HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

XV.századi karakk

Click here to view content.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

Titanic

How to made a boat from copper. Click here to view content.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Main page
Kötélbandázsoló PDF Print E-mail

By Horváth Zoltán, on 2010. October 11. Monday 20:42

Average user rating :    (0 vote)

Views : 27981    

Favoured : None

Published in : Articles, Tools

There are no translations available

A Victory építése közben néha előre dolgozom – olyan részt készítek el, ami csak jóval később lesz beépítve. Rá kellett jönnöm, ahogy haladok a hajó építése közben felfelé, úgy egyre több kötelekkel kapcsolatos feladat adódik. Kötelet fonni tudok, de ezek az angolok némelyik kötelet be is bandázsolták, mégpedig egész hosszában – lásd: első oldalkötelek, stb. Ez makett szinten kb. 80-100 cm-es hosszúság, amit kb. 0,2 mm-es cérnával kell szép szorosan megtekerni…

A feladat a következő: feszítsük meg jól a kötelet, amit bandázsolni fogunk, mert csak így fog szépen rátekeredni a vékony cérna. Ezután már csak meg kell forgatni ahhoz, hogy a cérna tekeredjen. A forgatás módja azonban nagyon nem mindegy!! Nem forgathatom csak az egyik végét, mert akkor rövidülni fog és szétszakítja a berendezést. Nekem az sem vált be, hogy a nem hajtott végére egy csapágyazott szabadonfutó befogást alkalmaztam. Ekkor is előbb sodródik (tehát rövidül) és minden recsegni kezd…
A megoldás: egyszerre hajtjuk mind a két végét, azonos fordulattal – a többi már szinte magától megy (ugyanis elég a cérnát viszonylag lazán a megfelelő pozícióban tartani, az szépen föltekeredik a helyére).

Beszereztem még két motoros fogaskerék áttételt (amit a CNC esztergában is fölhasználtam). Az egyikből kiszereltem a motort. Egy deszka két végére egymással szemben rögzítettem őket, úgy hogy a kimenő tengelyek egy egyenesbe essenek. Az egyik vége csak egy réz drótból forrasztott szemet kapott, a másik ugyanezt – megfejelve egy megduplázott befőttes gumival (ő lesz a feszítő oldal). Már csak a két hajtást kellett valami közös tengellyel összekötni. Erre a célra találtam egy méteres 4 mm átmérőjű alumínium rudat, amivel a hajtások szemben lévő fogaskerekeit kapcsoltam össze. Olyan fogaskerék-párt választottam, ami már nem forog túl nagy fordulatszámon, mert a méteres tengelyt már nem szerettem volna középen csapágyazni. Ebből az összekapcsolásból következik, hogy ennek a két fogaskeréknek a tengelye is egy egyenesbe kell, hogy essen!!  A tengelyekre vonatkozó feltételt elég könnyen lehet teljesíteni..

 kep_1_sm.jpg

 

 kep_2_sm.jpg

 

Tápegység: kis dugasz-táp kb. 15V-al, de kapcsolgatható lefelé, ha esetleg túl gyors lenne. A bekapcsolást követően az alábbi dolgok történtek: az összekötő tengely teszi a dolgát, mindkét oldal jó irányba és teljesen egyformán forog. Max. fordulaton azért a méteres tengely berezgett, ezért kapott középre egy kis támasztást (mégsem csapágyat). A tápegységet kapcsolós elosztóról használom, így lábbal tudom a gépet ki-bekapcsolni és mindkét kezem szabad a cérna tartásához..    A nem egészen egy méteres fonalat kb. 20-25 perc  alatt teljes hosszában be tudom bandázsolni kellő minőségben. Ami még szerintem fontos tapasztalat, hogy fekete fonalra fekete cérnát föltekerni azért nehéz, mert nagyom mereszteni kell a szemünket. A sötétszürke fonal – fekete cérna páros már sokkal jobban látható – ezért a szemnek kevésbé fárasztó..  Még valami: tapasztalatom szerint jobb a bolyhosodó, szőrösödő (puhább) alapanyagból font kötelet bandázsolni – szebb lesz a végeredmény, hengeresebb lesz a kész kötél. Az erősebb, nem szőrösödő fonatot bandázsolva a végeredményen látszanak a fonás hullámai. (tudom, hogy előzőleg ebbe még bele kellene a mélyedésekbe tekerni egy-egy vékony cérnát, hogy kiegyenlítődjenek – de az elég kilátástalan harcnak tűnik a cérna átmérőkkel, mert nekem csak 3 féle méretű cérnám van) Lehet, hogy eleve valami kész zsinórt kellene bandázsolni? Majd utánanézek..

Később meg fogom próbálni a 24V-os táplálást, mert a motor 24V-os – kérdés, hogy a tengely bírja-e. A föltekeredő cérnát nem kell külön feszíteni - elegendő,  ahogy a saját spulnija fékezi. A föltekerés helyéhez képest minimálisan lemaradva kell vezetni, ekkor a menetek szépen egymás mellé kerülnek. Bakizni is lehet, ekkor hajtás STOP, kézzel visszaforgatható a fonal akár 4-5 fordulatot is, és ki lehet javítani, ha esetleg félre ment a cérna..

kep_3_sm.jpg



Mára ennyit a technika újdonságaiból….

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2010. October 11. Monday 21:03


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (2), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Present

We have 14 guests onlineNo Users Online

Updated

Latest comments

Fregattok, korvettek, sloopok...
Kis adalék a post ship...
2018. January 15. Monday 17:04 Read...
By: Veghist

XIII. századi francia nef...
Gyönyörq a hajó. Azt lehet...
2015. December 21. Monday 17:23 Read...
By: tszecsy

Algiri sebek építése.
Laci, gyonyoru a modell,...
2013. April 19. Friday 00:43 Read...
By: Janos Syd

History of the cruiser Zenta
Ivan Zic (John Zitz) died December 11,...
2011. June 17. Friday 19:29 Read...
By: nghc51

History of the cruiser Zenta
Thank you for this excellent history,...
2011. June 17. Friday 19:15 Read...
By: nghc51

Login

Lounge



You must be a registered user to shout!
Get your account here!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett