|
Furnérból pici szálakat vágtam sniccerrel, ebből készült a terebek merevítő rudazata. |
|
Egy kép az orr rész felől. |
|
Kész az állókötélzet, következhet a vitorlázat! |
|
Az állókötélzet felrakása után előkerültek a vitorlák. Hát ezek bizony a csomagolás és az utazás hatására úgy néztek ki, mintha a kutya szájából húztam volna ki. Szerencsére egy kis keményítő és egy gyors vasalás segített a helyzeten. Kiválasztottam az orr vitorlát és felkötöttem a vitorlarúdra. A vitorlák felhelyezése viszonylag könnyen ment, csak a rengeteg kötél és csiga felkötése sok időbe került. A kötelek és vitorlák felszerelésével majdnem annyi időt töltöttem el, mint a hajótest elkészítésével. |
|
Az orrvitorla után az előárboc vitorlázata és kötélzete következett. Helyére került a kormány-mechanizmus kötele és csigái. |
|
Egy fotó a vitorlák belső oldaláról, itt jól láthatóak a karkötelek és a bevonókötelek.
|
|
Helyükre kerültek a kötélvégek és a kötélfogó szegek. Egy kis segédeszközzel elkészítettem a kötélcsomókat is és helyükre illesztettem. A folyamat az előárboc után a főárbocnál megismétlődött, majd felkerült a hátsó csonkavitorla is. |
|
Lassan elkészült a hajó. Még két meglévő dolog nem nyerte el a tetszésemet, a zászlók és a gyári állvány. A kittben lévő műszálas zászlókat vászon zászlókra cseréltem, amelyekre a mintázatot tintasugaras nyomtatóval készítettem el egy speciális fóliára, amelyet a feleségem a vászondarabokra vasalt. (Neki azért ebben nagyobb a rutinja .)Az állványt gőzölt bükkből készítettem, amihez esztergáltattam két tartó „bábot”. Csiszolás után az állványzatot mahagóni és dió szeszes (gyorsabban szárad!) fapác keverékével kentem át. Száradás után a már említett viaszos felületkezelővel átecseteltem át, majd puha ruhával áttörültem. Így szép selyemfényű felületet kaptam. |
|
Az elkészült állványra helyezett hajó lényegesebben szebben mutat, mint a régi egyszerű állványzaton. |
|
Az elkészült hajó összképén nagyon sokat javított a pluszként beszerzett kötélzet. Ezt a hatást a kitthez kapott kétfajta vastagságú nyers kender színű kötelekkel soha nem értem volna el. |
|
A gyári kötelek éppen megfeleltek a mozgókötélzethez. A hajóhoz végül 11 fajta kötelet használtam fel. |
|
A gyári makett fedélzete kicsit üresnek hatott ezért elgondolkoztam, hogy milyen plusz felszereléssel lehetne kicsit feljavítani. Szinte minden hajó tartozéka volt a fenékvíz pumpa, gondoltam, hogy erről sem hiányozhat! Készítettem hát egy vízpumpát. A „dongákat” vékony furnér lécecskékből csináltam, míg a kifolyócső egy réz golyóstollhegy lett. A dongák összefogására a már említett ellapított forrasztóón szolgált. A rudazat vékony rézdrótból készült, amit feketére festettem. A talp rész vékony rétegelt lemez. Természetesen ez is pácolva, majd viaszolva lett.
|
|
Az orr részbe került az elmaradhatatlan jelző harang. Az állvány anyagául itt is almafa szolgált.A harangot fúrógépben alakítottam ki fából, majd makett festékkel aranyszínűre festettem ezzel utánozva a harang réz anyagát. A harang nyelve rézdrótból készült. |
|
Egy pillantás a főárboc terebjére. |
|
A fedélzeti rakodó nyílások záró fedelére vékony rézdrótból készítettem nyitó karikákat.(Az ilyen apró részletek még jobban élethűvé teszik a maketteket.) |
|
Még egy kép a hajóorr részéről. Itt már látni, hogy vastagabbra cseréltem a csörlő kötelét.
|
|
A tatfedélzet felépítményeit még egy saját magam által gyártott kompasz szekrénnyel dobtam fel. A tervet ismét a Marjai féle könyvből vettem. A szekrényben középen helyezkedik el az iránytű, míg két oldalsó részben éjjel mécseseket tartottak a skála megvilágítására. Ez a forma a kereskedelmi hajókra volt jellemző, a hadihajókon két iránytűt használtak.A szekrény anyaga a már sokat emlegetett bükk furnér, az iránytű vékony fa korong aranyra festve, utánozva az iránytű réz testét. (A fotón nem igazán érzékelhető, de a műszernek még skálája is van! A skála rajzolatáról fotót az internetről szedtem le, majd lekicsinyítettem. Nyomtatóval speciális öntapadó fémszínű „etikettre” nyomtattam, kivágtam és felragasztottam.) |
|
Az ablakok üvegfelülete világoskék öntapadó fólia, a „rámák” furnércsíkok. A névtáblára a betűk fehér alphasetből készültek. |
|
A kis kézi ágyúk barnítva lettek, majd fém csapokkal és pillanat ragasztóval rögzítettem helyükön. |
|
Hát ilyen lett életem első fa hajó makettje. Utolsó momentumként még a vitrint készítem el, amibe a makett kerül. Ha már ennyi időt szántam rá ne porosodjon védtelenül a polcon. |
Írta: Putyi () 2007. augusztus 12. Vasárnap 21:55