There are no translations available Mint már többeteknek elmondtam, meg akarom építeni Kolumbusz három hajóját, mégpedig a Palosból való elindulás állapotában. Még nem kezdtem hozzá, több okból: csak a teraszon tudom csinálni, az pedig télen nem megy; sokat kellett várnom egy kollégám által megígért faanyagra (végre megjött); és közben tanulmányoztam a témát, olvastam, képeket néztem, tudjátok, mire gondolok.
A Pinta-t az Amati tervrajzai alapján építeném meg, de a Nina-t nem akarom egy kisebb Pinta-nak építeni (mivel ahhoz is az Amati rajzai vannak meg, ami gyakorlatilag ugyanaz a test, más vitorlázattal). Már csak azért sem szeretném ugyanazt a testet használni, mivel Kolumbusz azért állt meg a Kanári szigeteken, hogy a Pinta-t kijavítsák, tehát azzal a hajóval volt valami baj (legalábbis a kormányosa szerint), míg a Nina a kezdetektÅ‘l az admirális kedvenc hajója volt. Az (szerintem) csak mellékes volt, hogy ugyanakkor a Nina vitorlázatát is átszerelték latinról keresztvitorlásra. Ez szerintem arra utal, hogy a két hajótest nem volt azonos arányú, se azonos építésű. Így hát elkezdtem a netet nézegetni, keresgélni, festményeket, rajzokat, replikákat, leírásokat töltöttem le. Így akadtam rá két érdekes cikkre:
- George Robert Schwarz: "A karavellák története és fejlÅ‘dése" című, 2008-ban írt 241 oldalas mesterfokozati diplomamunkája (akit esetleg érdekel, magán email-címre át tudom küldeni)
és
- Egy dolgozat, amelyben volt egy rajz egy karavelláról egy 1460-65-re datált megrendelés alapján (Etayo, Carlos: Naos y carabelas de los Descubrimientos y las naves de Colón), mint "Calavera de Graciá Amat"
Nos, elsÅ‘nek G.R. Schwarz dolgozatát olvastam végig, és a végén találtam egy mellékletet, amelyben megtervez és lerajzol egy karavellát, ráadásul a megrajzolt hajó gerincének hossza 11 rumo=66 palmo=16,94 m, ami igazán jól összevág a Nina feltételezett méreteivel. Egy bajom volt csak: kétfedélzetes volt a lerajzolt hajó.
Na beindult a fantáziám, gondoltam, összeházasítom az 1465-ös oldalnézeti rajzot a 2008-as keresztmetszeti rajzokkal. A 3D rajzoló programmal összeállítottam virtuálisan a hajótestet. Az elsÅ‘ nézetekben (oldal, elsÅ‘, hátsó) egész tűrhetÅ‘ volt, csak kissé magas, de az korrigálható:
És akkor ránéztem felülrÅ‘l is és elszörnyedtem:
Rögtön láttam, ez sok mindenre hasonlít, csak épp karavellára nem.
Nos, akkor vissza a "tervezÅ‘asztalhoz" és kezdjük elölrÅ‘l.
Nem akartam lemondani G.R Schwarz rajzairól (ha már annyit dolgozott velük ).
Tehát jött a kérdés: mit tudok velük kezdeni?
Mivel a Nina egyfedélzetes volt, úgy gondoltam, leszedem a felsÅ‘ fedélzetet, vissza "építem" rá a tattornyot, aztán lássuk, mi történik.
Hmmmm... nem is néz ki rosszul, ugye?
Nos, ekkor következett egy nagyjából három hetes idÅ‘szak, amikor végig próbáltam a metszeti rajzok adoptálását az egyfedélzetes változathoz. Ez lett a végeredmény:
És most jött a nagy kérdés: milyen felülrÅ‘l nézve? Hát... nekem megfelelÅ‘nek tűnik:
Szerintem egész jól összevág G.R.Schwarz eredeti rajzával. Meg a többi, a neten talált korabeli ábrázolásokkal.
És akkor most arról, miért is neveztem a címben vitaindítónak ezt az irományt.
Ugyanis a véleményeteket szeretném kérni: mennyire tekinthetÅ‘ autentikusnak, korhűnek, történelmileg elfogadhatónak ez az általam kreált hajótest? Lehetett ilyen egy karavella formája? Lehetett ilyen a Nina? Vagy csináljam meg az Amati testet, ami (véleményem szerint) szintén valami hasonló módon összeállított (majdnem azt írtam: összetákolt) forma.
G.R. Schwarz a diplomamunkájában Manuel Fernandes munkája, az 1616-ban megjelent "Livro das Tracas de Carpintaria" alapján tervezte meg a saját rajzait, kiegészítve Fernando Oliveira két munkájából ("Livro da Fabrica das Naus" és "Arte da Guerra do Mar"), ezen kívül felhasználta saját, három korabeli elsüllyedt karavella roncsainak tanulmányozása közben szerzett tapasztalatait.
Azt szeretném kérni mindenkitÅ‘l, aki hozzá kíván szólni a témához: maradjunk a szakmaiság és az építÅ‘-segítÅ‘ hozzáállás mellett. Nem szeretném, ha olyan személyeskedések jelennének meg jelen iromány kapcsán, amilyeneket néhány más cikk vagy fórum-téma kapcsán olvastam. Várom tehát mindenki hozzászólását. G.R. Schwarz munkáját el tudom küldeni angolul, illetve a tervezésrÅ‘l szóló mellékletet lefordítottam magyarra, az is küldhetÅ‘, ha valakit érdekel.
Köszönöm.
Források:
George Robert Schwarz: "A karavellák története és fejlÅ‘dése", 2008, mesterfokozati diplomamunka
Internet: Calavera de Graciá Amat
|
|
|