Main page arrow Articles arrow Modeling arrow Intermittent arrow Az elhallgatott tragédia - A "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztése
Az elhallgatott tragédia - A "Wilhelm Gustloff" elsüllyesztése PDF Print E-mail

By lakosm, on 2004. October 20. Wednesday 19:32

Average user rating :    (0 vote)

Views : 28024    

Favoured : None

Published in : Articles, Modern ships, stories

There are no translations available

Röviddel a második világháború befejezése előtt, 1945. január 30-án egy szovjet tengeralattjáró a Balti-tengeren elsüllyesztette a menekülteket szállító német "Wilhelm Gustloff" hajót. Kilencezer ember vesztette életét, főként nők és gyermekek. Ez volt a legnagyobb tengeri katasztrófa, sokkal súlyosabb, mint a "Titanic" elsüllyedése (az áldozatok számát tekintve hatszorosan). A világ - eddig legalábbis - mégsem tudott minderről.

Röviddel a második világháború befejezése előtt, 1945. január 30-án egy szovjet tengeralattjáró a Balti-tengeren elsüllyesztette a menekülteket szállító német "Wilhelm Gustloff" hajót. Kilencezer ember vesztette életét, főként nők és gyermekek. Ez volt a legnagyobb tengeri katasztrófa, sokkal súlyosabb, mint a "Titanic" elsüllyedése (az áldozatok számát tekintve hatszorosan). A világ - eddig legalábbis - mégsem tudott minderről. Günter Grass Nobel-díjas német író nagy feltűnést keltett és viharokat is kavaró legújabb kisregényében ("Rákmenetben") éppen ez, a német irodalomban sokáig elhallgatott téma: az egykori német keleti területekről való menekülés története szerepel. […]

A hallgatás csak akkor tört meg, amikor lebontották a berlini falat, és Helmuth Kohl német kancellár véglegesnek ismerte el a német keleti határt. Az utóbbi időben az eddig tabuként kezelt témák is megjelennek a német közbeszédben: a második világháború alatt Németországot ért légibombázások és a tömegméretű menekülések az egykori német keleti területekről. […]

Szimbólum volt a "Wilhelm Gustloff" is: ahogy a "Titanic" a technika iránt lelkesedő civilizáció felfuvalkodottságát tanúsította, úgy mutatta a "Gustloff" a német felsőbbrendűség álmát. 1937-ben bocsátották vízre a világ addigi legnagyobb kirándulóhajóját: 208 méter hosszú és csaknem 24 méter széles volt, mozival és úszómedencével a fedélzetén. A háború alatt átfestették szürkére, és a gotenhafeni (gdyniai) kikötőben ringott, mint a 2. tengeralattjáró-tanhadosztály kadétjeinek úszó kaszárnyája.1945. január végén a szovjet Vörös Hadsereg feltartóztathatatlanul nyomult nyugat felé, Königsberg és Danzig (Gdansk) irányába. Hamarosan egész Kelet-Poroszországot bekerítették. Németek százezrei menekültek ezekről a területekről gyalog, szekereken, -20 fokos hidegben, hátukban a Vörös Hadsereggel, a szovjet repülők folyamatos támadásai közepette. Sokak számára az utolsó reményt jelentette Gotenhafen kikötője az ott horgonyzó hajókkal, amelyek menekülők ezreit tudnák felvenni. (Gotenhafen a német haditengerészet egyik legfontosabb támaszpontja volt, és mivel messze keleten feküdt, a szövetséges bombázók alig tettek benne kárt. Ide áramlottak a német menekülők százezrei.)1945. január 21-én Dönitz német admirális kiadta a parancsot: minden rendelkezésre álló német hajónak mentenie kell a szovjetek elől azt, amit lehet. A "Hannibál-hadművelet" minden idők legnagyobb tengeri evakuálása lett: több mint kétmillió embert szállítottak nyugatra. A parancs szerint mindenekelőtt a tengeralattjárók kadétjait és a hadianyagot kellett nyugatra menekíteniük, de a hajók szabad kapacitását menekültek elhelyezésére használták. Természetesen csak öregeket, nőket és gyermekeket mentettek - a férfiaknak maradniuk és az utolsó töltényig harcolniuk kellett. Január 26. után a "Gustloff" is mind több menekültet vett fel. Kezdetben pontosan számolták őket, de a menekülők áttörték a korlátokat és a fedélzetre áramlottak. Így 10 ezernél is többen (köztük kb. 4 ezer gyermek) zsúfolódtak össze az eredetileg 1500 utasra és 500 főnyi személyzetre készült hajón. A "Gustloff" január 30-án indult a kikötőből. Lassan haladt, sebességét egy tengeralattjáró is tartani tudta, ráadásul a nyílt vízi utat választotta - az ugyanis aknamentesített volt -, és ezzel kitette magát az ellenséges tengeralattjárók támadásának. Egy közelben tartózkodó, észrevétlen maradt szovjet tengeralattjáró felfedezte az éjszaka sötétjében haladó kivilágított (!) német hajót, és három torpedót lőtt ki rá. A hajó a találatok után a bal oldalára dőlt, fedélzetén kitört a pánik. A "Gustloff"-ot kísérő két kisebb hajó csak 1239 embert tudott kimenteni, a többiek - több mint 9 ezren - a vízbe fulladtak, vagy mentőmellényben a jeges vízben megfagytak. Ugyanaz a szovjet tengeralattjáró február 9. éjszakáján elsüllyesztette a "Steuben" utasszállító gőzöst. A fedélzeten tartózkodó kb. 5 ezer menekültből csak alig hatszázat tudtak kimenteni a jéghideg vízből. Április 16-án a "Goya" motoros hajót torpedózták meg a szovjetek, az azon menekülő 6220 emberből 165 élte túl a támadást. A német menekülők vesztesége mintegy 20 ezer főnyi lett.

Forrás:www.historia.hu

   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Last update : 2004. October 20. Wednesday 19:32


Users' Comments  RSS feed comment
 

Average user rating

   (0 vote)

 
Comment language: Magyar (9), English (0)

Add your comment
Only registered users can comment an article. Please login or register.

No comment posted



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Prev   Next >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett