There are no translations available A Cutty Sark az egyetlen eredeti teaklipper, amely ma is megtekinthető. Rengeteg vitorlájával, karcsú, áramvonalas testével igazán tetszetős hajó. A vitorlást és Revell gyártmányú makettjét ismerhetitek meg ebből az írásból.
A teaklipper A klipperek 1845-től elméleti számítások alapján készültek. Ennek megfelelően a hajótörzs és a vitorlázat ideálisnak volt mondható. A klipperek három árboccal, és teljes vitorlázattal épültek. (Tehát az árbocokon keresztvitorlák voltak, a csonka vitorlának nem volt önálló árboca.) A keresztvitorlák mellé, még úgynevezett szárnyvitorlákat is kifeszítettek, így egy klipper akár ötven vitorlával is rendelkezhetett. A sebessége átlagosan 6-7 csomó, de kedvező szélben elérhette a 21 csomót is, ami a korabeli vitorlásokhoz képest gyorsnak számított. A 19 század első felében az amerikai, majd később az angol klipperek kiszorították a Kína – Anglia útvonalról, az ott teát szállító indiamanokat és fregattokat. Mivel az első friss teával befutó hajó különleges jutalomban részesült, kialakult a leggyorsabb hajó címért a vetélkedés. A végső szakaszban az emberek nagy izgalommal várták az eredményeket, a hajók, és a kapitányaik ismertek és népszerűek voltak. Talán az egyik legszorosabb eredmény 1866-ban született az angol klipperek regattáján. Május 30-án Fu-csou-ból indult el három klipper, és szeptember 6-án szinte egyszerre érkeztek meg Londonba, bár más-más útvonalon hajóztak a 16.000 tengeri mérföldes (29.632 km) úton. A Teaping 945 -kor, az Ariel 1015 -kor, a Serica 1130 -kor futott be. A klippereknek a Szuezi csatorna megnyitásával alkonyodott be, a gőzhajók ugyanis 60 nap alatt tették meg az utat. Ezen az útvonalon hajózott a Cutty Sark is, mely az egyetlen napjainkig fennmaradt klipper. Greenwichben szárazdokkba helyezték, most tengerészeti múzeumként működik. ( Lásd még : http://www.cuttysark.org.uk ) A makett | Méretarány : 1:220 | | 406 mm hosszú | | 260 mm magas | | 261 darabos | | Anyaga : műanyag | | Gyártó : Revell |
| |
| Jelenleg a hajótörzs össze van állítva, a fedélzet berendezve, és az árbocokat rakom a helyére. A mellékelt fotó még egy korábbi állapotot tükröz. Majd megpróbálok egy aktuálisat is készíteni. | | Újabb két kép a jelenlegi állapotról! 2002.09.16. | | Három újabb kép, a jelenlegi állásról. A makett lassan de biztosan készül, vagy csak lassan az a biztos? :) Volt néhány pontatlanság ami kicsit elkeserített. A hátsó árbochoz a csarnakokat, az előre kialakított mélyedésbe nem lehet berakni! Egyrészt beleütközik a mellette lévő kötélbakba, másrész, hogy a vége az árboccal összejöjjön, egész képtelen szögben hátra kellene hajlítani! Az árboc keresztrúdaknál, kettőnél a számozás fel volt cserélve, (vagy véletlenül pont azt a kettőt elnéztem), az egyik ugye már a helyén volt, azt le kellet feszegetni. Az orrvitorlákat tartó kötelek megnyúltak, úgyhogy most bontani fogom a makettet, nem építeni. 2003.05.16. |
Tapasztalataim: - Mielőtt elrohanunk festéket venni, nézzük át a dokumentációt, hogy melyik szín hová szükséges. Én ugyanis rögtön megvásároltam az összes színt, (kb. 3.500 Ft, 200-300 Ft/db) majd mikor a hajót elkezdtem összeállítani, kiderült hogy pl. aranyszínűre csak a tatlámpát, és az orrdísz egy részét (az orrdísz egy hosszú hajó nő, és a haja aranyszínű, de az eredeti hajó képeit tanulmányozva kiderült, hogy igazából fehér) kell festeni. (kb. mint két gyufafej, és sokat is mondtam) Szóval előfordulhat, hogy érdemes eltérni a javasolt színektől.
- A festéssel voltak nehézségeim. Mikor hosszú és egyenes vonalakat kellene húzni, én csak rövid görbe vonalat tudtam produkálni. Próbálkoztam, hogy két oldalt leragasztom szigetelő szalaggal, de itt-ott aláfolyt. Festékszóróval valószínűleg jó lett volna, de én csak ecsettel rendelkezem. :( MaszaTomy ajánlását követve, kávé helyett fél körtét nyomtam, és ez jelentette a megoldást. Bár a vonalak ugyanolyan görbék lettek, de kevésbé izgatott.
- A horgony függesztésénél, a kötél (cérna) nem igazán roskadozott a hatalmas horgony (patikamérlegen is nehezen érzékelhető) súlya alatt. A cérna inkább a kör alakhoz közelített, ami a fizikai ismereteim alapján nem meglepő, de elég hülyén nézett ki. Ezért lesúlyoztam a cérnát, átitattam ragasztóval és száradás után került bele a horgony.
RiannaLand Cutty Sark információk (magyar) PRO MODELL 2002/4. szám, 27. oldal - Cutty Sark, a tengeri villám. Cutty Sark képernyővédő Cutty Sark album, Serenella készülő hajójáról. -------------------------------------------------------- |
|
|