Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Magyar történelem arrow Eendracht 1666
Eendracht 1666 PDF Nyomtatás E-mail

Tóth Gyula, 2011. január 30. Vasárnap 20:37

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 50904    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Vitorlás hajómakett

Tartalomjegyzék
Eendracht 1666
oldal 2
oldal 3

 f. A főborda

A főborda megszerkesztéséhez bőséges forrásanyag áll rendelkezésre, habár ezek többsége az északi, amszterdami építés pragmatikáját követi, melyek mind Nicolaes Witsen kortárs hajóépítő mester írott munkáját veszik alapul. Ilyenek pl. a Hohenzollern modell (Die holländische Zweidecker), a Hermann Ketting-féle Prins Willem rajzok (mindkettő Hinstorff kiadás), a Cornelis van Yk könyvében található részletes példatáblázat, melyet Nicolaes Witsen művéből vett át, valamint találhatunk egy, az angol 3-pontos bordaszerkesztésen alapuló összehasonlító rajzot is Dr. Frank Howard, Sailing Ships of War 1400-1860 című könyvének 98-99. oldalán. Az északi szerkesztési módot feldolgozó művekből összehasonlító rajzot készítettem: itt. A déli, rotterdami építés jellemzőit talán egyedül Cornelis van Yk könyve írja le, gyakorlatban a legkimerítőbb módon Werner Bruns Das Logbuch-beli cikke követi, melyben a szerző az 1654-es Eendrachtot rekonstruálja. Direkt forrásként áll még rendelkezésre G. C. Dik Zeven Provincien tervrajza (az azonos című könyvéből), valamint a legújabb, Cor Emke által készített bordarajz, ami alapján a replika is készül. Nem szívesen bocsátkoznék részletekbe a tervezést és a forrásfeldolgozást illetően, csak a legfontosabb eredményeket közlöm: bár van Yk könyvének leírásából és példáiból egész szép főbordát lehet kanyarítani, megjegyzendő, hogy éppen az 1665-1667-es nagyhajó sorozat volt az (ebbe tartozik a Zeven Provincien és az Eendracht is), ahol változtattak a régi szabályokon, mert a hajók méretének növekedése ezt indokolta. A korábbi megoldásokhoz képest annyi változott, hogy szélesebbre vették a főbordát, ami igy kisebb ívben kanyarodik felfelé, bödönszerűbbé téve a keresztmetszetet. Az egyik következmény, hogy a hajó eleje is kiöblösödik, míg a tattükör keskenyebbé válik a korábbiakhoz képest, a másik, hogy a merülés megváltozik, ezeken a hajókon az alsó dörzsfa felső élénél fut a vízvonal a főbordán (a korábbi hajókon a vízvonal az alsó dörzsfa alatt fut). Összességében véve, követve van Yk leírását és a könyvében közölt néhány példát, és betartva a módosítások miatti arányváltozásokat, a megrajzolt főborda éppen a Cor Emke-féle új rajz főbordáját adta ki: link. Érdekesség, hogy Yk könyve csupán a rajz jobb alsó sarkában látható negyedkörív méreteit írja le, illetve egyéb a befoglaló téglalap oldalától befelé mérendő méreteket ad meg, relatív magasságokban. Éppen ezek a relatív magasságok tették lehetővé, hogy mozduló fődörzsfa és vízvonal esetén is jó helyre lehessen felmérni az adott méreteket. A következő részben a bordarajz elkészítésével fogok foglalkozni, illetve folytatom a hajó méreteinek leírását.

 Mivel úgy látom, hogy túl sok itt a száraz szöveg, a következő adag előttmegnézhetjük, hogyan is működik a gyakorlatban mindez:

DSC_1007s.JPG
A az alsó tükör gerendáit sablon fölött, a helyüket kimérve raktam be, ezután elkezdtem a kerekfa alakra faragását a külsején.
 DSC_1008s.JPG  A tükör, mint látható, nem sík, ez okozza a bonyodalmakat.
 DSC_1009s.JPG  Talán innen látható legjobban a kis domborulata az egész elemnek. A bal oldalon látható fehér papírcsík mutatja, meddig kell leszedni az anyagot.
 DSC_1010s.JPG  Még egy kép oldalról, kb. ilyen, mikor kész a teteje
 DSC_1011s.JPG Felülnézetben ugyanez, látható, hogy egyelőre még síkon áll az egész, a kerekfák alját utoljára fogom lecsiszolni.
 DSC_1049s.JPG  Ez itt a tatgerenda, a dupla nútot kézzel faragtam bele, mert a szélek felé változó magasságúak, illetve már az egész gerenda mindenfelé hajlik.
 DSC_1052s.JPG  A gerenda és afartőke illesztése.
 DSC_1055s.JPG  Itt már össze van rakva a komplett alsó tükör, és bekerültek az ágyúnyílás keretei.
 DSC_1058s.JPG  Ez a lépés volt az utolsó, mikor lecsiszoltam a kerekfák hátulját is. Sok gondot nem fordítottam a pontosságra, mert ennek az alsó része egyáltalán nem, de a felső se nagyon fog látszani.
 DSC_1059s.JPG  Ez a külseje, Látható a palánkok felfekvését biztosító, összecsiszolt kerekfa, gerendák, ágyúnyílás-keretek és a gerenda alsó nútja. A palánkok a felső núttal fognak színelni. A felső azért kell, hogyki lehessen nyitni majd az ágyúnyílásokat.
 DSC_1061s.JPG  Összszereltem a gerincet az orrtőkével.
 DSC_1067s.JPG A fartőke és a tükör még csak rá van állítva a gerincre a sólyán, egyébként is apróbb korrekciókra szorul a fartőke alul, majd ha az kész, akkor lehet rögzíteni.
 DSC_1064s.JPG Ekkora. Nem olyan kicsi, 130 cm a tőkék végei közötti távolság.
   

 



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. április 05. Péntek 14:16


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)

Írta: papóca () 2013. április 11. Csütörtök 11:06

Írta: papóca 2013. április 11. Csütörtök 11:06

Most kapcsolódtam be, kitűnő, tovább figyelem mert úgy érzem most sokat tanulhatok! További sikeres munkát kívánok!! Várom a folytatást! Gratulálok,üdv! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: moha () 2011. március 14. Hétfő 21:06

Írta: moha 2011. március 14. Hétfő 21:06

No, tisztázás végett: a hajó rekonstrukciós munkái a modelshipworld.com oldalon folynak, belga, holland és oszták modellezők segítenek benne. Ott fórumos a leírás, sok-sok oldalon keresztül lehet ömleszteni a dolgot, mindenki hozzászólhat. Ide csak az ederményeket teszem fel, és magyarul, hogy mindenki olvashassa, és ne legyen olyan unalmas. Egy-egy rajz elkészülte 10-15 próbálkozás alatt van meg úgy, hogy mindenki egyetért... ide szerintem elég a lényeget leírnom. Hozzátenném, hogy a sebek építése is elsősorban ott folyik, bár azt a cikket se update-eltem már rég (akárcsak a Gretel-t), pedig nem az a jelenlegi állapot, ami itt látható. A sebek itthon készül, mert elfér, az Eendracht-ot meg itthon tervezem, Joe műhelyében pedig építjük. Sajnos a dokumentáció sokszor késik, mivel a kevés időmet inkább építésre meg tervezésre szánom, nem cikkírásra meg fényképszerkesztésre, de arra is kerítek majd sort. {A személyeskedő rész moderálva}

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: lukis () 2011. február 03. Csütörtök 10:15

Írta: lukis 2011. február 03. Csütörtök 10:15

Remek, felkészült cikk! Nagyon várom a folytatást és az építést is. 
üdv, Lukács Sándor

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 6 válasz megjelenítése

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett