Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Modern hajók, történeteik arrow Kötélbandázsoló
Kötélbandázsoló PDF Nyomtatás E-mail

Horváth Zoltán, 2010. október 11. Hétfő 20:42

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 27698    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Barkács


A Victory építése közben néha előre dolgozom – olyan részt készítek el, ami csak jóval később lesz beépítve. Rá kellett jönnöm, ahogy haladok a hajó építése közben felfelé, úgy egyre több kötelekkel kapcsolatos feladat adódik. Kötelet fonni tudok, de ezek az angolok némelyik kötelet be is bandázsolták, mégpedig egész hosszában – lásd: első oldalkötelek, stb. Ez makett szinten kb. 80-100 cm-es hosszúság, amit kb. 0,2 mm-es cérnával kell szép szorosan megtekerni…

A feladat a következő: feszítsük meg jól a kötelet, amit bandázsolni fogunk, mert csak így fog szépen rátekeredni a vékony cérna. Ezután már csak meg kell forgatni ahhoz, hogy a cérna tekeredjen. A forgatás módja azonban nagyon nem mindegy!! Nem forgathatom csak az egyik végét, mert akkor rövidülni fog és szétszakítja a berendezést. Nekem az sem vált be, hogy a nem hajtott végére egy csapágyazott szabadonfutó befogást alkalmaztam. Ekkor is előbb sodródik (tehát rövidül) és minden recsegni kezd…
A megoldás: egyszerre hajtjuk mind a két végét, azonos fordulattal – a többi már szinte magától megy (ugyanis elég a cérnát viszonylag lazán a megfelelő pozícióban tartani, az szépen föltekeredik a helyére).

Beszereztem még két motoros fogaskerék áttételt (amit a CNC esztergában is fölhasználtam). Az egyikből kiszereltem a motort. Egy deszka két végére egymással szemben rögzítettem őket, úgy hogy a kimenő tengelyek egy egyenesbe essenek. Az egyik vége csak egy réz drótból forrasztott szemet kapott, a másik ugyanezt – megfejelve egy megduplázott befőttes gumival (ő lesz a feszítő oldal). Már csak a két hajtást kellett valami közös tengellyel összekötni. Erre a célra találtam egy méteres 4 mm átmérőjű alumínium rudat, amivel a hajtások szemben lévő fogaskerekeit kapcsoltam össze. Olyan fogaskerék-párt választottam, ami már nem forog túl nagy fordulatszámon, mert a méteres tengelyt már nem szerettem volna középen csapágyazni. Ebből az összekapcsolásból következik, hogy ennek a két fogaskeréknek a tengelye is egy egyenesbe kell, hogy essen!!  A tengelyekre vonatkozó feltételt elég könnyen lehet teljesíteni..

 kep_1_sm.jpg

 

 kep_2_sm.jpg

 

Tápegység: kis dugasz-táp kb. 15V-al, de kapcsolgatható lefelé, ha esetleg túl gyors lenne. A bekapcsolást követően az alábbi dolgok történtek: az összekötő tengely teszi a dolgát, mindkét oldal jó irányba és teljesen egyformán forog. Max. fordulaton azért a méteres tengely berezgett, ezért kapott középre egy kis támasztást (mégsem csapágyat). A tápegységet kapcsolós elosztóról használom, így lábbal tudom a gépet ki-bekapcsolni és mindkét kezem szabad a cérna tartásához..    A nem egészen egy méteres fonalat kb. 20-25 perc  alatt teljes hosszában be tudom bandázsolni kellő minőségben. Ami még szerintem fontos tapasztalat, hogy fekete fonalra fekete cérnát föltekerni azért nehéz, mert nagyom mereszteni kell a szemünket. A sötétszürke fonal – fekete cérna páros már sokkal jobban látható – ezért a szemnek kevésbé fárasztó..  Még valami: tapasztalatom szerint jobb a bolyhosodó, szőrösödő (puhább) alapanyagból font kötelet bandázsolni – szebb lesz a végeredmény, hengeresebb lesz a kész kötél. Az erősebb, nem szőrösödő fonatot bandázsolva a végeredményen látszanak a fonás hullámai. (tudom, hogy előzőleg ebbe még bele kellene a mélyedésekbe tekerni egy-egy vékony cérnát, hogy kiegyenlítődjenek – de az elég kilátástalan harcnak tűnik a cérna átmérőkkel, mert nekem csak 3 féle méretű cérnám van) Lehet, hogy eleve valami kész zsinórt kellene bandázsolni? Majd utánanézek..

Később meg fogom próbálni a 24V-os táplálást, mert a motor 24V-os – kérdés, hogy a tengely bírja-e. A föltekeredő cérnát nem kell külön feszíteni - elegendő,  ahogy a saját spulnija fékezi. A föltekerés helyéhez képest minimálisan lemaradva kell vezetni, ekkor a menetek szépen egymás mellé kerülnek. Bakizni is lehet, ekkor hajtás STOP, kézzel visszaforgatható a fonal akár 4-5 fordulatot is, és ki lehet javítani, ha esetleg félre ment a cérna..

kep_3_sm.jpg



Mára ennyit a technika újdonságaiból….


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2010. október 11. Hétfő 21:03


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 2 a(z) 2 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (2), English (0)

Írta: Flamenco () 2010. október 13. Szerda 14:59

Írta: Flamenco 2010. október 13. Szerda 14:59

Ahoi Bubu! 
Nézd meg a Jürgen masináját a következö linken: 
http://triton.modellmarine.de/phpwebsite/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=18&MMN_position=8:8 
Ennek van cérnavezetöje

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2010. október 12. Kedd 21:13

Írta: hajómester 2010. október 12. Kedd 21:13

Nagyon ötletes a gép, de 20-25 percig vezetni a cérnát a feltekerésnél az nem semmi. Egy cérnavezető kellene hozzá, ami helyettesíti ezt a fárasztó munkát, akkor aztán szuper szerkezet lenne. 
Szerintem azt is meg tudnád csinálni.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 3 válasz megjelenítése

Megjelenítve 2 a(z) 2 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett