Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Tengeri csaták arrow HMS Victory építése 1:50 méretarányban
HMS Victory építése 1:50 méretarányban PDF Nyomtatás E-mail

Horváth Zoltán, 2009. november 09. Hétfő 22:33

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 103076    

Kedvenc : 4

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
HMS Victory építése 1:50 méretarányban
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
6. rész
7. rész
8. rész
9. rész

 Következő szint: középső ágyúfedélzet építése…

sm_image001.jpg Nem álltam le, de idő kellett az építéshez. A középső ágyúfedélzet a Victory-n a változatosság kedvéért ismét csak ágyúkat hordoz, szám szerint 30 db-ot. Ezek a lövegek 24 fontosak. Áttértem az alumínium alapanyagra, de ember legyen a talpán, aki megmondja a fekete csőről, hogy miből készült. A lafetta egyenlőre még nyers, itt egyenlőre csak a méretek a lényegesek. Egyébként zárójelben megjegyzem, hogy a CNC-s kapcsolatom is elnagyolta a csövek végét - a tulipán részt.

Az enyhén kúpos csövet ráhúzott plusz műanyag csővel rendes tokmányba is be tudtam fogni, és mivel alumíniumból készült, faesztergályos megoldással is tudtam esztergálni az alumíniumot. Az esztergályosok ugyan kinevettek, de esetleg ha valakinek mester darab kell öntőformához – ez az infó jól jöhet. A válogatott festett sörétekből vannak az ágyúgolyók.
A képen látható hátsó részen a tiszti kabinok is láthatók. Az érdekesség az, hogy ezekben a kabinokban nemcsak ágy, meg egyebek voltak, hanem egy-egy ágyú is. Harc esetén a válaszfalakat fölhúzták a fedélzeti gerendákhoz, minden mást eltüntettek, így az ágyúknak elég hely jutott.
Ennél a résznél megint csak kompromisszumot kötök: ezek az ágyúk bent lesznek a hajóban, de parkolnak a fal mellett.  Indokolnám ezt azzal, hogy elég mutatós ez a tat rész, és hátha nem kell valamennyi ágyú az ellenség elriasztásához..

sm_image003.jpg Ezen a képen jól látható, hogy a csörlő milyen részekből tevődik össze. Itt már csak egy körbecsiszolás van hátra, és lehet festeni az árut.
A Victory-n a hátulsó csörlő piros-fekete színű volt, míg az elülső natúr fa – biztos így könnyebb volt megkülönböztetni.
sm_image005.jpg A képen látható a hajó konyhájának legfontosabb tartozéka: a tűzhely. Igen robosztus darab, igaziban kb. 1,5m x 1,5m helyet foglal. Érdekessége, hogy a kéménye felőli oldalon nyitott tűztérnél grillezni is lehet, de a grill-nyársat forgatva egy láncos áttétellel a kéményben lévő ventillátort is tudták hajtani. A tűzhely alatt természetesen kőlapok vannak, nehogy a szakács okozzon tüzet főzés közben.
Másik érdekesség: a kipufogó-szerű toldat nem más, mint vízlepárló – vagyis a konyha főzés közben képes volt ivóvizet készíteni!
sm_image007.jpg A konyha egyébként az előárboc mögött kapott helyet, a hajó középvonalában.
A hasábos részek fából, az összetartó vasalások, a lábak kartonpapírból vannak. A csavarfejek gombostűből, a fülek és a grill- tengely drótból készültek.
Itt a grill felőli oldalon hátrafelé lesz még egy kis konyha fülke, de teljesen a tűzhely mögött, ahol serénykedhettek a szakácsok.
850 embert etetni azért nem kis teljesítmény lehetett…


sm_image009.jpg Konyha a helyén, első csörlő a helyén, némi muníció is van a rácsok mentén. Most változtattam az építési sorrenden: először beépítek egy fedélzet-tartó gerendát, majd legyártom az ezt tartó könyököket – így pontosabb lesz a könyök kialakítása, és kevesebbet kell utólag csiszolni. Az ágyúkat így is aránylag könnyen be lehet majd építeni. Ami nehezebb lesz, az az oldalfalak és a könyökök meg a gerendák fehérre festése. Azt hiszem, kell csinálnom egy hajlított végű ecsetet, meg szükség lesz egy kis tükörre is.
sm_image011.jpg Kissé hátrébb, ez már a főárboc környezete. Itt kötélbakok vannak, az egyik két szintes, a másik három szintes – azaz már a fölső fedélzeten (kívül) végződik. A majdani kötelek rögzítésére használt rudakat fogpiszkálóból esztergáltam, de nem esztergával, hanem inkább a nagy fordulatú barkács gépben (Dremmel) reszelő segítségével alakítottam ki őket.
sm_image013.jpg A képen a tat-rész látható (wardroom). Belülről a tiszti kabinok ajtaja, ablaka látszik. Sajnos a finom por mindent jótékonyan betakar, de most nem zavar, mert két megoldásom is van az eltávolítására: van egy erre alkalmas porszívóm kb. 1cm-es gumi szívócsővel, ezzel majdnem mindenhova elérek. A másik megoldás az ellenkező művelet: kompresszor - sűrített levegővel, ez messzebb is hatásos, de biztos hogy mindent jól leragasztottam??
A sűrített levegő majd megmutatja….
sm_image015.jpg Ezek itt a az általam „utókezelt” 24 fontos ágyúcsövek. Egy rövid furatba hátulra kis drótot ragasztottam, majd másnap a drótból maghajlítottam a kötélszemet a visszafutást gátló vastag kötél számára (a sorban jobbról az ötödik). Ha mind elkészült, mennek a festésre..
A hajó terveit nézegetve megakadt a szemem a főárboc legnagyobb vitorlarúdján. Szép, összetett szerkezet, valóságban több mint 30 méter hosszú! Kedvem támadt esztergálni…


image019.jpg

 

sm_image021.jpg Három napnyi „ácsolás” után az itt látható végeredmény született. Az igazi vitorlarúd két félből van, melyeket a középső vastagabb 8 szögletű részen látható vasalások fognak össze.

Nálam a vasalások kartonból, ill. réz-drótból vannak – a fekete festés után már szépen mutatnak összeépítve. Ha a vitorlarúd kész, valahogy föl is kellene illeszteni az árbócra – ezért elkészítettem az első tartókötelét. Ez tulajdonképpen egy fix hurok, az árbóc-fejen átvetve.

[2010.05.07]



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. január 15. Kedd 15:18


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: papóca () 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Írta: papóca 2013. március 31. Vasárnap 11:28

Én csak most csatlakoztam hozzátok. Most akarom elkezdeni a Victory építését, igaz régen/1998/ már egyszer megépítettem-elég jól sikerült. A fő gondom az építés során mindig a palánkozás. Most ezt figyelem és minden hasznos tanácsot begyűjtök. 
Nagyon szép munkát végzel- Le a Kalappal! Sok sikert eredményes munkát kívánok! Mivel éppen Húsvét van Kellemes Ünnepeket Kívánok Neked. Ha lehet és időd engedi a palánk felrakásáról írj részletesebben,-sorrend,-hossz,.hajlítás az orrnál,-tatnál,-lépésenként. Ragasztás.rözítés.toldások. A bordák csiszolása, orrnál és tatnál. 
Azt hiszem egy kicsit túl sokat kérek. de ezekkel nehezen boldogulok!  
Üdvözlettel, köszönettel papóca!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: wercome () 2013. január 22. Kedd 07:53

Írta: wercome 2013. január 22. Kedd 07:53

Látom, továbbra is nagyon precízen dolgozol a hajódon. 
Azért tudtak valamit a régiek! Ebben a méretarányban már tökéletesen le lehet modellezni a kötélzetet, az oldalkötelek és tarcskötelek olyan stabilan rögzítik az árbócokat, hogy ragasztani sem kell. Csak így tovább!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Tyrman () 2012. január 04. Szerda 08:27

Írta: Tyrman 2012. január 04. Szerda 08:27

Kedves Bubu Barátom! 
 
Szívesen olvasnék egy cikket erről a fonalas szobrászkodásról. :)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Írta: kriszmesz () 2011. január 25. Kedd 23:13

Írta: kriszmesz 2011. január 25. Kedd 23:13

És honnan a lécek? Az összeset magad vágod ki? :upset

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Írta: Flamenco 2010. szeptember 13. Hétfő 23:18

Ahoi! 
Mindig ujra átnézegetem a fotoidat a Vicidröl, fenomenális a részletgazdagságod. Egy megjegyzés az utolso fotohoz, "az emelvény szerü valamihez": valoban ez alatt volt elrejtve a kormánylapát legfelsö része. De miért? A lapát funkciojához nem lett volna szükséges a lapát szárát ilyen magasra felhozni, mert a lapát vizszintes rudja ha jol sejtem 1 vagy 2 fedélzettel lejebb volt. Mire akkor ez a felhosszabbitás? Nos, tudomásom szerint ennek a következö oka volt: elöfordulhatott (volna), hogy a lapát rudja eltörik. 
A lapátnak ebben a felsö részébe is volt egy négyszögletes lyuk faragva. Az esetben, ha az also rud eltört -volna - habár ilyenröl nem tudok - lehetöség volt ebbe a lyukba egy ideiglenes rudat rögziteni. Habár ez nem biztositotta kielégitöen a kormányozhatóságot, mert a kétoldali tiszti kajütök megakadályozták a rud teljes elforgathatoságát, de arra jo volt, hogy legalábbis arra az idöre biztositott valamiféle iránytartást, amig az also rudat kicserélték.  
Hozzá kell tennem, hogy a kormánykerék feltalálása kb. az 1710-es évek táján egy addig soha nem látott, hallott 40-40 fokos oldalirányu kitérését biztositotta lapátnak. A korábban használatos "botkormányos" kormányszerkezettel csak 10-10 fokos eltérést tudtak elérni! Létezik egy angol modell a korai 1700-as évekböl, ahol a kormánykerék mellett, a korábbi botkormány csapágya is láthato. 
Persze a fejlödés ebben az esetben is valosz. lépcsözetesen következhetett be. A régi fajta lapos fartükör egyik nagy hátránya volt, hogy a majd függöleges tükör kormányrudnyilása viharos idöben sok vizet vett fel. Ezen persze megprobáltak azzal segiteni, hogy a kormányrud s a nyilás között egyfajta rugalmas bör tömitést szegeltek fel. Amikor visszatértek a lapos tükörröl az ives tükörre - mint a Vicinél - a tatgerenda fölötti iv - Gillung megoldotta a problémát, azzal, hogy nem egy majd fügöleges tükrön ment át a rud, hanem a lapát felsö része felért a hajótestbe s ott volt a rud beerösitve. Valoszinüleg késöbb jöttek rá, hogyha a lapát felsö részét még tovább felmagasitják, akkor ezzel lehetöséget teremtenek egy segédkormánylapátrud beépitésére.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Írta: Flamenco 2010. augusztus 19. Csütörtök 01:05

Ahoi Bubu! 
Alakul,mint a pupos gyerek a prés alatt!!! 
Egy tanács a lemezek "oxidálodására" 
Az eredeti lemezek az eredeti hajóknál vörösrézböl ( Kupfer ) készültek. A komolyabb Victory épitödobozoknál is vörösréz lemezeket adnak. A sárgaréznek ( Messing egy kicsit más kémiai tulajdonságai vannak. Mindenesetre a vörösréz lapok a lakkozás alatt is fognak öregedni! Talán hihetelen, de való! Van benne néhány éves tapasztalatom, legalábbis ami a vörösrezet illeti, de azért gondolom, hogy ez a sárgarézre is érvényes. A szép fényes vörösréz lapokat én egy Marabu Selyemfény - [iSeidenmattlack][/i]-al kenem be. Valoszinü, hogy ez más lakkokra is vonatkozik. Pár év után a vörösréz lemezek egy szép egyenletes vörösbarna matt patinát kapnak, a lakk alatt is !!! Ne kivánd, hogy a kémiai folyamatokat fény hatására elmagyarázzam, mert én sem értek hozzá. Kb. 10. éve olvastam valahol, s kiprobáltam, s müködött. 
Ha a lemezeid vörösrézböl vannak, akkor szerintem nyugodtan lakkozd be öket. Ilyen Marabu lakkot meg szerintem otthon is lehet kapni. Nálam a találkozón volt pár üvegecske, de senkit nem érdekelt. Ha kell akkor küldhetek is, vagy viszek, ha szept.-okt.-ben ha ujra megyek vihetek. 
Éppen nemrég kaptam egy felkérést, egy Caldertcraft Victory épitésére. Ami persze nem lesz olyan részletes, mint a tied. 
:)  
Már emlitettem, soha az életben nem épitenék Victoryt magamnak. Föleg nem olyan részletesen, mint a tied! 
De hát mindenkinek a saját vesszöparipája. 
Örülnék ha segithettem. 
Üdv - Flamenco

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 17:46

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 17:46

Ahoi! 
"Nem bánom a plusz-munkát, mert egy-egy festés után egy nap száradási időt kell kivárnom - ekkor nem illik fűrészelni, csiszolni a por miatt.. " 
Ne haragudj, nem kötekedni akarok, de a száradási idöt sem értem. Én acryllal festek, annak a száradási ideje max. 10 perc, a rákerülö Marabu selyemmattlakké pedig max. 1/2 óra. Milyen festéket használsz? 
Üdv.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2010. majus 07. Péntek 12:42

Írta: Flamenco 2010. majus 07. Péntek 12:42

Ahoi! 
- "Most változtattam az építési sorrenden: először beépítek egy fedélzet-tartó gerendát, majd legyártom az ezt tartó könyököket  így pontosabb lesz a könyök kialakítása, és kevesebbet kell utólag csiszolni. Az ágyúkat így is aránylag könnyen be lehet majd építeni. Ami nehezebb lesz, az az oldalfalak és a könyökök meg a gerendák fehérre festése. Azt hiszem, kell csinálnom egy hajlított végű ecsetet, meg szükség lesz egy kis tükörre is." - Nem értem, hogy mért nem fested a gerendákat meg a könyököket a beépités elött? Nem lenne egyszerübb? 
- A tiszti kajütök falai tudtommal fehérek voltak. De lehet , hogy a mai Viictoryn nem igy van, nem láttam.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jordy87 () 2010. március 24. Szerda 19:28

Írta: Jordy87 2010. március 24. Szerda 19:28

Szia! Szép a hajód, jók a leírásaid, remélem még folytatod a hajó befejezéséig. 
Üdv!;)

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: Jozsi () 2010. február 01. Hétfő 21:23

Írta: Jozsi 2010. február 01. Hétfő 21:23

Hát a webkamerás felvételeknél el tudom képzelni a legénységet. Ez a hajó annyira jó, hogy nagyon jó! Remélem nem csak otthon fogod tartani.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett