Main page arrow Forum
Hajomakett.hu Fórum
Welcome, Guest
Please Login or Register.    Lost Password?
Vá: Körfűrészlap éllezés. (1 viewing) (1) Guests
Go to bottom Post Reply Favoured: 0
TOPIC: Vá: Körfűrészlap éllezés.
#5213
Fatih (User)
Újonc
Posts: 13
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 3 Month Karma: 0  
Sziasztok!

Gondolom nem én vagyok az egyetlen, akinek problémás volt a körfűrész lap normális élezése. Sőt ennél nagyobb probléma, hogy az olcsó lapok, bár az anyaguk jó, de a fogazásuk meglehetősen esetleges minőségű.
Így aztán csináltam egy egyszerű, ám precíznek mondható élező szerkezetet.



Az alaplapon látható réz "bütyök" a fehér gombos állító csavar ütközője. M6-os menet a szokásos 1 fordulat 1 mm menetemelkedés miatt. Így amikor beállítom a fogat a profilkőhöz, negyed fordulatot állítok a határolón, így mindegyik fogat azonos méretűre köszörül.



A lapot egy rossz sarokköszörűről "leapplikált" menesztő tárcsa tartja központosan. A fogak pontos osztását, alul látható rugó (ruhacsipesz rugó) tartja meg. Élezéskor kézzel fordítok a lapon, ekkor a rugó jól hallható kattanással rögzíti az új helyzetet.



A köszörűgép tárgyasztalát élezéskor lecserélem, mert így hosszában, szélességben és dőlésben is szabadon állíthatom a megfelelő helyzetbe, a szerkezetet.



Beállítás után használatra kész. Keményfém lapkás tárcsát ugyan így lehet élezni. Ekkor is ha olcsó lapot vettünk előbb a fogmagasságot kell a központhoz képest azonosra köszörülni. Utána jöhet a tényleges élezés.



Ha valaki nem jut hozzá olyan profil kőhöz amelyik "vidiát" is tud köszörülni, az egy gyémántvágót is használhat a köszörűgépen, minimális esztergályozási munka után.

Itt tudjátok nagyobb méretben megnézni a képeket:

http://www.sailboatmodel.info/gallery/index.php?user=in_album&langue=hu&map=szerszamok&nev=Szersz%C3%A1mok%20/%20Tools
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2015/05/11 22:32 By Fatih.
  The administrator has disabled public write access.
#5214
hajómester (User)
Fanatikus Tag
Posts: 203
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Vá: Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 3 Month Karma: 2  
Nagyon ötletes szerkezet. Szépen beleillik azoknak a gépeknek a sorába, amiket összeállítottál. A körfűrész, de minden fűrész, még a kézifűrészek fogazatának egyformára való élezése is rendkívül kritikus dolog. Ha ez rosszul történik az egyenes vonalú vágás szinte lehetetlen.
Ha a körfűrész élezése egyoldalas, annyira félremehet, hogy megszorul a fában, égeti azt és végül még a gépet is megállíthatja. Ezt tapasztalatból tudom, mert jártam már magam is így.
Kritikus dolog még a fogak kihajtogatása is, mert többszöri köszörülés után a fogak rövidülése miatt szükségessé válik.
Ez a vídialapkás fűrésznél szükségtelen, de Én azokat nem szeretem, mert nagy a vágási szélességük.
 
Logged Logged  
 
Last Edit: 2015/05/19 11:38 By hajómester.
  The administrator has disabled public write access.
#5215
Fatih (User)
Újonc
Posts: 13
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Vá: Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 3 Month Karma: 0  
Való igaz.. A keményfémlapkás fűrésztárcsa, hihetetlenül pocsékolja az anyagot. Nagy nekibuzdulással én is vettem két különböző méretűt, de ma már csak a bútorlapok vágására használom. Azokból szoktam eldobható sablonokat csinálni, vagy például nemrég fejeztem be egy ciklon rendszerű elszívót és annak a gépe egy hangszigetelő dobozba került.
Mivel nincs igazi műhelyem (az erkélyt használom e nemes célra) így kellett csinálnom egy szerkentyűt, ami jó hatékonysággal imitálja a valódi elszívókat. A "lakás" porszívók nem igazán alkalmasak erre a célra, mivel nem ilyen üzemre tervezték őket. Most még csak próbálgatom a hatékonyságát, de ha érdekel valakit akkor teszek majd képeket róla. A bekerülési költség volt vagy 300 forint

Visszatérve a fűrészlaphoz. Az "egyoldalúra" élezést úgy próbálom elkerülni, hogy a tárcsa befogót egy milliméterrel a síkhoz képest negatív irányba megdöntöm. Amikor a "páros számú fogakat" élezem akkor pedig szintén 1 mm-el pozitív irányba döntöm. Semmiféle matematikai műveletet nem csináltam hozzá, egyszerűen próbálgattam és ennyi volt elég a jó foghoz. A terpesztés már más kérdés. Azt hiszem, hogy ha már annyit éleztem a lapot, hogy szükséges lenne a fogak hajtogatása, egyszerűbb ha egy újat veszek, 5-600 forintért. Végül is a szerszámot pont azért csináltam, mert a jól fogazott/élezett lapok pokoli drágák. Ezzel pedig az olcsó lapok gyártási hiányosságát tudom korrigálni.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#5216
csonakos (User)
Tag
Posts: 52
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Vá: Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 2 Month Karma: 3  
Én aláköszörült fémipari marótárcsát használok. Ez nem szorul meg, és csak egyenesen élezem.Nagyon szép vágási felületet produkál.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#5217
Fatih (User)
Újonc
Posts: 13
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Vá: Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 2 Month Karma: 0  
Jó ötlet Kipróbálom én is. Kb milyen fordulatot használsz hozzá?
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
#5218
csonakos (User)
Tag
Posts: 52
graphgraph
User Offline Click here to see the profile of this user
Vá: Körfűrészlap éllezés. 3 Year, 2 Month Karma: 3  
Kb. 3000-es fordulatot. Újonnan elég drága(átmérőtöl függ) vastaság max. 1mm, ha csak vágáshoz kell. Csónak palánknál inkább 0,5. A marósok nem élezik én úgy szereztem be. Újraélezve még sokáig használható, bár a keményfa is koptatja.
 
Logged Logged  
  The administrator has disabled public write access.
Go to top Post Reply
Powered by FireBoardget the latest posts directly to your desktop

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett