5 of 9 Page
Középső ágyúfedélzet – 28 darab 24 fontos ágyú. Ez már elég rutinosan megy:
-lafetták legyártása sablonok segítségével
-kerekek esztergálása
-festés, összeállítás
-blokkok elkészítése
-ágyúk végső elhelyezése
-kötelek, csigasorok beépítése
Az előző ágyúfedélzethez képest úgy érzem, fele annyi idő alatt elkészültem ezzel a résszel.
Egy kis mutatós fejlesztés: az ágyúk kerekeit 6-6 szög vagy csavar tartja össze. Ezt még a kerék festése előtt 6 tűszúrással lehet imitálni. Mivel a kerekek natúr színűek, a festéshez használt pác a kicsi lyukakba gyűlik, ahol sötét pöttyök formájában szárad, ezáltal olyan hatást ad, mintha szögek lennének körben a keréken.
|
Ismét egy kis kitérő következik: horgony-öntés.
A mester darabot fából készítettem el. Mivel műgyantákkal korábban is dolgoztam, ezért a gyantás öntőforma előállítását céloztam meg. T-SILOX nevezetű hófehér szilikonos anyagot használtam – ez némileg rugalmas, könnyen leválasztható, és akár ólom vagy ón öntésére is alkalmas formát ad. Utólag könnyű a levegőző és beöntő nyílásokat belevágni.
A horgony anyaga: két komponensű műgyanta FM20 – T16 páros. Összekeverve kb. méz állagú, úgyhogy elég lassan tölti meg a formát. Egy-két órán keresztül még folyékony, ezért a maradék levegő kis buborékok formájában kijön belőle. Kikeményedés 1 nap - ráérek.
Mivel az öntőforma nagyon jól sikerült, ezért a kész darabokon csak minimális igazítani való van.
|
Ez megint nem ágyúfedélzet.
Ezt a képet Hajós Joe-nak ajánlom, ugyanis az ő tanácsára (és segítségével) nekiláttam a hajófenék rézzel való beborításának. Igazából már a jobb oldal kész, majd a galériába teszek föl két fotót.
Az eredmény szerintem igazán „dögös” lett. Az íveket, hajlatokat jobban kiemeli. Most arra várok, hogy öregedjen (oxidálódjon).
A ragasztástól kicsit féltem, de találtam egy ragasztót, ami minden elképzelésemet felülmúlta.
A neve igen bonyolult: építési ragasztó. Víz bázisú, úgyhogy kívül nedves ruhával letörölhető a mű.
Idő közben elkészültem a rezezéssel mindkét oldalon. Most még roppant fényes, de majd alakul. Addig úgysem lakkozom le, amíg nem patinásodik.
Némi külső munkálat: ágyúnyílások fedeleinek az elkészítése. Most éppen száradnak. A hátulsó négy majdnem megtréfált, ugyanis a szabály szerint a fedelek pontosan illeszkednek a külső kontúrokhoz, dörzslécekhez, én pedig legyártottam őket simára.
Nosza csináljunk négy illeszkedőt – a maradék jó
lesz a hajó bal oldalára.
Mivel a hajó – belsőt is szeretném megmutatni, ezért számos fölszerelési tárgyat el kell készítenem. Ezek nagy többsége az ágyúk tartozéka: töltő, tisztító, kaparó és egyéb eszközök.. A szerszámok nyele a szokásos módon elvékonyított fogpiszkálóból készült. Megfigyelhető, hogy nem egyen – színre pácoltam őket. Úgy gondoltam, van újabb és régebbi, tisztább és koszosabb, ettől kicsit életszerűbb lesz a hajóbelső. Hasonlót követtem el az ágyúk kerekeivel is, meg a csigákkal. is.
Lesznek még lőpor, és homok tárolók, valamint vizes vödrök és tűzoltó vödrök is. Ezek az ágyúk mögött, illetve fölöttük lesznek elhelyezve. Pár belső oszlopot is le kellene még gyártanom, ami a következő fedélzet gerendáit tartja – itt most egy kis szünet következett – ugyanis nekiláttam a hobby CNC esztergámnak, aminek a segítségével majd előállíthatom az összes forgástest jellegű tárgyat, ami a fedélzetre szükséges. Kb. 2 hét alatt elkészült a mű (az eredmény a Hobby CNC cikkben olvasható). A tesztek olyan jól sikerültek, hogy 2 nap alatt az összes hiányzó oszlop, vödör, és egyéb dolog leesztergálódott minimális közreműködéssel. Annyira ment az esztergálás, hogy most már csak a kiadagolt lőport tároló piros dobozokat kell megcsinálnom..
|
Az oszlopok, vödrök és egyebek már a helyükre kerültek.
A lenti nagy képen pedig már a középső ágyúfedélzet nyílásainak fedelei is föl vannak szerelve – igaz egyenlőre csak kívülről. A sok kilógó kötél még belül is eldolgozásra vár. Azt hiszem, előbb ugyanezt megcsinálom a bal oldalon is, aztán jönnek a belső munkálatok..
Gyarapodnak az ágyúk – ez a hajó egyre veszélyesebb!!!
Más sorrendet követtem: a fönti köteleket belül eldolgoztam, így közben a jobb oldal belső része is elkészült. A lövegek fölött már bent vannak a megfelelő ágyú-szerszámok. Hamarosan készíthetek a középső ágyúfedélzetről belső képeket.
Íme a belső képek a középső ágyúfedélzetről..
Ezek sajnos usb-kamerás képek, de azért remélem, hogy elég mutatósak.
Ez itt az orrárboc bekötési pontja. Közvetlenül mögötte áll az előárboc.
Az előárboc mögött található a hajó konyhája.
A konyha után egy lépcsőfeljáró, majd az első csörlő következik.
A következő képet meghagytam eredetiben, mert jól érzékelhető rajta az ágyúfedélzet lényege: utca hosszban ágyúk sorakoznak, közvetlenül mögöttük aránylag nagy szabad tér, ezután sorban a muníció, meg a vizes és homokos dézsák sorakoznak. Az egyéb dolgok, mint például a rácsok, a csörlők, a lépcsők, és egyéb fölszerelési tárgyak mind a hajó középvonalában kaptak helyet.
Ez pedig már a hajótat. A „wardroom” látható a képen. Jó néhány tiszti kabin van körben.
Az ablak előtt látható emelvény szerű valami a kormány lapát csúcsát burkolja.
[2010.08.18.]
|
|
|