Main page arrow Articles arrow Others arrow Models arrow Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése PDF Print E-mail

By Baksa Béla, on 2013. August 23. Friday 09:41

Average user rating :    (0 vote)

Views : 45483    

Favoured : 1

Published in : Articles, Under Construction

Article Index
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
There are no translations available

foto-78.jpg

  A „Peregrine Galley” befejezése után valami egyszerűbb, rövidebb idő alatt elkészíthető makettre gondoltam. A választás egy kis egyárbocos vitorlás a bermuda szlúpra esett.
Már rég óta fontolgattam egy ilyen kisebb hajó megépítését, tetszett a formája és érdekesnek
találtam a történelmét is.

Röviden egy pár szó a szlúp eredetéről, felhasználásáról:

A hajó születése a Bermudákon élő kolóniákhoz köthető, ahol a hajóépítés a XVII században fontos iparágnak számított. Az itt gyártott hajók először főleg az amerikai partokon megtalálható angol gyarmatokkal folytattak intenzív kereskedést, de később eljutottak Nyugat-Indiába és végül Európába is. A fő kereskedelmi cikkek közé tartozott a só, pálinka, bor, kakaó és gabona. A kereskedelemmel járó jólét még jobban ráirányította a figyelmet a hajógyártás fontosságára és így a XVIII. században az itt gyártott hajók mennyisége már elérte az 1000 db-ot! A gyártás alapjául a szigeteken található bermuda cédrus (Juniperus bermudiana) szolgált. Ez a különleges fa alacsony sűrűségű, könnyű, de nagy szilárdságú és ugyan akkor nagyon jól ellenáll a tengervíz korhasztó hatásának. A hajótest öblös kiképzése és a sekély állandó ballaszt miatt ezek a hajók méretükhöz képest viszonylag sok terhet tudtak elvinni, ami igen gazdaságossá tette a felhasználásukat. Jól „állták” a tengert akár part menti, akár nyíltvízi hajózásnál is. A hatalmas hosszanti vitorlák nagyon manőverképessé és gyors járásúvá tették a viszonylag könnyű hajókat. Erre a jó tulajdonságára felfigyelve hamar népszerűvé vált a kalózok körében és így előszeretettel használták portyázásaik során. Ilyen hajója volt többek közt a hírhedt kalóznak Fekete Szakáll-nak (Edward Teach) is. A hajótípus az 1700-as évek végére érte el fénykorát, mikor is előszeretettel használták 8-12 ágyúval felszerelve könnyű partvédelmi célokra.

Az 1800-as évek elejére a kalóztanyákat lassan felszámolták és a típus gyártása is lassan hanyatlani kezdet, és idővel átadta helyét más újabb hajófajtáknak.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2013. August 23. Friday 13:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (3), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett