aránylag nagy szabad tér, ezután sorban a muníció, meg a vizes és homokos dézsák sorakoznak. Az egyéb dolgok, mint például a rácsok, a csörlők, a lépcsők, és egyéb fölszerelési tárgyak mind a hajó középvonalában kaptak helyet.

 

   

 

kep_12_sm.jpg

 

kep_13_sm.jpg

 

 

Ez pedig már a hajótat. A „wardroom” látható a képen. Jó néhány tiszti kabin van körben.
Az ablak előtt látható emelvény szerű valami a kormány lapát csúcsát burkolja.

 

 

 

 

 [2010.08.18.]

 

 

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. January 15. Tuesday 15:18


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (1 vote)

 
Comment language: Magyar (11), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett