Főoldal arrow GYIK arrow Könyvismertető arrow Hadihajóval a világ körül - A Kaiserin und Königin Maria Theresia
Hadihajóval a világ körül - A Kaiserin und Königin Maria Theresia PDF Nyomtatás E-mail

Bicskei János, 2009. április 30. Csütörtök 19:40

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 13818    

Kedvenc : Nincs

Rovat : Hírek, Könyvismertet


tn_maria_theresia.jpg

Hadihajóval a világ körül – A „Kaiserin und Königin Maria Theresia”:

A Monarchia első modern páncélos cirkálója ma már igazi „masztodonnak” tűnik: a modern hajók között igazi őskövület vaskos csataárbocaival, meredek ívbe hajló döfőorrával, erkélyes tüzérségével: egyedi formái nemcsak szokatlanok, de a tekintetet is egyből magukra vonzzák. Külön öröm, hogy nemcsak a hajó külleme, de a története is egyedi. 1893-as felépítése után részt vett az 1895-ös krétai polgárháború békefenntartó tevékenységeiben. Kevesen tudják, hogy a békefenntartás – a harcoló felek elválasztása szükség esetén bármelyik rendbontó fél ellen bevethető, egyébként semleges fegyveres alakulatokkal – magyar találmány: Az Osztrák–Magyar Monarchia Caneába irányította a Pireuszban tartózkodó „Kaiserin und Königin Maria Theresia” cirkálót és egy torpedórombolót. A két hajó az osztrák–magyar konzulátus védelmére partra tett harminc matrózt. A szakasz egy részét azonban Pintér Gyula krétai konzul önhatalmúlag kordonszolgálatra rendelte, hogy elválassza Canea török és görög negyedét, s ezzel megkezdte a modern kori történelem első békefenntartó misszióját. A hajó későbbi története is jórészt a békefenntartáshoz kapcsolódott. 1898-ban a „Maria Theresia” Ripper Gyula parancsnoksága alatt Kubába hajózott, hogy a spanyol-amerikai háborúban a helyi osztrák-magyar kolónia és a külképviselet érdekeit védelmezze és visszatartsa a harcoló feleket a túlkapásoktól (az akcióval a Monarchia majdnem afrikai gyarmatot is szerzett magának). 1900-ban ez a hajó is részt vett a kínai bokszerlázadás elfojtásában, majd hosszas átépítések után 1911. április-május folyamán a forrongó Számoszra látogatott, amelyet nem egészen egy év múlva vérbe borítottak a görög felkelők. A világháborúban mint kikötői őrhajó tevékenykedett, 1917-ben azonban leszerelték és lakóhajóvá alakították a Monarchia kikötőiben állomásozó német tengeralattjárók tisztjei és legénysége számára. 1920-ban, Olaszországban bontották le. Könyvünk a hajó önmagában is kivételesen érdekes karrierje mögött azonban a történelmi összefüggéseket is bemutatja. Kordokumentumok – köztük az eseményekben részt vevő magyarok korabeli beszámolói – segítségével pedig még közelebb hozza a mai kor olvasóihoz az Ausztriával közös magyar nagyhatalmi lét hétköznapjait.

Vágott méret: fekvő B5
Terjedelem (oldalszám az első és hátsó borítóval, szennycímlappal együtt): 229
Képek száma: 172 db (ebből 34 színes, 138 fekete-fehér, ebből 13 térkép, 22 tervrajz)
Papír: 100 grammos
Borító: keménytáblás

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2009. majus 01. Péntek 23:19


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett