1 / 6 oldal
Mint páran észrevették a tavalyi hajómakettes találkozón, hogy új hajóba kezdtem. Ideje megmutatni, hogy mire jutottam és milyen úton.
Elõre közlöm, hogy sok mindenben a flamand karakk építéséhez fogom hasonlítani a hajó építését, ezért elõre is elnézést kérek.
Ezt a tervrajzot az oldalon találtam még valamikor. Némi kutatás után kiderült számomra, hogy az eredeti makett a madridi tengerészeti múzeumban található, és a tervrajzot az alapján rajzolták. Eddigi tapasztalataim alapján célszerûnek találtam a tervrajz teljes digitalizálását, nehogy a bordatervekkel, vagy egyéb építési csomóponttal problémába ütközzek. Az eredeti bordatervek digitalizálása során elõ is került az elsõ probléma. Az eredeti rajz tartalmazza az összes bordát, de sajnos nem mérethelyesen, ezért alapvetõen használhatatlannak bizonyultak. A vonalrajz alapján új bordatervet kellett készítenem. A többit képekben.
|
A madridi múseum makettje
|
|
Az eredeti vitorlaterv
|
|
A vonalrajz, amely alapján elkészült az új bordaterv
|
|
Az eredeti hosszmetszet. A vonalrajz a bordákat csak a fedélzet vonaláig mutatja, így a dordavégek magassági adatait ebbõl a rajzból kellett kiszerkeszteni.
|
|
Az eredeti fedélzetterv és metszetek.
|
|
Az új bordaterv 3D grafikája. Így szoktam leellenõrizni az elkészült elemek pontosságát.
|
|
Okulva a flamand karakk építésébõl, elõre gondolkodtam, hogy milyen végleges színt kapjon a hajó. A festést szeretném elvetni, mert bár jól is nézhet ki, a fa elveszíti fa jellegét, mûanyagszerûvé válhat tõle a hajó. A neten keresgélve találtam meg Carpaccio olasz festõ mûveit, melyeken pont az adott idõszak földközi tengeri karakkjai láthatóak. A hajótest színe így vizes fapáccal fog készülni.
|
|
A hajótest tömítése terveim szerint folyékony fával fog történni. A képen látható, hogy milyen lehetõségeim vannak a "festésre". A próbák során kiderült, hogy minimum 2 réteg pácra van szükség a felületen, hogy ne legyen foltos a végeredmény (felsõ sor középsõ), a 3 réteg már túl sötétnek bizonyult, bár a festményeken is elég sötétek a hajótestek.
|
|
Következzék az eddigi eredmény. Mint látható a menetes száras hosszmerevítést megtartottam, bár pepecs összecsavarozni, de biztos, hogy nem esik szét a váz, akármilyen terhelésnek is teszem ki.
|
|
A flamand karakkhoz képest, ennél a hajónál odafigyelek, hogy a hajótest belsõ oldala nem volt héjjalva, így a bordavégekre különös tekintettel kell lennem. A fedélzet felkerülése után a bordák kivágásaiba kerülnek majd a méretre vágott és lecsiszolt bordavégek.
|
|
A hajótest a tavaly szeptemberi találkozó után megkapta a teljes burkolatot, a gerinc is a helyére került, csak még nincs beragasztva. Sokat kell még csiszolni addig.
|
|
Az orrtõkén látható bemarás fogja segíteni a fedélzet feletti palánkozás rögzítését. A fedélzeten áll régi segítségem, aki bemutatja a hajó valós méretét. Mellesleg õ segített a flamand karak építésénél is.
|
|
|
|
Írta: wercome () 2016. április 06. Szerda 14:33