Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Barkács arrow Establishmentek a Royal Navyban -  Az 1745-ös Establishment
Establishmentek a Royal Navyban -  Az 1745-ös Establishment PDF Nyomtatás E-mail

Huszár László, 2013. június 27. Csütörtök 21:24

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 23469    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Hajózástörténet


Az 1745-ös Establishment a harmadik és egyben utolsó hivatalos méret előírás volt a Royal Navy hajóépítésének történetében. Ezzel teljesen felváltották a korábbi 1719-es Establishmentet, amelyet 1733-ban és 1741-ben kétszer is módosítottak. Bár ezekkel némileg javítottak a problémákon, az építések alapjában továbbra is a korábbi Establishment szerint zajlottak.A hajók az 1745-ös Establishment után már kielégítőbbnek bizonyultak, de az Admiralitás összetételében és a Navy Boardnál (Haditengerészeti Igazgatóság) bekövetkezett alapvető változások 1751-ben végül az Establishment korszak megszűnéséhez vezettek.

Kezdetek

Az 1706-os Establishment hatályba lépetetésével a brit haditengerészeti építészet a konzervativizmus pályájárakerült, ami stagnáláshoz vezetett a hajógyártás fejlődésében. Az 1706-os és az 1719-es Establishmentek létezése idején a hajók méretei viszonylag változatlanok maradtak: például az ágyúfedélzet hossza a 70 ágyús harmadosztályúaknál 1706-ban 45,7 m, míg 1733-ban 46,0m volt, ami jelentéktelen változás.
Összehasonlításképpen egy 70 ágyús francia hadihajó, a Ferme, amit 1702-ben foglalt el a Királyi Haditengerészet 47,6m-es, az 1744-ben épült és 1748-ban elfogott 70 ágyús Magnanime pedig már 52,9 m-es ágyúfedélzettel rendelkezett. Ez majdnem olyan hosszú volt, mint amit a brit első osztályú hajók építésére (53,3m) az 1741-es módosítás javasolt.
Robert Walpole kormánya 1742-ben a Board of Admiraltyt (Admirálisok Tanácsa) újra szervezete, és a polgári származásúi Earl of Winchilsea-t nevezték ki Első Lordnak. Az új adminisztráció tett néhány bátortalan kísérletet a reformokra. Elrendelték, hogy a 90 ágyús Namurt, válaszul a nagyobb méretű 74 ágyús francia és spanyol hajókra, 74 ágyússá kell átépíteni, és hogy kísérletképp a Bristol és Rochester is nagyobb hajóként épüljenek meg az osztály számára.
1744. decemberben ismét egy polgári személyt, Duke of Bedfordot nevezték ki Első Lordnak. ő George Anson ellentengernagyra támaszkodott, akitől az előző Első Lord megtagadta a rangsorban való előléptetését.
A kudarccal végződött Battle of Toulon (touloni ütközet) rávilágított a brit hajógyártás egy sor problémájára. Több hajó nem tudta megnyitni a lőréseket a konstrukciók stabilitási gondjai és a lőrések elégtelen vízvonal feletti magassága miatt.  Commodore Charles Knowles megfigyelte, hogy a britek 70 ágyús hajóinál jobbak a kisebb francia 52 ágyús hajók. A flotta problémáit sokan Sir Jacob Acworth számlájára írták, aki 1715 óta állt Surveyor of the Navy (Haditengerészeti Felügyelőség) élén és a Board of Admiralty nem tudta onnan elmozdítani.
A korábbi Establishmentek méretalkotásában a Surveyor döntött, miután a vezető hajóácsokkal konzultált. Most azonban 1745 júniusában az Admiralitás vette át a vezetést, amikor úgy határozott, hogy a probléma kezelésére és a hajók méreteinek megállapítására létrehoz egy bizottságot, hogy az vizsgálja meg a Navy Board javaslatait.Az Establishmentek eredeti célja az volt, hogy egységesítsék a flottát, de mivel a hajókat különböző időpontokban folyamatosan építették és átépítették, ezért az eltérő méretekből nem kevés létezett, mielőtt a szabványosítás az 1706-os Establishmenttel elkezdődött volna.
Az új 1745-ös Establishmentnek az volt a célja, hogy javítson ezen a helyzeten, és ugyanakkor oldja meg a brit hajók azon problémáit, amelyekre a tengerésztisztek több éve panaszkodtak.
Az Admiralitás szándéka az volt, hogy 80 ágyús hajót többé nem lehet építeni, mert túl rövid, és hiányzik a stabilitása ahhoz, hogy meg lehessen nyitni az alacsonyan fekvő lőréseket akkor, amikor nem nyugodt tenger.A felállított bizottság azonban nem értett egyet az Admiralitás értékelésével, és azt javasolta, hogy az áttérést a 80 ágyúsokról a 74 ágyúsokra el kell utasítani.
A hajók méreteit korlátozta még az is, hogy mekkora volt a vízmélység az elérhető országok kikötőiben és így még a 90 ágyús hajó is kisebb maradt ezután is, mint néhány francia és spanyol 74 ágyús.
Bizonyos hajók típusai az 1741-es kiigazításokrara lettek visszaállítva, azaz a 64 ágyús újra 70 ágyús, az 58 ágyús újra 60 ágyús stb. lett.
Annak ellenére, hogy ezek a kudarcok érték az Admiralitást, azért megkezdődött a nagyobb méretű hajók korszaka.A korábbi Establishmentek kizárólag a főbb méretek megállapításáról szóltak minden hadihajó típus esetében, a 100 ágyús első osztályútól egészen a 20 ágyús hatodik osztályig. Az 1719-es Establishment ezt kiegészítette az építési vastagságok meghatározásával, és elhagyta a tengerészeti hajógyárak Mester hajóácsainak (Master Shipwright) tényleges tervezési feladatát minden egyes hajóra kiterjedően, helyettük a Surveyor of the Navyt jelölte ki közös tervek készítésére a szerződésben épülő hajók esetében.
Az új 1745-ős Establishment a hajó tervének elkészítését kizárólagosan a Surveyor of the Navy feladatává tette. A Mester Shipwrights felelőssége most már csak a hajók megépítésére vonatkozott a Surveyor tervei alapján.
Az Establishment felügyeletére bevezették a Privy Councilt (Titkos Tanács) azzal a céllal, hogy az szüntesse meg minden változtatás lehetőséget jövőben. Annak ellenére, hogy az a javaslat elutasításra került, miszerint a 80 ágyúsokat 74 ágyúsokra kell váltani, az Admiralitásnak sikerült a Cullodent, amely 80 ágyúsnak épült 74 ágyúsra módosítatni, de ezt egyáltalán nem tartották különösen sikeres hajónak, mert a legkisebb 74 ágyús hajó volt az egész 18. században.
 

Hajótípusok

Az Establishmentben előírt dimenziók határozták meg valamennyi hajó méretét, a legkisebb (azaz a nem osztályozott) hajók kivételével. A fő a fegyverzetet az 1743-as Guns Establishment szabta meg - kivételt a 64 és 58 ágyús hajók jelentették, mint ez majd alább látható lesz. Ezt alkalmazták visszamenőlegesen minden hajóra, amelyeket 1740. január 1-jét követően kezdtek építeni.

Első osztályú 100 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 100 ágyús első osztályú sorhajó
Térfogat: 1999 bm
Hossz: 54,3 m (gundeck), 44,1 m (gerinc)
Szélesség: 15,5 m
Hajóűr: 6,6 m
Személyzet: 850 katona és tiszt
Fegyverzet: 100 db ágyú

           alsó fedélzet: 28 db 42 fontos

                       középső fedélzet: 28 db 24 fontos
                       felső fedélzet: 28 db 12 fontos
                       quarterfedélzet: 12 db 6 fontos
                       forecastle: 4 db 6 fontos

Másod osztályú 90 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 90 ágyús második osztályú sorhajó
Térfogat: 1730 bm
Hosszúság: 51,8 m (gundeck), 42,2 m (gerinc)
Szélesség: 14,8 m
Hajóűr: 6,2 m
Személyzet: 750 katona és tiszt
Fegyverzet: 90 db ágyú
                   alsó fedélzet: 26 db 32 fontos
                   középső fedélzet: 26 db 18 fontos
                   felső fedélzet: 26 db 12 fontos
                   quarterfedélzet: 10 db 6 fontos
                   forecastle: 2 db 6 fontos

Harmadik osztályú 80 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 80 ágyús harmadik osztályú sorhajó
Térfogat: 1585 bm
Hosszúság: 50,3 m (gundeck), 41,1 m (gerinc)
Szélesség: 14,3 m
Hajóűr: 6,1 m
Személyzet: 650 katona és tiszt
Fegyverzet: 80 db ágyú
                  alsó fedélzet: 26 db 32 fontos
                  középső fedélzet: 26 db 18 fontos
                  felső fedélzet: 24 db 9 fontos
                  quarterfedélzet: 4 db 6 fontos
 
Harmadik osztályú 70 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment szerint. A fegyverzetre az 1743-as Guns Establishment engedélyezte, hogy a régebbi 70 ágyús harmadik osztályú hajóknál lehet csökkenteni 70-ről 64-re az ágyúk számát.
Típus: 70 ágyús harmadik osztályú sorhajó
Térfogat: 1414 bm
Hossz: 48,8 m (gundeck), 40,0 m (gerinc)
Szélesség: 13,7 m
Hajóűr: 5,9 m
Személyzet: 520 katona és tiszt, 470 a 64 ágyús hajón
Fegyverzet: 64 db ágyú (a régebbi hajóknál)
                  alsó fedélzet: 26 db 32 fontos
                  felső fedélzet: 26 db 18 fontos
                  quarterfedélzet: 10 db 9 fontos
                  forecastle: 2 db 9 fontos  
Fegyverzet: 70 db ágyú
                   alsó fedélzet: 26 db 32 fontos
                   felső fedélzet: 28 db 18 fontos
                   quarterfedélzet: 12 db 9 fontos
                   forecastle: 4 db 9 fontos

Negyedik osztályú 60 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment szerint. A fegyverzetre az 1743-as Guns Establishment engedélyezte, hogy a régebbi 60 ágyús harmadik osztályú hajóknál lehet csökkenteni 60-ról 58-ra az ágyúk számát.

Típus: 60 ágyús negyedik osztályú sorhajó
Térfogat: 1191 bm
Hossz: 45,7 m (gundeck), 37,5 m (gerinc)
Szélesség: 13,0 m
Hajóűr: 5,6 m
Személyzet: 420 katona és tiszt
Fegyverzet: 58 db ágyú (régebbi hajók)
                   alsó fedélzet: 24 db 24 fontos
                   felső fedélzet: 24 db 12 fontos
                   quarterfedélzet: 8 db 6 fontos
                   forecastle: 2 db 6 fontos
Fegyverzet: 60 db ágyú
                         alsó fedélzet: 24 db 24 fontos
                         felső fedélzet: 26 db 12 fontos
                         quarterfedélzet: 8 db 6 fontos
                         forecastle: 2 db 6 fontos

 Negyedik osztályú 50 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 50 ágyús negyedik osztályú sorhajó
Térfogat: 1052 bm
Hossz: 43,9 m (gundeck), 35,9 m (gerinc)
Szélesség:12,5 m
Hajóűr: 5,2 m
Személyzet: 350 katona és tiszt
Fegyverzet: 50 db ágyú
                         alsó fedélzet: 22 db 24 fontos
                         felső fedélzet: 22 db 12 fontos
                         quarterfedélzet: 4 db 6 fontos
                         forecastle: 2 db 6 fontos
 
Ötödik osztályú 44 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 44 ágyús ötödik osztályú hajó (fregatt)
Térfogat: 814 bm
Hossz: 40,5 m (gundeck), 33,2 m (gerinc)
Szélesség: 11,4 m
Hajóűr: 4,9 m
Személyzet: 280 katona és tiszt
Fegyverzet: 44 db ágyú
                         alsó fedélzet: 20 db 18 fontos
                         felső fedélzet: 20 db 9 fontos
                         quarterfedélzet: 4 db 6 fontos
 
 
Hatodik osztályú 20 vagy 24 ágyúsok

Méretek az 1745-ös méret Establishment, a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint

Típus: 24 ágyús hatodik osztályú hajó
Térfogat: 508 bm
Hossz: 34,4 m (gundeck), 28,4 m (gerinc)
Szélesség: 9,8 m
Hajóűr: 3,4 m
Személyzet: 160 katona és tiszt
Fegyverzet: 20 vagy 24 ágyú
                         alsó fedélzet: 2 db 9 fontos
                         felső fedélzet: 20 db 9 fontos
                         quarterfedélzet: 2 db 3 fontos
Fegyverzet: felső fedélzet: 20 db 9 fontos

                        

Az 1745-es Establishment módosításai
 
Amikor az első az új hajók szolgálatba léptek, nyilvánvalóvá vált, hogy azok nem lesznek olyan sikeres kialakításúak, amint azt várták. A kapitányok panaszkodtak a rossz vitorlázási tulajdonságaikra, ezért az Admiralitás engedélyt kért a Privy Counciltól, hogy módosításokat tehessen 1750-ben. Az elfogadott változtatások leginkább a 90, 80 és 60 ágyús hajókat érintették, bár változtatásokat hajtottak végre a tervezetekben minden méretű hajónál.
1752-ben azonban ismét szükségességét érezték a változtatásoknak, ezért petíciót küldtek a Councilnek azzal a javaslattal, hogy 1754-ben ismételten további módosításokat kell végrehajtani a tervezésekben. Az Admiralitás úgy döntött, hogy kihagy bizonyos részleteket, mint pld. a 2 láb (0,6 m) hosszúság növelést a 70-ágyús hajóknál, annak érdekében, hogy jobb esélye legyen az elfogadásnak. Ezzel teljesen egyértelmű vált, hogy az 1745-ös Establisment alapos csalódás volt.

 

Az Establishmentek áttekintése

 

Az összehasonlítás megkönnyítése érdekében táblázatba rendeztem az Establishment korszakban történt méretváltozásokat, amelyek jól demonstrálják azt, hogy a korszak közel 50 éve alatt az Egyesült Királyságban a hadihajó építés válságos szakaszában volt.

 

 

 

Establishment

térfogat (bm)

gundeck (m)

gerinc (m)

szélesség (m)

hajóűr (m)

Megjegyzés

1. osztályú 100 ágyús háromfedélzetes sorhajó

1706-os

-

-

-

-

-


1719-es

1719

1869

53

42,8

15,2

6,1

 

1733

-

-

-

-

-

 

1741

1991

54,3

44,1

15,5

6,6

 

1745-ös

1999

54,3

44,1

15,5

6,6

 

2. osztályú 90 ágyús háromfedélzetes sorhajó

1706-os

1551

49,4

40,2

14,3

5,6

 

1719-es

1719

1566

50,0

40,4

14,4

5,7

 

1733

1626

50,6

40,9

14,6

5,9

 

1741

1678

51,2

41,8

14,6

6,1

 

1745-ös

1780

51,8

42,2

14,8

6,2

 

                               3. osztályú 80 ágyús háromfedélzetes sorhajó                 

1706-os

1283

47,5

38,9

14,3

5,4

 

1719-es

1719

1350

48,2

39,1

14,4

5,5

 

1733

1400

48,2

38,9

14,6

5,7

 

1741

1472

49,1

39,9

14,6

5,9

 

1745-ös

1585

50,3

41,1

14,8

6,1

 

3. osztályú 70 (64) ágyús kétfedélzetes sorhajó

1706-os

1069

45,7

37,2

12,5

5,3

 

1719-es

1719

1128

46,0

37,5

12,6

5,3

 

1733

1223

46,0

37,2

13,2

5,4

 

1741

1290

46,9

38,2

13,4

5,8

 

1745-ös

1414

48,8

40,0

13,7

5,9

 

4. osztályú 60 (58) ágyús kétfedélzetes sorhajó

1706-os

914

43,9

36,3

11,6

4,8

 

1719-es

1719

951

43,9

35,8

11,9

5.0

 

1733

1061

43,9

35,5

12,6

5,2

 

1741

1123

44,8

36,5

12,8

5,5

 

1745-ös

1191

45,7

37,5

13,0

5,6

 

4. osztályú 50 ágyús kétfedélzetes sorhajó

1706-os

703

39,6

32,9

10,7

4,3

 

1719-es

1719

755

40,8

33,4

11,0

4,6

 

1733

853

40,8

33

11,7

4,8

 

1741

968

42,7

34,7

12,2

5,2

 

1745-ös

1052

43,9

35,9

12,5

5,2

 

5. osztályú 44 ágyús kétfedélzetes hajó

1706-os

 -

-

-

-

-

 

1719-es

1719

 -

 -

-

-

-

 

1733

 -

 -

-

 -

 -

 

1741

-

 -

 -

-

-

 

1745-ös

814

40,5

33,2

11,4

4,9

 

5. osztályú 40 ágyús kétfedélzetes hajó

1706-os

531

36

29,7

9,8

4,1

 

1719-es

1719

594

37,8

31

10,1

4,3

 

1733

678

37,5

30,6

10,9

4,4

 

1741

706

38,4

31,2

11,0

4,7

 

1745-ös

 -

-

-

 -

-

 

                5. osztályú 30 ágyús kétfedélzetes hajó              

1706-os

416

32,9

27,4

9

3,7

 

1719-es

1719

416

34,7

27,4

9

3,7

 

1733

-

 -

-

-

-

 

1741

-

-

-

-

 -

 

1745-ös

 -

 -

 -

 -

 -

 

                                               6. osztályú 20 (24) ágyús kétfedélzetes hajó                                    

1706-os

 -

 -

-

 -

 

 

1719-es

1719

374

32,3

26,7

8,6

2,8

 

1733

430

32,3

26,5

9,3

2,9

 

1741

498

34,1

27,9

9,8

3,4

 

1745-ös

508

34,4

28,4

9,8

3,4

 

 
 
 

Egy korszak vége

 
1755-ben Joseph Allin egészségi állapota miatt visszavonult a Surveyor the Navyban betöltött posztjáról. A Surveyort közösen vezette Jacob Ackworth-al egészen Ackworth 1749-es haláláig. Azt követően egyedül az ő kezében összpontosult a szervezet irányítása. Az Admiralitás gyorsan reagált. Kinevezte Thomas Sladet és William Bateleyt a Surveyor új közös vezetőjévé. Nem sokkal később két új 70 ágyús hajó építésére került sor Slade tervezete alapján 50,4 m hosszúsággal, ami jelentős méret növekedés volt az elődeik 1754-ben bevezetett 49,4 m hosszával szemben.
A korszak bénító konzervativizmusa véget ért és a brit hajógyártás befejezte lassú haldoklását, amikor Anson, mármint az Admiralitás első Lordja, átszervezte a Navy Boardot  olyan emberek kinevezésével, akik támogatták az Admiralitást ahelyett, hogy harcoltak volna vele, mint ahogy volt az korábban.
 
 
 

Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/1745_Establishment

                                                                                                                                                                  Huszár László

 


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. június 29. Szombat 21:13


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett