Kovács Zoltán,
2010. december 23. Csütörtök 21:02
|
Átlagos értékelés : (0 szavazat) |
Megtekintések száma : 35841 |
Kedvenc : 1 |
Rovat : Cikkek, Barkács |
Sokat álmodoztam arról, hogy legyen egy Proxxon asztali körfűrészem. Idő közben szert tettem egy Proxxon asztali lombfűrészre (DSH/E) majd egy FET körfűrészre. Az első használatok során átértékeltem egy kicsit őket. (Persze ez nem jelenti azt, hogy ne lennének a munkához értékesek vagy nélkülözhetetlenek.)
Első saját építésű (nem készletből) hajómakettembe belevágva végiggondoltam mire lesz szükségem. Mint sok hajómakett, ez is rétegeslemez vázra fog épülni, tehát ki kell vágnom a rétegeslemezt alakra. Ehhez kellett a gépi lombfűrész. Minden gond nélkül ki lehet vágni vele, de kellő odafigyelést és tapasztalatot kíván. A szélek nagyon hullámosak lettek, egy pillanat elbambulás és rögtön belevágtam a tiltott zónába.
A hajóhoz szükségeltetik palánk és egyéb lécek. Ezek mérete pl. 1x8mm, 2x2mm, stb. Ezeket gépek nélkül előállítani szinte teljesen lehetetlen. Ehhez vettem a Proxxon FET-et és hozzá 0,5 mm vastag vágótárcsát. Sajnos ezt nem sikerült rátennem a gépre, melyet már jeleztem a gyártónak. Most várom a válaszukat. Addig is a hozzáadott 1,5 mm-es tárcsát használom. Építkezésből kimaradt parkettával kisérleteztem. A tölgy parketta szinte teljesen használhatatlan volt, eltört, behasadt, elrepedt, stb. Az akác ennél jobb eredményt adott, de a hajóhoz nem használtam volna fel.
A páromtól karácsonyra faanyagot kaptam. Elmentünk a Zatik faáruházba, ahol sokféle fa kapható. Mivel a Constructo készletből ismertem a sapelly-t, azt mindenképpen kellet szereznem, a többit meg ránézésre vásároltuk. Az összes faanyag nem volt drágának nevezhető, mert nem került annyiba mint egy készlet, viszont nem egy hajó jön ki belőle. A faanyag az legalább collos (25,4mm) vastagságú, de inkább 2 collos, melyet már bajosan tudok vágni a körfűrésszel. Innen eredt az ötlet, hogy szalagfűrészt kellene kipróbálni. Vettem egy kínai típusút, majd nekiestem.
A parkettákat gyönyörűen felvagdalta 5mm szeletekre és abból készítettem 1mm vastag palánkokat. Tányéros csiszolóval picit meg kellett húzni, és ez már tökéletesen megfelel a céljaimnak. Annyi megkötéssel, hogy nem szabad neki nyomni, mert akkor elkezd kanyarogni benne a vágólap és hullámos lesz. Ezután rétegeslemezből kellett még vagdalnom pár mintát, melyet ezúttal szalagfűrésszel oldottam meg. Gyönyörűen vezethető, ívelhető, de az egyenesek is szebbek lettek, ráadásul sokkal gyorsabban haladtam vele.
Nekem, mint kezdő hajómakettezőnek, az a véleményem, hogy ha valaki a gépesítésen töri a fejét, és olvasom, hogy vágyakozik egy proxxon körfűrészre, akkor inkább egy szalagfűrészt vegyen olcsóbban, mellyel léceket, palánkokat is tud vágni, illetve mintákat is tud kivágni rétegeslemezből. Ez a gép körülbelül 20-30.000.- Ft körül mozog, míg egy körfűrész ennél drágább.
Akkor mégis mi az előnye a körfűrésznek? Nútok marása, rácsok készítése, keresztirányú vágásnál sokkal nagyobb anyagok vághatóak vele, míg a szalagfűrésszel csak a kinyúlás erejéig lehet. A lombfűrész esetében meg sokkal kisebb íveket, részletgazdagabb körvonalakat lehet vágni.
Oszkár barátom ajánlására kipróbáltam a tányéros csiszolót. Ez tényleg nagyon nagy segítségemre van a „munkában”, visszaemlékezve a Santa Maria palánkjaira, melyeket még kézzel csiszoltam és hézagosak is lettek, ráadásul sok ideig is tartott. Ezt is ajánlom, mint (majdnem) nélkülözhetetlen eszközt.
Végezetül bemutatok két „félgyártmányt”melyek közül az első a palánkok vágása. Ebben nincs nagy ördöngösség, Először a deszkából ki kell vágni a palánk szélességének megfelelő lécet, majd ezt fel kell szeletelni. Tapasztalatom azt mutatja, hogy szeletelésnél minden vágás után fordítgatni kell a fát (amelyik végével végeztem, azzal kell kezdeni) mert így kevésbé lesz vályús. A palánkok még sorjásak, meg kell húzogatni a csiszolón.
A másik félgyártmányom a fa rács. Ezt a gyártástechnológiát egy francia hajómakettezőtől lestem el. Egy lemezbe nútot vájt, majd a fűrésztárcsa átmérőjénél hajszállal vékonyabb pálcát ragasztott. Ezzel teljesen párhuzamosan fut a körfűrész. A pálca vezeti meg az éppen soron következő nút vágását. A rácsot kőris padlóból készítettem. Felvágtam 4mm vastagra, belemartam a nútokat, ezek után szalagfűrésszel felszeleteltem, csiszoltam, összeraktam, megint csiszoltam. Az igazi puszpángból lett volna, de azt nem tudtam beszerezni.
Jó szelet!
SkyLooker
|
|
|
Írta: hajómester () 2010. december 24. Péntek 22:00