1 of 6 Page There are no translations available
Sok idő eltelt az előző hajóm befejezése óta, amely után azonnal nekikezdtem az új makett készítésének, de a körülmények egy kicsit változtak és az elmúlt másfél évben nagyon kevés időm jutott a makettezésre. Talán most jutottam oda, hogy már tudok valamit felmutatni, ezért elkezdem a cikksorozatot, de ne várjatok gyors előrehaladást.
|
Tehát az angol HMS Mordaunt negyed osztályú sorhajó makettjét kezdtem el az Euromodels kit rajzai alapján. Választásom azért esett erre, mert végre méreteiben is és díszítéseiben is egy elég szép hajónak találom, valamint elég kevesen építették meg, legalábbis az interneten nem sok fotót, cikket találtam róla. Ez a készletből készült hajó fotója, tehát ez az alap, ennél csak szebbet szabadna csinálnom, legalábbis ez a cél, azután majd meglátjuk…
|
|
A készlet M 1:60-as méretarányú. Viszont szeretnék egységes, azonos méretarányú hajókat csinálni, ezért a rajzokat felnagyítottam 1:50-re. A műhely falán láthatóak a rajzok, így bármikor tudok méreteket venni, valamint pihenésképpen elnézegetem, és lelki szemeimmel látom a leendő makettet.
|
|
A gerincet és a bordákat 6-os rétegelt lemezből vágtam ki. Ez a kit rajzai alapján összerakott bordázat, azt hiszem látható, hogy van ahol 10 cm is van a bordák között, ami elég nagy távolság a palánkozáshoz, félő, hogy „megtörnek” az ívek, és nem lesz elég merev a hajótest.
|
|
Ezért megháromszoroztam a bordák számát, így már majdnem olyan lett, mint egy igazi bordázat. Ideiglenesen felraktam a fedélzeteket, melyeket 3-as rétegelt lemezből vágtam ki.
|
|
Felkerült az orrtőke, valamint a bordák oldalán kivágtam/reszeltem a szamárvezető süllyesztett palánk helyét, mely az első palánk felrakásánál lesz nagy segítség.
|
|
Azt természetesen tudtam, hogy a plusz bordák útban lesznek az ágyúnyílásoknak, de hogy két helyen még az eredeti bordákba is belezavar?! Ezért valószínűleg az ágyúablakkereteket a palánkozás előtt beleácsolom.
|
|
Ekkor elérkezett a téli időszak, meg egy bordatörés (szerencsére nem a hajóé!), így a szokásos téli faragásra álltam át. Gondolom a készlethez fémöntött figurákat adnak és a rajzok is elég elnagyoltak, de azért belevágtam.
|
|
Az én „faragásom” amolyan kézzel-lábbal módszerrel készül. A vésőket óráscsavarhúzó készletből készítettem, egész jól meg lehetett élezni és a használatot is jól bírja.
|
|
Kis turbómarókat is használtam a Proxxonhoz. Ami a legjobban bejött, az a gyémánttal felszórt csiszolófej, ami úgy működik, mint a csiszolópapír és persze a fa nem nagyon koptatja. Életem végéig használhatom!
|
|
Itt látható a folyamat egy kicsit leegyszerűsítve: először kivágom a felrajzolt formát, majd vésővel kinagyolom a szinteket, ezután maróval, vésővel, a legvégén finom csiszolópapírral, gumikővel kialakítom az alakot.
|
|
Még jó, hogy megmenekítettem egy egyforintost, így látszik, hogy még 1:50-ben sem túl nagyok ezek a díszítések.
|
|
A tat fő alakjai. Az emberábrázolás még nem az erősségem, de bízom benne, hogy a környezet és az aranyfesték javít rajta.
|
|
A tatfedélzet belső végfalának a domborműve, ezzel is elszórakoztam egy darabig!
|
|
Ez egy saját készítésű pantográf-, azaz másolómaró, melybe egy Proxxon marót lehet befogni. Ezt azért találtam ki, mert elég sok egyforma faragás díszíti a hajót, de önteni nem akartam, legyen csak fából minden!
|
|
Kifaragtam a mintát kétszeres nagyságban, ezt másolom le a tapogatóval, amelynek mindig a maró kétszeresének kell lenni (ebben az esetben, amikor 1:2-ben kicsinyítek!)
|
|
Itt dolgozik az átmérő 1 mm-es gömbmaró. Alakul a forma! Kb. fél óra egy alak elkészítése.
|
|
Ez az eredmény. Természetesen még rá kell dolgozni, mivel a maró rádiuszokat hagy, tehát ez csak egy nagyolás, de nagy segítség, mert a méretek egyformák és a fő formák már adottak.
|
|
|
|