Az 1745-ös Establishment a harmadik és
egyben utolsó hivatalos méret előírás
volt a Royal Navy
hajóépítésének történetében. Ezzel teljesen felváltották a korábbi 1719-es
Establishmentet, amelyet 1733-ban
és 1741-ben kétszer is módosítottak. Bár ezekkel némileg javítottak a problémákon, az építések
alapjában továbbra is a korábbi Establishment
szerint zajlottak.A hajók az 1745-ös
Establishment után már kielégítőbbnek bizonyultak, de az Admiralitás összetételében és a Navy
Boardnál (Haditengerészeti Igazgatóság) bekövetkezett alapvető
változások 1751-ben végül az
Establishment korszak
megszűnéséhez vezettek.
Kezdetek
Az 1706-os Establishment hatályba lépetetésével a brit
haditengerészeti építészet a konzervativizmus pályájárakerült, ami stagnáláshoz vezetett
a hajógyártás fejlődésében. Az 1706-os és az 1719-es Establishmentek létezése idején a hajók méretei viszonylag változatlanok maradtak:
például az ágyúfedélzet hossza a 70
ágyús harmadosztályúaknál 1706-ban
45,7 m, míg 1733-ban
46,0m volt, ami jelentéktelen változás.
Összehasonlításképpen egy 70 ágyús francia hadihajó, a Ferme, amit 1702-ben foglalt
el a Királyi Haditengerészet 47,6m-es, az 1744-ben épült és 1748-ban
elfogott 70 ágyús Magnanime pedig már 52,9 m-es ágyúfedélzettel
rendelkezett. Ez majdnem olyan
hosszú volt, mint amit a brit első
osztályú hajók építésére (53,3m) az 1741-es módosítás javasolt.
Robert Walpole kormánya
1742-ben a Board of Admiraltyt
(Admirálisok Tanácsa) újra szervezete,
és a polgári származásúi Earl of Winchilsea-t nevezték ki Első Lordnak. Az új
adminisztráció tett néhány bátortalan kísérletet a reformokra. Elrendelték, hogy a 90
ágyús Namurt, válaszul a nagyobb
méretű 74 ágyús francia és spanyol hajókra, 74 ágyússá kell átépíteni, és hogy kísérletképp a
Bristol és Rochester
is nagyobb hajóként épüljenek meg
az osztály számára.
1744. decemberben ismét egy polgári személyt, Duke of Bedfordot nevezték
ki Első Lordnak. ő George Anson ellentengernagyra támaszkodott,
akitől az előző Első Lord megtagadta a
rangsorban való előléptetését.
A kudarccal végződött Battle of Toulon (touloni ütközet) rávilágított a brit hajógyártás egy sor problémájára.
Több hajó nem
tudta megnyitni a lőréseket a
konstrukciók stabilitási gondjai és a lőrések elégtelen
vízvonal feletti magassága miatt. Commodore Charles Knowles megfigyelte, hogy a
britek 70 ágyús hajóinál jobbak a
kisebb francia 52
ágyús hajók. A
flotta problémáit sokan Sir Jacob Acworth számlájára írták, aki 1715 óta állt Surveyor of
the Navy (Haditengerészeti Felügyelőség) élén és a Board of Admiralty nem tudta onnan
elmozdítani.
A korábbi Establishmentek méretalkotásában a Surveyor
döntött, miután a vezető hajóácsokkal
konzultált. Most azonban 1745 júniusában az Admiralitás vette át a vezetést,
amikor úgy határozott, hogy a probléma
kezelésére és a hajók méreteinek megállapítására
létrehoz egy bizottságot, hogy az vizsgálja meg a Navy Board javaslatait.Az Establishmentek eredeti célja az volt,
hogy egységesítsék a flottát, de
mivel a hajókat különböző időpontokban folyamatosan építették
és átépítették, ezért az eltérő méretekből nem kevés létezett, mielőtt
a szabványosítás az 1706-os Establishmenttel
elkezdődött volna.
Az új 1745-ös Establishmentnek
az volt a célja, hogy javítson ezen a
helyzeten, és ugyanakkor oldja
meg a brit hajók azon problémáit, amelyekre a tengerésztisztek több éve panaszkodtak.
Az Admiralitás
szándéka az volt, hogy 80 ágyús hajót többé nem lehet építeni,
mert túl rövid, és hiányzik a stabilitása ahhoz, hogy meg lehessen
nyitni az alacsonyan fekvő lőréseket
akkor, amikor nem nyugodt tenger.A felállított bizottság azonban nem értett egyet az Admiralitás értékelésével,
és azt javasolta, hogy az áttérést a 80 ágyúsokról a 74 ágyúsokra el kell utasítani.
A hajók méreteit korlátozta
még az is, hogy mekkora volt a vízmélység az elérhető országok kikötőiben
és így még a 90 ágyús hajó is kisebb maradt ezután is, mint néhány francia és spanyol 74 ágyús.
Bizonyos
hajók típusai az 1741-es
kiigazításokrara lettek visszaállítva, azaz a 64 ágyús újra 70 ágyús, az 58
ágyús újra 60 ágyús stb. lett.
Annak ellenére, hogy ezek a kudarcok érték az
Admiralitást, azért megkezdődött a nagyobb méretű
hajók korszaka.A korábbi Establishmentek
kizárólag a főbb méretek
megállapításáról szóltak minden hadihajó típus esetében,
a 100 ágyús első
osztályútól egészen a 20 ágyús
hatodik osztályig. Az 1719-es
Establishment ezt kiegészítette az
építési vastagságok meghatározásával, és elhagyta a tengerészeti hajógyárak Mester hajóácsainak
(Master Shipwright) tényleges tervezési
feladatát minden egyes hajóra kiterjedően, helyettük
a Surveyor of the Navyt jelölte ki közös
tervek készítésére a szerződésben épülő hajók esetében.
Az új 1745-ős
Establishment a hajó tervének
elkészítését kizárólagosan a Surveyor of the Navy feladatává
tette. A Mester Shipwrights
felelőssége most már csak a hajók
megépítésére vonatkozott a Surveyor tervei alapján.
Az Establishment felügyeletére bevezették
a Privy Councilt (Titkos Tanács) azzal a
céllal, hogy az szüntesse meg minden
változtatás lehetőséget jövőben. Annak
ellenére, hogy az a javaslat
elutasításra került, miszerint a 80
ágyúsokat 74 ágyúsokra kell váltani, az Admiralitásnak sikerült a Cullodent, amely 80 ágyúsnak épült 74 ágyúsra módosítatni, de ezt egyáltalán nem tartották különösen sikeres
hajónak, mert a legkisebb
74 ágyús hajó volt az egész 18. században.
Hajótípusok
Az
Establishmentben előírt dimenziók határozták meg valamennyi hajó méretét, a
legkisebb (azaz a nem osztályozott) hajók kivételével. A fő a fegyverzetet az
1743-as Guns Establishment szabta meg - kivételt a 64 és 58 ágyús hajók
jelentették, mint ez majd alább látható lesz. Ezt alkalmazták visszamenőlegesen minden hajóra,
amelyeket 1740. január 1-jét követően kezdtek építeni.
Első osztályú 100 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 100 ágyús
első osztályú sorhajó
Térfogat: 1999 bm
Hossz: 54,3 m (gundeck),
44,1 m (gerinc)
Szélesség: 15,5 m
Hajóűr: 6,6 m
Személyzet: 850 katona és tiszt
Fegyverzet: 100 db ágyú
alsó fedélzet: 28 db 42 fontos
középső fedélzet: 28 db 24 fontos
felső
fedélzet: 28 db 12 fontos
quarterfedélzet:
12 db 6 fontos
forecastle:
4 db 6 fontos
Másod
osztályú 90 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 90 ágyús
második osztályú sorhajó
Térfogat: 1730 bm
Hosszúság: 51,8 m (gundeck), 42,2
m (gerinc)
Szélesség: 14,8 m
Hajóűr: 6,2 m
Személyzet: 750 katona és tiszt
Fegyverzet: 90 db ágyú
alsó
fedélzet: 26 db 32 fontos
középső
fedélzet: 26 db 18 fontos
felső
fedélzet: 26 db 12 fontos
quarterfedélzet: 10 db 6 fontos
forecastle: 2 db 6 fontos
Harmadik osztályú 80 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 80 ágyús harmadik osztályú sorhajó
Térfogat: 1585 bm
Hosszúság: 50,3 m (gundeck), 41,1 m (gerinc)
Szélesség: 14,3 m
Hajóűr: 6,1 m
Személyzet: 650 katona és tiszt
Fegyverzet: 80 db ágyú
alsó
fedélzet: 26 db 32 fontos
középső
fedélzet: 26 db 18 fontos
felső
fedélzet: 24 db 9 fontos
quarterfedélzet:
4 db 6 fontos
Harmadik osztályú 70 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment
szerint. A fegyverzetre az 1743-as Guns Establishment
engedélyezte, hogy a régebbi 70
ágyús harmadik osztályú hajóknál lehet csökkenteni
70-ről 64-re az ágyúk számát.
Típus: 70 ágyús harmadik osztályú sorhajó
Térfogat: 1414 bm
Hossz: 48,8 m (gundeck), 40,0 m (gerinc)
Szélesség: 13,7 m
Hajóűr: 5,9 m
Személyzet: 520 katona és tiszt, 470 a 64 ágyús hajón
Fegyverzet: 64 db ágyú (a régebbi
hajóknál)
alsó
fedélzet: 26 db 32 fontos
felső
fedélzet: 26 db 18 fontos
quarterfedélzet:
10 db 9 fontos
forecastle:
2 db 9 fontos
Fegyverzet: 70 db ágyú
alsó
fedélzet: 26 db 32 fontos
felső
fedélzet: 28 db 18 fontos
quarterfedélzet:
12 db 9 fontos
forecastle:
4 db 9 fontos
Negyedik osztályú 60 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment
szerint. A fegyverzetre az 1743-as Guns Establishment engedélyezte,
hogy a régebbi 60 ágyús harmadik
osztályú hajóknál lehet csökkenteni 60-ról 58-ra az ágyúk számát.
Típus: 60 ágyús
negyedik osztályú sorhajó
Térfogat: 1191 bm
Hossz: 45,7 m (gundeck),
37,5 m (gerinc)
Szélesség: 13,0 m
Hajóűr: 5,6 m
Személyzet: 420 katona és tiszt
Fegyverzet: 58 db ágyú (régebbi hajók)
alsó
fedélzet: 24 db 24 fontos
felső
fedélzet: 24 db 12 fontos
quarterfedélzet:
8 db 6 fontos
forecastle:
2 db 6 fontos
Fegyverzet: 60 db ágyú
alsó
fedélzet: 24 db 24 fontos
felső
fedélzet: 26 db 12 fontos
quarterfedélzet:
8 db 6 fontos
forecastle:
2 db 6 fontos
Negyedik osztályú 50 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 50 ágyús negyedik osztályú
sorhajó
Térfogat: 1052 bm
Hossz: 43,9 m (gundeck), 35,9 m (gerinc)
Szélesség:12,5 m
Hajóűr: 5,2 m
Személyzet: 350 katona és tiszt
Fegyverzet: 50 db ágyú
alsó
fedélzet: 22 db 24 fontos
felső
fedélzet: 22 db 12 fontos
quarterfedélzet:
4 db 6 fontos
forecastle:
2 db 6 fontos
Ötödik osztályú 44 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 44 ágyús
ötödik osztályú hajó (fregatt)
Térfogat: 814 bm
Hossz: 40,5 m (gundeck),
33,2 m (gerinc)
Szélesség: 11,4 m
Hajóűr: 4,9 m
Személyzet: 280 katona és tiszt
Fegyverzet: 44 db ágyú
alsó
fedélzet: 20 db 18 fontos
felső
fedélzet: 20 db 9 fontos
quarterfedélzet:
4 db 6 fontos
Hatodik osztályú 20 vagy 24 ágyúsok
Méretek az 1745-ös méret Establishment,
a fegyverzet az 1743-as Guns Establishment szerint
Típus: 24 ágyús
hatodik osztályú hajó
Térfogat: 508 bm
Hossz: 34,4 m (gundeck),
28,4 m (gerinc)
Szélesség: 9,8 m
Hajóűr: 3,4 m
Személyzet: 160 katona és tiszt
Fegyverzet: 20 vagy 24 ágyú
alsó
fedélzet: 2 db 9 fontos
felső
fedélzet: 20 db 9 fontos
quarterfedélzet:
2 db 3 fontos
Fegyverzet: felső fedélzet: 20 db 9 fontos
Az 1745-es Establishment
módosításai
Amikor az első az új hajók szolgálatba
léptek, nyilvánvalóvá vált, hogy azok
nem lesznek olyan sikeres kialakításúak,
amint azt várták. A kapitányok panaszkodtak
a rossz vitorlázási tulajdonságaikra, ezért az Admiralitás engedélyt kért a Privy Counciltól, hogy
módosításokat tehessen 1750-ben. Az elfogadott
változtatások leginkább a 90, 80 és 60 ágyús hajókat érintették, bár változtatásokat hajtottak végre a tervezetekben minden méretű hajónál.
1752-ben azonban ismét szükségességét érezték a változtatásoknak, ezért petíciót
küldtek a Councilnek azzal a javaslattal, hogy 1754-ben ismételten további módosításokat kell végrehajtani a tervezésekben. Az Admiralitás úgy döntött, hogy kihagy bizonyos részleteket, mint pld. a 2 láb (0,6 m) hosszúság növelést a 70-ágyús hajóknál, annak
érdekében, hogy jobb esélye legyen az
elfogadásnak. Ezzel teljesen egyértelmű
vált, hogy az 1745-ös Establisment alapos csalódás
volt.
Az Establishmentek áttekintése
Az összehasonlítás megkönnyítése
érdekében táblázatba rendeztem az Establishment korszakban történt
méretváltozásokat, amelyek jól demonstrálják azt, hogy a korszak közel 50 éve
alatt az Egyesült Királyságban a hadihajó építés válságos szakaszában volt.
Establishment
|
térfogat (bm)
|
gundeck (m)
|
gerinc (m)
|
szélesség (m)
|
hajóűr (m)
|
Megjegyzés
|
1. osztályú 100 ágyús
háromfedélzetes sorhajó
|
1706-os
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1719-es
|
1719
|
1869
|
53
|
42,8
|
15,2
|
6,1
|
|
1733
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1741
|
1991
|
54,3
|
44,1
|
15,5
|
6,6
|
|
1745-ös
|
1999
|
54,3
|
44,1
|
15,5
|
6,6
|
|
2. osztályú 90 ágyús
háromfedélzetes sorhajó
|
1706-os
|
1551
|
49,4
|
40,2
|
14,3
|
5,6
|
|
1719-es
|
1719
|
1566
|
50,0
|
40,4
|
14,4
|
5,7
|
|
1733
|
1626
|
50,6
|
40,9
|
14,6
|
5,9
|
|
1741
|
1678
|
51,2
|
41,8
|
14,6
|
6,1
|
|
1745-ös
|
1780
|
51,8
|
42,2
|
14,8
|
6,2
|
|
3. osztályú 80 ágyús háromfedélzetes
sorhajó
|
1706-os
|
1283
|
47,5
|
38,9
|
14,3
|
5,4
|
|
1719-es
|
1719
|
1350
|
48,2
|
39,1
|
14,4
|
5,5
|
|
1733
|
1400
|
48,2
|
38,9
|
14,6
|
5,7
|
|
1741
|
1472
|
49,1
|
39,9
|
14,6
|
5,9
|
|
1745-ös
|
1585
|
50,3
|
41,1
|
14,8
|
6,1
|
|
3. osztályú 70 (64)
ágyús kétfedélzetes sorhajó
|
1706-os
|
1069
|
45,7
|
37,2
|
12,5
|
5,3
|
|
1719-es
|
1719
|
1128
|
46,0
|
37,5
|
12,6
|
5,3
|
|
1733
|
1223
|
46,0
|
37,2
|
13,2
|
5,4
|
|
1741
|
1290
|
46,9
|
38,2
|
13,4
|
5,8
|
|
1745-ös
|
1414
|
48,8
|
40,0
|
13,7
|
5,9
|
|
4. osztályú 60 (58)
ágyús kétfedélzetes sorhajó
|
1706-os
|
914
|
43,9
|
36,3
|
11,6
|
4,8
|
|
1719-es
|
1719
|
951
|
43,9
|
35,8
|
11,9
|
5.0
|
|
1733
|
1061
|
43,9
|
35,5
|
12,6
|
5,2
|
|
1741
|
1123
|
44,8
|
36,5
|
12,8
|
5,5
|
|
1745-ös
|
1191
|
45,7
|
37,5
|
13,0
|
5,6
|
|
4. osztályú 50 ágyús
kétfedélzetes sorhajó
|
1706-os
|
703
|
39,6
|
32,9
|
10,7
|
4,3
|
|
1719-es
|
1719
|
755
|
40,8
|
33,4
|
11,0
|
4,6
|
|
1733
|
853
|
40,8
|
33
|
11,7
|
4,8
|
|
1741
|
968
|
42,7
|
34,7
|
12,2
|
5,2
|
|
1745-ös
|
1052
|
43,9
|
35,9
|
12,5
|
5,2
|
|
5. osztályú 44 ágyús
kétfedélzetes hajó
|
1706-os
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1719-es
|
1719
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1733
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1741
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1745-ös
|
814
|
40,5
|
33,2
|
11,4
|
4,9
|
|
5. osztályú 40 ágyús
kétfedélzetes hajó
|
1706-os
|
531
|
36
|
29,7
|
9,8
|
4,1
|
|
1719-es
|
1719
|
594
|
37,8
|
31
|
10,1
|
4,3
|
|
1733
|
678
|
37,5
|
30,6
|
10,9
|
4,4
|
|
1741
|
706
|
38,4
|
31,2
|
11,0
|
4,7
|
|
1745-ös
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5. osztályú 30 ágyús kétfedélzetes hajó
|
1706-os
|
416
|
32,9
|
27,4
|
9
|
3,7
|
|
1719-es
|
1719
|
416
|
34,7
|
27,4
|
9
|
3,7
|
|
1733
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1741
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
1745-ös
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6.
osztályú 20 (24) ágyús kétfedélzetes hajó
|
1706-os
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
1719-es
|
1719
|
374
|
32,3
|
26,7
|
8,6
|
2,8
|
|
1733
|
430
|
32,3
|
26,5
|
9,3
|
2,9
|
|
1741
|
498
|
34,1
|
27,9
|
9,8
|
3,4
|
|
1745-ös
|
508
|
34,4
|
28,4
|
9,8
|
3,4
|
|
Egy korszak vége
1755-ben Joseph
Allin egészségi állapota miatt
visszavonult a Surveyor the Navyban betöltött posztjáról. A Surveyort közösen vezette
Jacob Ackworth-al egészen Ackworth 1749-es haláláig. Azt követően egyedül az ő kezében összpontosult a szervezet irányítása. Az Admiralitás gyorsan reagált. Kinevezte Thomas Sladet
és William Bateleyt a Surveyor új közös vezetőjévé. Nem sokkal
később két új 70 ágyús hajó építésére került sor Slade tervezete
alapján 50,4 m hosszúsággal, ami jelentős méret növekedés volt az elődeik
1754-ben bevezetett 49,4 m hosszával szemben.
A korszak
bénító konzervativizmusa véget ért és a
brit hajógyártás befejezte
lassú haldoklását, amikor Anson, mármint az Admiralitás első Lordja, átszervezte a Navy
Boardot olyan emberek kinevezésével, akik támogatták
az Admiralitást ahelyett, hogy harcoltak
volna vele, mint ahogy volt az
korábban.
Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/1745_Establishment
Huszár László
|
|
|
Utolsó frissítés : 2013. június 29. Szombat 21:13 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(0 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)
Hozzászólás
|