HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

HMS Unikorn fregatt építése.

HMS Unikorn fregatt építése.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

A yassi adai hajó

Némó yassi adai hajójának ismertetése.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Főoldal
Magellán expedíciója PDF Nyomtatás E-mail

lakosm, 2004. október 19. Kedd 19:03

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 26185    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Cikkek, Admirálisok, kapitányok


1519. szeptember 20-án indult el Magellán flottája a spanyolországi Guadalquivir folyó torkolatából. Ezzel egy nagy kaland vette kezdetét bolygónk felfedezésének történetében: a Föld első körülhajózása.

A Föld gömb alakját már az ókori görögök is tényként kezelték, s bizonyítani is tudták. A reneszánsz idején jutott el az ember addig, hogy ezt az elméleti elgondolást bebizonyítsa. Kolumbusz Toscanelli firenzei földrajztudós térképei alapján vágott neki az Atlanti-óceánnak, hogy átszelve, Ázsiába jusson. Ez nem sikerült, „útban volt” az amerikai kontinens. Magellán volt az első, aki az idővel róla elnevezett szoroson áthaladt.

Fernando Magellán tengernagy – eredeti portugál nevén Magelhaes – 1517-ben ment Spanyolországba, s miután meggyőyődéssel bizonygatta, hogy az Atlanti-óceán és a Déli-tenger (a Csendes-óceán) között kapcsolat van, hosszas alkudozás után Károly király aláírt vele egy szerződést: vállalta, hogy a kincstár felszerel öt hajót, s ellátja két évre elegendő készlettel, ha ő a Föld körülhajózásával eljut a Fűszer-szigetekhez, mivel ez eredetileg Spanyolországhoz tartozott. A 239 fős flottilla 1519-ben el is indult, ám csakhamar viszály tört ki Magellán és a spanyol kapitányok között, s az út folyamán később is sokat kellett küzdenie a lázadó spanyol matrózokkal. Novemberben elérték Dél-Amerikát. A környéket magas indiánjairól Patagóniának nevezték el, ami spanyolul „nagylábút” jelent. Október 21-én a déli szélesség 52. fokán, a Szűz-foknál nyugatnak fordultak. Két hajó előrement, s jelentették: találtak átjárót a Déli-tengerhez. Ám még sokáig bolyongtak a szigetek között, míg valóban kijáratra leltek. Szűk, hegyek közti csatornán hajóztak, az indiánok őrtüzeiről Tűzföldnek elnevezett vidéken.

A Csendes-óceánon azonban egy ütközetbe keveredtek, amelyben Magellán maga is elesett. A flottilla végül 1521. októberében bukkant az áhított Fűszer-szigetekre, útjuk eredeti céljához. Itt szegfűszeget, szerecsendiót és más fűszereket vásároltak, majd elhatározták, hogy a Trinidad, Espinoza vezetésével, visszamegy Panamába, del Cano pedig, aki a Victoria kapitánya lett, nyugat felé tér haza. A Trinidadot visszakergette egy vihar, a Fűszer-szigeteken a portugálok elfogták őket, s csak négyen jutottak haza, 1526-ban. A Victoria 1522. májusában megkerülte a Jóreménység fokát, s végül 1522. szeptember 22-én ért Spanyolországba, körülhajózva a Földet. Az eredeti legénységből csak 18-an érkeztek haza. A tragikus és viszontagságos hajóút mégsem volt hiábavaló, a világ térképeinek teljes átrajzolását eredményezte. Kiderült, hogy a földfelszín nagyobb részét tenger borítja, amely egységes világóceánt alkot.

Forrás: http://www.hetek.hu/index.php?cikk=5675


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2004. október 19. Kedd 19:03


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Jelen vannak

Jelenleg 160 vendég olvas minketSenki nem olvas minket!

Frissítve

Hozzászólások

Mordaunt építése
Köszönöm! Egyszerűen vízben...
2019. október 02. Szerda 09:51 Tovább...
Írta: wercome

Mordaunt építése
Gyönyörű ez a hajó, gratulálok...
2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49 Tovább...
Írta: tszecsy

Velencei karakk (1500-ból)...
Örülök, hogy alakul a hajód. Kicsit...
2016. április 06. Szerda 14:33 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
A 8. képnél nagyjából leírtam.
2015. december 24. Csütörtök 08:06 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
Elnézést a bamba kérdésért, de a...
2015. december 19. Szombat 15:47 Tovább...
Írta: tszecsy

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett