HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

HMS Unikorn fregatt építése.

HMS Unikorn fregatt építése.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

A yassi adai hajó

Némó yassi adai hajójának ismertetése.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Főoldal
Szalagfűrész vs. Körfűrész & lombfűrész PDF Nyomtatás E-mail

Kovács Zoltán, 2010. december 23. Csütörtök 21:02

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 35841    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Barkács

Sokat álmodoztam arról, hogy legyen egy Proxxon asztali körfűrészem. Idő közben szert tettem egy Proxxon asztali lombfűrészre (DSH/E) majd egy FET körfűrészre. Az első használatok során átértékeltem egy kicsit őket. (Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének a munkához értékesek vagy nélkülözhetetlenek.)

 

fet.jpg

 

 

Első saját építésű (nem készletből) hajómakettembe belevágva végiggondoltam mire lesz szükségem. Mint sok hajómakett, ez is rétegeslemez vázra fog épülni, tehát ki kell vágnom a rétegeslemezt alakra. Ehhez kellett a gépi lombfűrész. Minden gond nélkül ki lehet vágni vele, de kellő odafigyelést és tapasztalatot kíván. A szélek nagyon hullámosak lettek, egy pillanat elbambulás és rögtön belevágtam a tiltott zónába.

 

kp_005.jpg

 

A hajóhoz szükségeltetik palánk és egyéb lécek. Ezek mérete pl. 1x8mm, 2x2mm, stb. Ezeket gépek nélkül előállítani szinte teljesen lehetetlen. Ehhez vettem a Proxxon FET-et és hozzá 0,5 mm vastag vágótárcsát. Sajnos ezt nem sikerült rátennem a gépre, melyet már jeleztem a gyártónak. Most várom a válaszukat. Addig is a hozzáadott 1,5 mm-es tárcsát használom. Építkezésből kimaradt parkettával kisérleteztem. A tölgy parketta szinte teljesen használhatatlan volt, eltört, behasadt, elrepedt, stb. Az akác ennél jobb eredményt adott, de a hajóhoz nem használtam volna fel.

 

kp_014.jpg

 

A páromtól karácsonyra faanyagot kaptam. Elmentünk a Zatik faáruházba, ahol sokféle fa kapható. Mivel a Constructo készletből ismertem a sapelly-t, azt mindenképpen kellet szereznem, a többit meg ránézésre vásároltuk. Az összes faanyag nem volt drágának nevezhető, mert nem került annyiba mint egy készlet, viszont nem egy hajó jön ki belőle. A faanyag az legalább collos (25,4mm) vastagságú, de inkább 2 collos, melyet már bajosan tudok vágni a körfűrésszel. Innen eredt az ötlet, hogy szalagfűrészt kellene kipróbálni. Vettem egy kínai típusút, majd nekiestem.

 

kp_017.jpg

 

A parkettákat gyönyörűen felvagdalta 5mm szeletekre és abból készítettem 1mm vastag palánkokat. Tányéros csiszolóval picit meg kellett húzni, és ez már tökéletesen megfelel a céljaimnak. Annyi megkötéssel, hogy nem szabad neki nyomni, mert akkor elkezd kanyarogni benne a vágólap és hullámos lesz. Ezután rétegeslemezből kellett még vagdalnom pár mintát, melyet ezúttal szalagfűrésszel oldottam meg. Gyönyörűen vezethető, ívelhető, de az egyenesek is szebbek lettek, ráadásul sokkal gyorsabban haladtam vele.

 

kp_018.jpg

 

Nekem, mint kezdő hajómakettezőnek, az a véleményem, hogy ha valaki a gépesítésen töri a fejét, és olvasom, hogy vágyakozik egy proxxon körfűrészre, akkor inkább egy szalagfűrészt vegyen olcsóbban, mellyel léceket, palánkokat is tud vágni, illetve mintákat is tud kivágni rétegeslemezből. Ez a gép körülbelül 20-30.000.- Ft körül mozog, míg egy körfűrész ennél drágább.

 

Akkor mégis mi az előnye a körfűrésznek? Nútok marása, rácsok készítése, keresztirányú vágásnál sokkal nagyobb anyagok vághatóak vele, míg a szalagfűrésszel csak a kinyúlás erejéig lehet. A lombfűrész esetében meg sokkal kisebb íveket, részletgazdagabb körvonalakat lehet vágni.

 

Oszkár barátom ajánlására kipróbáltam a tányéros csiszolót. Ez tényleg nagyon nagy segítségemre van a „munkában”, visszaemlékezve a Santa Maria palánkjaira, melyeket még kézzel csiszoltam és hézagosak is lettek, ráadásul sok ideig is tartott. Ezt is ajánlom, mint (majdnem) nélkülözhetetlen eszközt.

 

Végezetül bemutatok két „félgyártmányt”melyek közül az első a palánkok vágása. Ebben nincs nagy ördöngösség, Először a deszkából ki kell vágni a palánk szélességének megfelelő lécet, majd ezt fel kell szeletelni. Tapasztalatom azt mutatja, hogy szeletelésnél minden vágás után fordítgatni kell a fát (amelyik végével végeztem, azzal kell kezdeni) mert így kevésbé lesz vályús. A palánkok még sorjásak, meg kell húzogatni a csiszolón.

 

 kp_020.jpg

kp_024.jpg 

 A másik félgyártmányom a fa rács. Ezt a gyártástechnológiát egy francia hajómakettezőtől lestem el. Egy lemezbe nútot vájt, majd a fűrésztárcsa átmérőjénél hajszállal vékonyabb pálcát ragasztott. Ezzel teljesen párhuzamosan fut a körfűrész. A pálca vezeti meg az éppen soron következő nút vágását. A rácsot kőris padlóból készítettem. Felvágtam 4mm vastagra, belemartam a nútokat, ezek után szalagfűrésszel felszeleteltem, csiszoltam, összeraktam, megint csiszoltam. Az igazi puszpángból lett volna, de azt nem tudtam beszerezni.

 

kp_028.jpg

kp_029.jpg 

kp_030.jpg

kp_033.jpg

Jó szelet!

SkyLooker

  
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2010. december 23. Csütörtök 21:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 1 a(z) 1 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (1), English (0)

Írta: hajómester () 2010. december 24. Péntek 22:00

Írta: hajómester 2010. december 24. Péntek 22:00

Sky Looker ! 
Azt hiszem, hogy ezzel a cikkel nem lesz az itteni makettezők többségének a szíve csücske, nekem is legalább nem. Amiről az írása szól az semmi más, mint egy olyan embernek a hencegése, aki tele van pénzzel és bármit megvehet amit akar.  
Amit itt bemutatott az nem több mint egy reklám, ami alapján akinek van hozzá erőforrása, az simán leshopingolhatja ezeket az eszközöket a vonatkozó helyekről. 
A magyarázó szöveg az nudli, annak semmi értelme. 
Nagyon sokan, így magam megvásárolnánk ezeket a gépeket, ha lenne hozzá pénzünk. De nincs, és így élünk a magunk egyszerű szegényes eszközeivel, és csinálunk olyanokat amilyeneket lehet, építgetjük a hajóinkat uúy ahogy tudjuk..

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 11 válasz megjelenítése

Megjelenítve 1 a(z) 1 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
Következő >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Jelen vannak

Jelenleg 7 vendég olvas minketSenki nem olvas minket!

Frissítve

Hozzászólások

Mordaunt építése
Köszönöm! Egyszerűen vízben...
2019. október 02. Szerda 09:51 Tovább...
Írta: wercome

Mordaunt építése
Gyönyörű ez a hajó, gratulálok...
2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49 Tovább...
Írta: tszecsy

Velencei karakk (1500-ból)...
Örülök, hogy alakul a hajód. Kicsit...
2016. április 06. Szerda 14:33 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
A 8. képnél nagyjából leírtam.
2015. december 24. Csütörtök 08:06 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
Elnézést a bamba kérdésért, de a...
2015. december 19. Szombat 15:47 Tovább...
Írta: tszecsy

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett