Main page arrow Articles arrow Others arrow Models arrow Könyvbemutató 1. rész
Könyvbemutató 1. rész PDF Print E-mail

By Aubrey, on 2005. December 14. Wednesday 18:11

Average user rating :    (0 vote)

Views : 33293    

Favoured : None

Published in : Articles, Previews

There are no translations available

Kedves megszállott hajómodellező társak, mint gyakori látogatója e honlapnak tapasztaltam, hogy hozzám hasonlóan minden információra éhesek vagytok, ami hajómodell építésével kapcsolatos, mivel itthon sajnos nem gyakran jelenik meg könyv e témában. Enyhítendő éhségeteket, szeretném bemutatni nektek az alábbi két könyvet, amelyek történelmi vitorlásmodellek építéséhez nyújtanak segítséget.
  • Bernard Frölich: L'art du Modélisme (A.N.C.R.E. 2002.)
  • Jean Boudriot - Hubert Berti: La Belle - Poule; Frégate de 12 (A.N.C.R.E. 1985.)

Mielőtt belekezdenék a művek kivesézésbe először is arról, hogy miként juthat hozzá az, aki úgy gondolja "nekem szükségem van rá, kerül, amibe kerül". Mert bizony mindkét remekmű(!) birtoklásáért mélyen zsebbe kell nyúlni, ugyanis az áruk nem kifejezetten a magyar pénztárcákhoz vannak szabva (persze ez jobb anyagi lehetőségekkel rendelkezők számára biztosan nem okoz problémát). Annyit azért előre is elmondhatok, hogy aki komoly (értsd: múzeumi minőségű) hajó építésébe szeretne kezdeni, annak mindenképpen érdemes beszerezni legalább az elsőt.

 Nos, hogy is juthatunk a könyvekhez? (én így tettem, és bevált) Az ember ellátogat a www.ancre.fr honlapra és az ott található megrendelőlapot (oder forma gyengébbek kedvéért) kitölti, majd kinyomtatja, borítékba teszi és elküldi az alábbi címre: 

  • ANCRE - C / O Berti - 75, avenue George V. - 06000 NICE

A könyvek árának kifizetésre én a "WEB kártyás" megoldást javaslom, így mindenki maga végezheti el az ellenérték bankszámlára helyezését, és nem áll fenn a veszélye, hogy illetéktelen is hozzáférjenek a bankszámlánkon lévő pénzünkhöz. Aki ismeri már ezt a módszert az úgy is tudja miről van szó, akinek új a dolog, annak meg érdemes utána járni egy bankban.

A megrendelés megérkezését követően - mivel abban az e-mail címünket is meg kell adni - visszajeleztek, és másnap le is vették a számláról a könyvek árát, innen számítva két hét múlva már hozta is a postás a csomagot. A csomagban egyébként a megrendelt könyvek mellé még egy gusztusos prospektust is mellékeltek, amelyben az ARCHEOLOGIE NAVALE CLASSIQUE RECHERCHE EDITION  (A.N.C.R.E.) által eddig kiadott műveket is a vevő figyelmébe ajánlják (vagy 30 műről van szó! Szóval csoroghat az ember nyála. Hol vagyunk ettől mi magyarok).

image_1.jpg És most lássuk a lényeget! Bernard Frölich: L'art du Modélisme (A modellépítés művészete)Már az elején kijelenthetem: Alapmű a klasszikus vitorlás hajókat építő modellező számára! Formátuma: keményborító, 24X31 cm, 304 oldal (13 gr-os papírra nyomtatva) 600 db színes képpel.A könyv eredetije francia, de több nyelven is kiadták, így németül, angolul, spanyolul, és olaszul is. Magam a németet választottam gyakorlati okokból, így ennek címe: Der Kunst des Modellbaus.

A könyv a francia tengerészet 1680 - 1820 között épült vitorlásainak modellezéséhez nyújt segítséget. A szerző Bernard Frölich ötleteit - technikáit és azok gyakorlati megvalósítását mutatja be szemléletes módon rengeteg képpel, két hajó (Le Mercure és a L'Ambitieux) építésének folyamatán keresztül.

 


A mű a következő nyolc fejezetből áll:

  • Általános bevezető - 11 - 18. oldal Ebben a megépítendő hajó kiválasztásról, a szerszámokról, műhelyről és a méretarány eldöntéséről ír a szerző
  • A hajó vázszerkezet - 19 - 109. oldal Lényegében az említett két hajó építésének folyamata a gerinctől a tat tükörig
  • Felszerelések - 111 -132. oldal Hajókonyha, horgony, fedélzeti építmények, stb. készítésének bemutatása
  • A fegyverzet - 133 - 154. oldal Hogyan készítsünk rézből, illetve ólomból ágyúkat
  • Dekoráció - 155 - 168. oldal Bordűrök , galionfigurák, korlátok, stb. szintén ezek elkészítéshez ad leírást
  • A csónakok - 169 - 176. oldal Miként készíthetünk bordás-palánkos csónakot hajónkhoz
  • Árbocok és a kötélzet - 177 - 228. oldal Ez a fejezet szó arról, hogy miként készítsük el hajón árbocait és kötélzetét
  • A modellek - 229 - 292. oldal A szerző által eddig épített 7 modell bemutatása, kiemelve az építésük során felmerült sajátos problémákat és azok megoldását.

A könyv végén a szerző még meg ad egy-két hasznos címet, ahol szerszámokat és alapanyagokat szerezhet be a modellező. Ezekkel csak egy probléma akad, valamennyi Franciaországban található. Mivel Frőlich az általa használt gépek pontos típusát is leírja, ezért ezek magyarországi beszerzése sem okozhat gondot, az alapanyagokat meg szerintem jobb fűrészáru vagy faipari szakboltban meg lehet venni.

image_2.jpg

A mű hihetetlen részletességgel írja le a modellépítés munkafolyamatait, ezért meglehetősen nehéz lenne mindenre kiterjedően bemutatni, ráadásul figyelemmel kell lenni a szerzői jogok védelmére is. Ezért a képekből is csak a neten megtalálható oldalak másolatát tudom bemutatni, de szerintem ezek magukért beszélnek.Hogy mégis fogalmat tudjatok alkotni a leírások részletességéről, itt egy példa: Frőlich 10 lépésben leírja, miként készít el egy komplett hajókormányt, és ehhez ábrákat is mellékel, hogy ha valaki mégsem értené meg a leírást, vagy inkább vizuális típus.Egyébként ez a részletesség jellemzi végig a könyvet, az "építő sablon" összeállításától a tattükör díszítésének elkészítéséig.

Frőlich könyve első fejezetében ismerteti, hogy milyen fából építi modelljeit. Ez számomra meglepő volt, ugyanis azt gondoltam, hogy jóval több fajtát használ. De nem! Az ő módszere szerint: a hajómodell 60%-a körtefából, 15%- ébenfából, 15%-a juharból és 10%-a bükkből épül. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hajó váza - palánkozása - árbocozata körtéből, a palánkozás, az árbocok egy része és az összes kötélblokk - a fekete színe miatt - ébenből, a fedélzetpadlózata juharból, és végül valamennyi díszítőelem bükkből készül. E négyes hangsúlyozása többször felbukkan a könyvben. A legfontosabb, ami az ő módszerére jellemző: a modelljein nem alkalmaz semmilyen díszítőfestést sem, minden "faszínű", hajóit maximum csak lakkozza! Egyébként ennek okáról egy szakaszban ír, amikor is ismerteti az ún. "Belga módszert" ahol a modellek elkészítéséhez kizárólag körtefát használnak, és hajóból csak is a testet építik meg. Frőlich azt írja, szerinte egy vitorlás csak akkor teljes, ha az egészében bemutatja miként működött és épült fel a hajó (ezzel én is egyetértek). Ezért már az első fejezetben gyakorlati tanácsot ad ahhoz, hogy a hajónk mind esztétikailag, mind funkcionálisan megfelelő legyen. Például: ha megbontjuk a hajótestet annak érdekében, hogy bemutassuk milyen a szerkezete, akkor semmi esetre se szereljük fel modellünket vitorlával. Vagy, ha vitorlával készítjük hajónkat, akkor igyekezzünk bemutatni a vitorlák kezelésének bizonyos fázisait.

Szerszámgépeket a könyv szerint a következőket használ: dekopírfűrészt (EGNER), esztergát (UNIMAT III. körfűrész kiegészítővel), mini és mikro fúrógépet (MINIPLEX - DREMEL), csiszológépet (szalagcsiszolót, vagy hogy nevezik) Az általa használt kéziszerszámok közül megemlíteném a tűreszelőket (többféle profillal) vésőket (ezeket fúrószárakból és törött tűreszelőkből köszörüli) ráspolyokat (finomabb fogazattal) csipeszeket (ezeket a kötélzet szereléséhez) Mint már az elején is írtam, hogy a mű két hajó modelljének építésén keresztül avat be minket a modellezés misztériumába. Mindkét vitorlás más-más szerkezetű, illetve méretű volt eredetileg, Nem is beszélve a díszítés mértékről. Ez abból is adódik, hogy a L'Ambitieux 1680-ban épült, a Le Mercure pedig 1730-ban. Míg az első egy három ütegfedélzetes hadihajó, addig a második egy kereskedőhajó volt (ami persze nem jelentette, hogy nem volt ágyúkkal felszerelve). Mindkét modell esetében bemutatja az eltérő borda rendszerük felépítést, külön kiemelve a tattükör illetve a hajóorr vázszerkezetének elkészítését. Ezt követően a következő lépésekben épülnek hajói: ágyúnyílások - dörzsfák - palánkozás - a belső szerkezet - fedélzeti gerendák és padlózat - kormánylapát - galion - tattükör - kormány (rúd és kerék!) - konyha - horgony - fegyverzet (öntött és esztergált!) - dekorációk - csónakok - árboc és kötélzet.

Hogy Frőlich miként építi modelljeit sajnos a már említett okból, illetve a könyv terjedelméből kifolyólag nem áll módomban bemutatni, mindenesetre néhány infót azért "kiszivárogtattam", remélve, hogy ezzel tanácsot is tudtam adni.

image_3.jpgimage_4.jpgÖsszehasonlítva Bernard Frőlich, és Marjai Imre Hajómodellezés című könyvét, úgy vélem az előbbi szerző műve inkább gyakorlati segítséget, mind elméleti tudást ad a modellezőnek. Ezért kezdő számára sokkal jobban használható, mivel a műveletek leírásai annyira részletesek, hogy szinte lépésről - lépésre leírnak egy-egy munkafolyamatot. Azt kell mondanom ez egy fajta "szakácskönyv" modellezőknek. Vagyis: végy egy csomó deszkát, adj hozzá némi kötelet, ezt gyaluld, csiszold, fűrészeld stb. és kész a hajó mindenki örömére. Persze ezzel nem akarom becsmérelni Marjai könyvét. Sőt! Mivel nem elméleti ismereteket ad, ezért nem is tér ki olyan részletekre, amelyeket ellenben Marjai könyvében meg talál az ember. Például: ír a kötélzet elkészítésének technikájáról, de, hogy milyen kötelek voltak egy hajón, azokat hová kell kötni, és, hogy miként működtek arról nem, ezt ugyanis a külön beszerezhető monográfiák és tervrajzok pontosan tartalmazzák.

Összegzésül: E könyvet ajánlom azon megszállott hajómodellező figyelmébe, aki nem elégszik meg azzal, hogy csak kittből építsen magának modellt, vagy hasonlóan hozzám - lehetőségeihez mérten - tökéletesre szeretné fejleszteni a modellépítést. Továbbá mindenképpen ajánlom a kezdő, de kellő elhivatottsággal és főként kézügyességgel rendelkező modellező figyelmébe, mivel e mű a Marjai könyvvel és egy jó tervrajzzal kiegészítve elérhetővé teszi azt az álmot, amit magam már vagy 20 éve dédelgetek. Mert bár több modell építésén túl vagyok, de még úgy érzem, van mit fejlődni.

És a végén - nem kedvszegés végett - de a "piszkos" anyagiakról is beszélnem kell. Nos a könyv ára kemény 75,- euró és ehhez még a postázási költség 8,- eurós árát is hozzá kell számítani, ami 252,-Ft-os árfolyamon számolva 20.916,-Ft. Nos ez úgy vélem elég tetemes összeg egy könyvért, és tényleg csak annak éri meg, aki - mint fentebb írtam - valóban komoly vitorlás modell építésébe szeretne kezdeni. Elárulom, én is hosszú hónapokig vajúdtam, míg a vásárlás mellett döntöttem, de higgyétek el, nem bántam meg!


Üdvözlettel:Aubrey

Folyt.köv: Jean Boudriot - Hubert Berti: La Belle - Poule Frégate de 12 című monográfiája

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2007. September 26. Wednesday 22:37


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (4), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett