Dömösi Imre,
2012. január 22. Vasárnap 23:00
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 45082 |
Kedvenc : Nincs |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
2 / 3 oldal
Felragasztottam a tat tükröt és hevenyésztem egy tartószerkezetet az ott található ágyúk számára.
Tehát ott tartottam, hogy a takart fedélzet borítást megcsinálom, mert később nem lehet hozzáférni. Már most látom, hogy elcsesztem, mert itt két kezdőpontból indulnak a lécek, míg a rajzon három léc van elcsúsztatva egymás mellett és úgy ismétlődik a sor újra.
És akkor jön a palánkozás. Kicsit félek, mert a lécek felülete nem szép és vastagságban is van eltérés. Abban bízom, hogy majd a csiszolás, illetve a felület gittelése jó végeredményt hoz a 2. palánkréteg felrakása szempontjából. Miközben a különböző munkálatokat végeztem sajnos először az előfedélzet tartóbordájának egyik majd a másik felső ívét is sikerült eltörnöm. Megragasztottam, majd újra mindkettőbe belekapaszkodtam és ismét eltörött. Elraktam, ha majd a fedélzet felragasztása következik újra odaragasztom
Sok módszert olvastam a palánkozásről. Nekem leginkább a fa csapokkal történő palánkozás tünt a legkézreállóbbnak. Vettem 2 doboz keményfa fogpiszkátót. Hogy ne hasadjon a léc, odaszorítva a helyére előfúrtam a lécen keresztül a bordába és a kettőtört fogpiszkálót finoman belevertem annyira, hogy felfeküdjön a bordára teljesen. Természetesen ahogy olvastam, vízben beáztattam a léceket és pákán hajlítottam a megfelelő ívre. Ideiglenesen finoman felszegeztem, amikor a végéhez értem ahol megint komolyabban kellett hajlítani, illetve közben is újra és újra visszaszedtem ahányszor kellett a pákás művelethez. A végén ragasztót kentem a bordákhoz, illetve ahol felfekszik, az élre is és felcsapoltam immár egy kicsit erősebben. Volt olyan délután, hogy összesen 4 db palánkot sikerült feltennem. A végefelé már ugyanannyi idő alatt ment a nyolc is. Hát vannak szint eltérések a léc vastagság eltérése miatt (csiszolókorongon való lehúzás) TAPASZTALAT! Volt egy adag léc amit benn felejtettem a vízben és beépítettem másnap. Nagy hiba volt! Száradás után 1 mm-es rést hozott ki a fa összehúzódása. A fa színe is jóval sötétebb maradt. Következő tapasztalat! Ahogy olvastam a fórumon 75 W-os pákát szereztem be. Égeti is a lécet becsületesen. Mire a második réteget rakom fel mindenféleképpen kell csinálnom rá egy nagyobb tömegű hajlítófelületet, mondjuk sárga, vagy vörösrézből! Talán úgy nem fog égetni. Szerintem ebben Hajós Joe fog tudni segíteni. Láthatóak a fotón a palánk keskeny oldal irányú hajlításoknál elszenvedett hosszanti égési nyomok.
Lássuk képekben:
Az első palánkok
|
|
|
Hú nagyon tetszik! |
|
|
|
|
|
|
|
Hát mit ne mondjak elég csúnya a vonalvezetése a léceknek. A 2. felületen ezt másképp kell csinálnom! |
|
|
Szeretném megkérdezni a tapasztaltabb makettező társaim, hogy mit csináltak volna másképp mint én?
Összefoglalásként amit leszűrtem tanulságul:
- pontosabb, precízebb kivitelezés (bordák merőlegességének beállítása és rögzítése). Néhány borda ferde a gerincre, talán tudok kissé csalni a későbbiekben, valószínüleg nem fog látszani a hajótesten
- megfelelő gépek használata (legalább egy finom kis körfűrész, amivel vékony léceket lehet vágni finom felülettel)
- a palánkozást nem párhuzamosan csináltam a két oldalon váltakozva, csak az első 6-6 palánknál. Szerencsére nem vitte ki a formából a hajót.
- modellező balsa ragasztó helyett valami más használata, már beszereztem...
Befejeztem az alap palánkozás felrakását. Nagyjából összecsiszoltam és látom, hogy az asztalos tapasznak nagy szerepe lesz a szép felület kialakításában.
Egyszer vékonyan kigletteltem mindkét oldalt és át is csiszoltam. Még egyszer lekentem ott ahol anyaghiány volt a felületen. Látom, hogy mindkét oldalon az orr résznél, rossz borda kontúr miatt (a rajzon ilyen) 1-1 horpadást fel kell töltenem gittel. Ez kb. még két kenés és két csiszolás. Most itt tartok, utolértem magam itt a cikk írásában is.
Ki kell alakítanom a palánk fedélzeti részét, be kell szabnom a végleges formára és magasságra. Van ahol még magasítanom kell és van ahol le kell szednem a magasságból.
A bemérés gondot okoz. Mit vegyek bázisnak? Csináltam egy sóját, a hajót úgy állítottam be hogy a vízvonal szint a vízszintes.
Ez lehet, hogy megnehezíti a beméréseket, hiszen a gerinc nem párhuzamos a bázis síkhoz a sója alapjához, viszont a rajzon így van megadva. Tudnék ezen változtatni Photoshopban, de érdemes-e? Ti hogy csináljátok? Miképp csinálnátok? Mivel méritek be az ágyunyílások helyét? Valami talpas kütyüvel, ceruzát befogva a rajzról leszedve a méretet?
Akkor egy kis bizonytalanság:
Itt a tervrajz, itt pedig egy kép Mordaunt kitből készült hajóról, melyik legyen? A rajzon egyértelműen a korlát a fedélzet szintjéből indul a maketten nem! A fedélzetnek nincs akkora domborulata, hogy eltakarja a fotón látható vörösre festett belső palánkot. Vagy mégis? Mit tennétek? Én hajlok a fényképen látható megoldásra.
Szeretném, ha mások is hozzászólnának, hogy mit lehetett volna jobban célszerübben csinálni és szeretném ha elmondanátok a véleményetek
|
Írta: hajómester () 2012. szeptember 07. Péntek 17:49