HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

HMS Unikorn fregatt építése.

HMS Unikorn fregatt építése.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

A yassi adai hajó

Némó yassi adai hajójának ismertetése.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Főoldal
Establishmentek a Royal Navyban - Az 1706-os Establishment PDF Nyomtatás E-mail

Huszár László, 2012. december 22. Szombat 20:22

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 28512    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Hajózástörténet

Angliában Establishmentnek nevezték a hadihajók méretét, fegyverzetétét meghatározó előírásokat, amelyeket az Admiralitás adott ki időnként a hajóépítés szabályozására. Ezek közül az 1706-os Establisment a Royal Navy (Királyi Haditengerészet) hajóira vonatkozó méretek első általános érvényű meghatározása volt. Korábban is léteztek már méretelőírások, de azok csak egyetlen speciális hajóépítő programként voltak kezelve; egy adott mennyiségre szóltak, egy adott időtartamra. Ezekkel ellentétben az 1706-os Establishment hosszútávra és minden nagyobb hadihajó építésére vonatkozó előírást jelentett.

Előzmények

A hajók méreteit 1677-ben a „Harminc Hajó” építési programban határozták meg először. A méretek újabb meghatározása 1691-ben történt, amikor a „Huszonhét Hajó” program során 17 db 80 ágyús és 10 db 60 ágyús kétfedélzetes sorhajó épült. Habár a programban a méretek előre meg voltak szabva, ennek ellenére 4 db 80 ágyús hajó háromfedélzetes konstrukcióban készült el. Az 1706-os Establishment eredeti formájában már 1705 februárjában létezett, amikor a Navy Board (Haditengerészeti Igazgatóság) rendelete meghatározta a másodosztályú hajók méreteit. Bár a másodosztályú hajók állnak az Establishment fókuszában, a Board rendezést jelentett a harmadosztályú (80 és 70 ágyús) a negyedosztályú (60 és 50 ágyús) és az ötödosztályú (40 és 30 ágyús) hajóknál is. Ritkaságuk és nagyságuk miatt az első osztályú hajókat nem kezelte az Establishment. Ezek egyedi arculatot kaptak. A kisebb hajók ezekkel ellentétben elég olcsók voltak ahhoz, hogy lehetővé tegyék azok egységesítését és a velük való kísérletezést. A Navy Board a meglévő hajókat annak megfelelően sorolta be, ahogy azok leginkább megfeleltek az adott osztály alapjait jelentő dimenzióknak.

Végrehajtás

A Navy Board meghatározta a 40, 50, 60, 70, 80, és 90 ágyús hajók méreteit, a 30 ágyúsok alattira viszont nem született előírás. Miután az utolsó percekben Admiral George Churchill készített még egy kiigazítást, az előírásokat elküldték a hajógyáraknak azzal az utasítással, hogy azokat szigorúan be kell tartani, és ezeket kell alkalmazni az újraépítések, valamint az új hajók építése során. Az újraépítés általában azt jelentette, hogy a hajót teljesen darabjaira szedték és anyagának felhasználásával gyakorlatilag egy új hajót építettek. Az Establishnent végrehajtásával megkezdődött a haditengerészeti adminisztráció hírhedt konzervativizmusának a korszaka. Bár nem lesznek jelentős technológiai változások a következő században a haditengerészeti építészetben, az 1706-os Establishment mégis lassan egyre elavultabbá válik a korai 18. században.

Hajótípusok

(A bekeretezett részekben az Establismentben előírása találhatók)
Másod osztályú 90 ágyúsok

Típus: 90 ágyús másodosztályú sorhajó
Térfogat: 1551 bm
Hossza: 49,4 m (gundeck) 40,2 m (gerinc)
Szélesség: 14,3 m
Hajóűr: 5,6 m
Vitorla: teljes vitorlázat
Személyzet: 680 katona és tiszt
Fegyverzet: 96 ágyú (1703-es Guns Estab.)
Alsó fedélzet: 26 db fél-ágyú 32 fontos
Közép fedélzet: 26 db culverin 18 fontos
Felső fedélzet: 26 db fél-culverin 9 fontos
Quarter fedélzet: 12 db 6 fontos
Forecastle: 4 db 6 fontos
Roundhouse: 2db 6 fontos
Az ekkor meglévő hét másodosztályú hajót átépítették a 1706-os Establishment követelményei szerint, beleértve azt a hármat is, aminek átépítését már 1704-1705 között megkezdték. Az első három volt a Marlborough 1706 (a régi Saint Michael), a Blenheim 1709 ( a régi Duchess), és a Vanguard 1710. A többi négy hajó az alábbi ütemezéssel készült el. A Neptunusz 1710, az Ossory 1711, a Sandwich 1715 és a Barfleur 1716. Ezek a hajók eredetileg 96 ágyúsok voltak az 1703-as Gun Establishment előírásának megfelelően. Újra fegyverezésre kerültek az 1716-os Gun Establishment szerint, mint 90 ágyúsok. Az alsó fedélzeti nehéz 32 fontosok, a felső fedélzeti 9 fontosok és a középső fedélzeti 18 fontosok száma változatlanul maradt, de 6 db 6 fontost eltávolítottak a felső fedélzeti szabad terület növelésére. Így a quarterdecken 10 db, a forecastlon 2 db 6 fontos maradt.








Harmadosztályú 80 ágyúsok

Típus: 80 ágyus harmadosztályú sorhajó
Térfogata: 1283 bm
Hossz: 47,5 m (gundeck) 38,9 m (gerinc)
Szélesség:13,3 m
Hajóűr: 5,4 m
Vitorla: Teljes vitorlázat
Személyzet: 520 katona és tiszt (360 békeidőben)
Fegyverzet:80 ágyú (1703-as Guns Estab.)
Alsó fedélzet: 26 db 24 fontos
Középső fedélzet: 26 db 12 fontos
Felső fedélzet: 22 db 6 fontos
Quarter fedélzet: 6 db 6 fontos
Nyolc régebbi típusú kétfedélzetes 80 ágyús hajót átépítettek háromfedélzetessé az 1706 –os Establishment szerint. Ezek közül a Boyne és Humber elkészültek 1708-ban, a Russell 1709-ben, a Dorsetshire 1712-ben, a Newark és Shrewsbury 1713-ban, Cambridge 1715-ben és a Torbay 1719-ben. Emellett két új hajót építettek ezen előírásnak megfelelően az 1707-ben elveszett Devonshire és Cumberland pótlására. Ezek 1710-re készültek el. A hajók eredetileg 80 ágyúval rendelkeztek az 1703 Guns Establishment szerint, de amikor ezt felváltotta az 1716-os Guns Establishment az alsó fedélzet 24 fontosait azonos számban 32 fontosokra cserélték. Megszüntettek egy pár 6 fontost a felső fedélzeten és egy pár 6 fontost a quarter fedélzeten, ezáltal 76 ágyúsok lettek.






Harmadosztályú 70 ágyúsok

Típus: 70-gun harmad osztályú sorhajó
Térfogat: 1069 bm
Hossz: 45,7 m (gundeck) 37,2 m (gerinc)
Szélesség: 12,5 m
Hajóűr: 5,3 m
Vitorla: Teljes vitorlázat
Személyzet: 440 katona és tiszt (255 békeidőben)
Fegyverzet:70 ágyú (1703 –as Guns Estab.)
Alsó fedélzet: 24db 24 fontos
Felső fedélzet: 26 9 fontos
Quarter fedélzet: 12 db 6 fontos
Forecastle: 4db 6 fontos
Roundhouse: 4db 3 fontos
A „Nagy Viharban” 1703.november 27-én egyetlen éjszaka alatt elveszett négy 70 ágyús hajó. Ezek pótlására megrendeltek a Királyi hajógyárban három héttel később négy új hajót. A Northumberland, a Resolution és Stirling Castle 1705-ben, a Nassau pedig 1707-ben készült el. Másik négyet is rendeltek 1705-1706 között ismét a hajógyárban. Az Elizabeth és a Restoration 1706-ben, míg egy másik Resolution és a Captain 1708-ban lett kész. Ezt követően két hajót a Graftont és a Hampton Courtot 1709-re újjáépítették. Még hármat rendeltek meg a meglévő harmadosztályúakhoz. Ezek közül az Edgar és Yarmouth 1709-ben, az Orford 1713-bankészült el. Ezeken túl másik öt, a Royal Oak, az Expedition, a Suffolk, a Monmouth és Revenge újjáépítésére kapott szerződést a hajógyár. A hajók eredeti fegyverzete 70 ágyúból állt ( 1703 Guns Establishment). Az 1716-os szabvány 26 db 24 fontost helyez az alsó fedélzetre, míg a felső fedélzeti 9 fontos demi-culverineket lecseréli 12 fontosokra. Továbbá 2 db 6 fontost rak még a quarter fedélzetre, míg a Roundhouseból kiveszi a 4 db ágyút, hogy az eredeti 70 db-os mennyiség ne változzon.




Negyedosztályú 60 ágyúsok

Típus: 60-ágyús negyed osztályú sorhajó
Térfogat: 914 2bm
Hossz: 43,9 m (gundeck), 36,3 m (gerinc)
Szélesség: 11,6 m
Hajóűr: 4,8 m
Vitorla: Teljes vitorlázat
Személyzet: 365 katona és tiszt (240 békeidőben)
Fegyverzet. 64 ágyú (1703 Guns Estab.)
Alsó fedélzet: 24 db 18 fontos
Felső fedélzet: 26 db 9 fontos
Quarter fedélzet:10 db 6 fontos
Forecastle: 4 db 6 fontos.
Az 1706-os Establishment szerint négy 60 ágyús új hajót hajó épült a következők szerint. Elsőként 1708-ban a Plymouth, 1709-ben a Lion és a Gloucester, 1712-ben a Rippon, míg a meglévő négy 60 ágyúst a Montagut, a Medwayt, a Kingstont és a Nottinghamet 1714 után átépítették az új méretek szerint. Az 1703-as Guns Establishment szerint ezek a hajók 64 ágyút hordoztak. Az 1716 Guns előírás lecserélte a 18 fontosokat az alsó fedélzeten 24 fontosokra, a quarter fedélzet és a forecastle 6 fontosainak a számát kettő-kettő darabbal csökkentette. Ennek az eredményeként alakult ki a 60 darabos fegyverzet.








Negyedosztályú 50 ágyúsok

Típus:50-gun negyed osztályú sorhajó
Térfogat:703 bm
Hossz:39,6 m (gundeck), 32,9 m (gerinc)
Szélesség: 35 láb a 0 (10,7 m)
Hajóűr: 4,3 m
Vitorla: Teljes vitorlázat
Legénység: 280 katona és tiszt (185 békeidőben)
Fegyverzet:54 ágyú (1703-Guns Estab.)
Alsó fedélzet:: 22 db 12 fontos
Felső fedélzet: 22db 6 fontos
Quarter fedélzet: 8 db 6 fontos
Forecastle: 2db 6 fontos
Az Establishment szerint tizenegy új 50 ágyús negyedosztályú hajót építettek azok pótlására, amelyek a Spanyol Örökösödési háború kezdeti szakaszán elvesztek. A Salisbury 1707-ben, a Falmouth, a Ruby, a Chester , a Romney 1708-ban, a Pembroke 1710-ben, a Bristol, a Gloucester, az Ormonde 1711-ben az Advice 1712-ben, a Strafford 1715-ben állt hadrendbe. Nyolc meglévő hajót átépítették az új követelmények szerint. Ezek a Dragon 1707-ben, a Warwick, a Bonaventure 1711-ben, az Assistance 1713-ban, a Worcester 1714-ben, a Rochester, a Panther, a Dartmouth 1716-ban lett kész. Ezeknek a hajóknak a fegyverzete eredetileg 54 ágyúból állt az 1703-as Guns Establishmentnek megfelelően, de később az 1716-os kívánalmak szerint csökkentették 50 db-ra az alábbiak szerint: alsó fedélzet: 22 db 18 fontos, felső fedélzet: 22 db 9 fontos, quarter fedélzet 4 db 6 fontos, forecastle 2 db 6 fontos.





Ötödosztályú 40 ágyúsok

Típus: 40-ágyús ötöd osztályú hajó
Térfogat: 531 bm
Hossz:36,0 m) (gundeck), 29,7 m (gerinc)
Szélesség: 9,8 m
Hajóűr: 14,1 m
Vitorla: teljes vitorlázat
Személyzet: 190 katona és tiszt (130 békeidőben)
Fegyverzet:42 ágyú (1703 Guns Estab.)
Alsó fedélzet: 18 db 9 fontos
Felső fedélzet: 20 db 6 fontos
Negyed fedélzet: 4 db 6 fontos
Tizenöt 42 ágyús új hajó épült az 1706-os méretekkel a következők szerint. A Ludlow Castle, a Gosport, a Portsmouth, a Hastings elkészültek 1707-ben, a Pearl, a Mary Galley, a Sapphire, a Southsea Castle 1708-ban, az Enterprise, az Adventure, a Fowey 1709-ben, Charles Galley 1710-ben, a Launceston 1711-ben, a Faversham 1712-ben, a Lynn 1715-ben. Két hasonló kategóriájú hajó épült kereskedelmi szerződés alapján a Looe 1707-ben és Diamond 1708-ban, a pályázaton nyertes ajánlattevő William Johnson Blackwall által, amiket aztán megvásárolt a Navy Board. Egy további 40 ágyús hajó is épült a névleges előírásoknak megfelelő méretekben, a Royal Anne Galley 1709 -ben, de kiderült hosszabb és karcsúbb, mint a többiek. A hajókat az 1703 Guns szerint szerelték fel, majd átfegyverzésre kerültek az 1716-os szerint 40 ágyúsra: az alsó fedélzet: 20 db 12 fontos, a felső fedélzet 20 db 6 fontos. A quarter fedélzeten és a forecastlon nem voltak ágyúk.




Ötödosztályú 30 ágyúsok

30 ágyús ötödik osztályú hajó
Térfogat: 416 17/94 bm
Hossz: 32,9 m (gundeck), 27,4 m
Szélesség: 9,0 m
Hajóűr: 3,7 m
Személyzet: 145 katona és tiszt (110 békeidőben)
Fegyverzet: 32 ágyú (1703 Guns Estab:)
Alsó szint: 4db 9 fontos
Felső szint: 22 db 6 fontos
Negyed fedélzet: 6 db 4 fontos
Bár hivatalosan nem voltak előírások a 30-ágyús hajók méreteire, a Navy Board az 1706-os Establishmentben mégis tett ajánlásokat ezek építésére, amelyek alapján elkészült aztán két új 32 ágyús ötödosztályú hajó, a Sweepstake 1708-ban és a Scarborough 1711-ben, míg a Bedford Galleyt átépítették valamivel kisebb méretűre 1709-ben. Az 1716-os Guns Establishment megváltoztatta a 30-ágyúsok fegyverzetét. Az alsó fedélzet: 8 db 9 fontost, a felső fedélzet: 20 db 6 fontost, a quarter fedélzet : 2 db 4 fontost kapott. Ezek voltak a másfél ágyúsoros ("demi-batterie) hajók.










Forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/1706_Establishment#cite_note-fincha


Huszár László
   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2012. december 22. Szombat 21:42


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 
Hozzászólás nyelve: Magyar (0), English (0)

Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

Még nincs hozzászólás



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Jelen vannak

Jelenleg 9 vendég olvas minketSenki nem olvas minket!

Frissítve

Hozzászólások

Mordaunt építése
Köszönöm! Egyszerűen vízben...
2019. október 02. Szerda 09:51 Tovább...
Írta: wercome

Mordaunt építése
Gyönyörű ez a hajó, gratulálok...
2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49 Tovább...
Írta: tszecsy

Velencei karakk (1500-ból)...
Örülök, hogy alakul a hajód. Kicsit...
2016. április 06. Szerda 14:33 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
A 8. képnél nagyjából leírtam.
2015. december 24. Csütörtök 08:06 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
Elnézést a bamba kérdésért, de a...
2015. december 19. Szombat 15:47 Tovább...
Írta: tszecsy

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett