Baksa Béla,
2013. augusztus 23. Péntek 09:41
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 45994 |
Kedvenc : 1 |
Rovat : Cikkek, Építés alatt |
1 / 5 oldal
A „Peregrine Galley” befejezése után valami egyszerűbb, rövidebb idő alatt elkészíthető makettre gondoltam. A választás egy kis egyárbocos vitorlás a bermuda szlúpra esett.
Már rég óta fontolgattam egy ilyen kisebb hajó megépítését, tetszett a formája és érdekesnek
találtam a történelmét is.
Röviden egy pár szó a szlúp eredetéről, felhasználásáról:
A hajó születése a Bermudákon élő kolóniákhoz köthető, ahol a hajóépítés a XVII században fontos iparágnak számított. Az itt gyártott hajók először főleg az amerikai partokon megtalálható angol gyarmatokkal folytattak intenzív kereskedést, de később eljutottak Nyugat-Indiába és végül Európába is. A fő kereskedelmi cikkek közé tartozott a só, pálinka, bor, kakaó és gabona. A kereskedelemmel járó jólét még jobban ráirányította a figyelmet a hajógyártás fontosságára és így a XVIII. században az itt gyártott hajók mennyisége már elérte az 1000 db-ot! A gyártás alapjául a szigeteken található bermuda cédrus (Juniperus bermudiana) szolgált. Ez a különleges fa alacsony sűrűségű, könnyű, de nagy szilárdságú és ugyan akkor nagyon jól ellenáll a tengervíz korhasztó hatásának. A hajótest öblös kiképzése és a sekély állandó ballaszt miatt ezek a hajók méretükhöz képest viszonylag sok terhet tudtak elvinni, ami igen gazdaságossá tette a felhasználásukat. Jól „állták” a tengert akár part menti, akár nyíltvízi hajózásnál is. A hatalmas hosszanti vitorlák nagyon manőverképessé és gyors járásúvá tették a viszonylag könnyű hajókat. Erre a jó tulajdonságára felfigyelve hamar népszerűvé vált a kalózok körében és így előszeretettel használták portyázásaik során. Ilyen hajója volt többek közt a hírhedt kalóznak Fekete Szakáll-nak (Edward Teach) is. A hajótípus az 1700-as évek végére érte el fénykorát, mikor is előszeretettel használták 8-12 ágyúval felszerelve könnyű partvédelmi célokra.
Az 1800-as évek elejére a kalóztanyákat lassan felszámolták és a típus gyártása is lassan hanyatlani kezdet, és idővel átadta helyét más újabb hajófajtáknak.
|
|
|
Utolsó frissítés : 2013. augusztus 23. Péntek 13:37 |
Olvasók hozzászólása |
|
Átlagos értékelés
(0 szavazat) |
|
Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)
Hozzászólás
|
Írta: Tyrman () 2013. november 10. Vasárnap 22:13