HMS Victory

Nelson híres hajójának kicsinyített mása Bubutól.

 

Mordaunt

Szikora László hajójának építési fázisait követheted itt nyomon.

 

HMS Unikorn fregatt építése.

HMS Unikorn fregatt építése.

 

A nápolyi galleas

Török András (Némó)
Legújabb hajója

 

A yassi adai hajó

Némó yassi adai hajójának ismertetése.

 

Peregrine Galley

A Peregrine Galley feljavított kittje Gatewaytől
Főoldal
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése PDF Nyomtatás E-mail

Baksa Béla, 2013. augusztus 23. Péntek 09:41

Átlagos értékelés :    (0 szavazat)

Megtekintések száma : 46145    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Egy XVII. századi bermuda szlúp épétése
2. rész
3. rész
4. rész
5. rész
foto-78.jpg

  A „Peregrine Galley” befejezése után valami egyszerűbb, rövidebb idő alatt elkészíthető makettre gondoltam. A választás egy kis egyárbocos vitorlás a bermuda szlúpra esett.
Már rég óta fontolgattam egy ilyen kisebb hajó megépítését, tetszett a formája és érdekesnek
találtam a történelmét is.

Röviden egy pár szó a szlúp eredetéről, felhasználásáról:

A hajó születése a Bermudákon élő kolóniákhoz köthető, ahol a hajóépítés a XVII században fontos iparágnak számított. Az itt gyártott hajók először főleg az amerikai partokon megtalálható angol gyarmatokkal folytattak intenzív kereskedést, de később eljutottak Nyugat-Indiába és végül Európába is. A fő kereskedelmi cikkek közé tartozott a só, pálinka, bor, kakaó és gabona. A kereskedelemmel járó jólét még jobban ráirányította a figyelmet a hajógyártás fontosságára és így a XVIII. században az itt gyártott hajók mennyisége már elérte az 1000 db-ot! A gyártás alapjául a szigeteken található bermuda cédrus (Juniperus bermudiana) szolgált. Ez a különleges fa alacsony sűrűségű, könnyű, de nagy szilárdságú és ugyan akkor nagyon jól ellenáll a tengervíz korhasztó hatásának. A hajótest öblös kiképzése és a sekély állandó ballaszt miatt ezek a hajók méretükhöz képest viszonylag sok terhet tudtak elvinni, ami igen gazdaságossá tette a felhasználásukat. Jól „állták” a tengert akár part menti, akár nyíltvízi hajózásnál is. A hatalmas hosszanti vitorlák nagyon manőverképessé és gyors járásúvá tették a viszonylag könnyű hajókat. Erre a jó tulajdonságára felfigyelve hamar népszerűvé vált a kalózok körében és így előszeretettel használták portyázásaik során. Ilyen hajója volt többek közt a hírhedt kalóznak Fekete Szakáll-nak (Edward Teach) is. A hajótípus az 1700-as évek végére érte el fénykorát, mikor is előszeretettel használták 8-12 ágyúval felszerelve könnyű partvédelmi célokra.

Az 1800-as évek elejére a kalóztanyákat lassan felszámolták és a típus gyártása is lassan hanyatlani kezdet, és idővel átadta helyét más újabb hajófajtáknak.



   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2013. augusztus 23. Péntek 13:37


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (0 szavazat)

 

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (3), English (0)

Írta: Tyrman () 2013. november 10. Vasárnap 22:13

Írta: Tyrman 2013. november 10. Vasárnap 22:13

Kedves Béla! 
 
Ezúton is szeretnék gratulálni a IV. Pelikán kupán F08 kategóriában elért arany fokozatodhoz, valamint 
a közönség külön díjához, amit ezzel a hajóval értél el. :) 
 
Az egyetlen dolog amit sajnálok, hogy a 230 kiállított maketből csak te vittél fa hajót. Bár a munkád mindenkit lenyűgözött. 
 
Miki

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: hajómester () 2013. augusztus 24. Szombat 10:13

Írta: hajómester 2013. augusztus 24. Szombat 10:13

Szia Béla! 
Gratulálok a munkádhoz, nagyon jól sikerült. Egy szép és igazán érdekes hajó modelljét építetted meg, aminek az értékét csak növeli, hogy minden darabja a saját munkád erőfeszítéséből jött létre, azaz teljesen egyedi. 
A hajó történetéhez még annyit hozzátennék, hogy a típus továbbfejlesztéséből jött létre szintén az amerikai partok mentén a szkuner azáltal, hogy a hajót kissé hosszabbra építették és ellátták egy tatárboccal, aminek csak hosszvitorlája volt. 
A felső dörzsfákról Én annyit mondanék, hogy a rajz alapján azok inkább díszlécek voltak és talán jobb lett volna talán profilozni őket, de így is jó, hiszen olyan nem volt hogy minden hajót egyformára építettek, ezért ez az eltérés belefér az alkotói szabadságba.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: Flamenco () 2013. augusztus 23. Péntek 23:28

Írta: Flamenco 2013. augusztus 23. Péntek 23:28

Nagyon super Béla! 
Nem kötekedésböl, de egyetlenegy kifogásom van: kár, hogy a felsö dörzsfák futása hátul nem igazán egyenetes. :cry  
Igazán nagy kár.  
De ettöl függelenül: igy tovább! 
Üdv - Laszlo

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 3 a(z) 3 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

Fórum történet

1: Marjai Imre Hajómodellezés (1) Utoljára olaf
2: Corel Half Moon (1) Utoljára Ferryman
3: Kész hajómakettek (1) Utoljára RohamDroid
4: Vá: Furnérok faanyagok (3) Utoljára zokszo
5: Vá: pár db Amati kitt eladó (2) Utoljára Kraszy

Jelen vannak

Jelenleg 14 vendég olvas minketSenki nem olvas minket!

Frissítve

Hozzászólások

Mordaunt építése
Köszönöm! Egyszerűen vízben...
2019. október 02. Szerda 09:51 Tovább...
Írta: wercome

Mordaunt építése
Gyönyörű ez a hajó, gratulálok...
2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49 Tovább...
Írta: tszecsy

Velencei karakk (1500-ból)...
Örülök, hogy alakul a hajód. Kicsit...
2016. április 06. Szerda 14:33 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
A 8. képnél nagyjából leírtam.
2015. december 24. Csütörtök 08:06 Tovább...
Írta: wercome

XIII. századi francia nef...
Elnézést a bamba kérdésért, de a...
2015. december 19. Szombat 15:47 Tovább...
Írta: tszecsy

Belépés

Társalgó



Csak regisztrált felhasználók írhatnak!
Regisztrálj!

Kapcsolat


www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett