Szia Nagyon szép munka csak dícsérni tudom mint a többiek. Annyi kérdésem lenne, hogy a pontos tervrajzot hol találom meg, mert megépíteném én is. Gondolkodom még azon, hogy a Bounty-t építem meg, de annak a belsejéről nincs tervem és az nem az igazi úgy. Ha tudsz nekem egy elérhetőséget küldeni a tervekkel kapcsolatosa az info@domainbirodalom.hu címre az nagyon megköszönném.
Ez szép nagy munka volt és nagyon látványos lett. Érdekes ez a támasztékos állvány és nem igazán tudom eldönteni, hogy tetszik-e. Mivel tudom, hogy az egyre nagyobb kihívásokat keresed, kíváncsi vagyok mi lesz a következő?!
Üdv mindenkinek! Szeretnék egy kicsit nagyobb lélegzetvételű kommentárt írni ehhez a hajóhoz:
Először is, a hajóról egy autentikus tervrajzot ismerünk, ez az ANCRE által kiadott tervrajz, mely a képeket az utolsó oldalon a hajót tartó állványon látható (nagyon szép munka). Egy másik elgondolás az Aeropiccola kitje, amely azonban nagyfokú eltérést mutat az ANCRE tervrajztól. Mivel tehát az állványon az ANCRE tervrajz látható, feltételezem, ez szolgáltatta (volna) az építés alapját. Mivel az ANCRE tervrajza jogvédett, közzé nem tehetem, így a későbbiekben egy, a tervrajz alapján készült hajómakettre fogok hivatkozni.
Első ránézésre feltűnnek a hajón az aránytalanságok. Az utolsó képsoron látszik, hogy számos felszerelés, tárgy nem mérethelyes, a fedélzet túlzsúfolt, alig férnek el az egyes elemek. Az ágyúk teljsen ki vannak tolva tözelő pozícióba, s még így is csaknem beleérnek a kormányállásba és a kötélbakba. Láthatunk olyat is, hogy a visszahúzó kötelek csigái összeérnek ebben az állapotban, tehát feleslegesek, illetve az egyik képen az ágyú jobb hátsó kereke ba van akasztva egy feljáró létra mögé. Sajnos ez szemmel láthaóan rossz. Hasonlóan aránytalan a tatzsebek díszítménye, illetve már sokadjára találkozunk a fizikailag működésképtelen fékkötéllel az ágyúkon. Ez a fékkötélígy semmit sem fékezett, mivel nincs megkötve a hajó oldalán, illetve szokásos módon az ágyúgombra van kötve, ami megint csak rossz. A kötelek elrendezéséről már 2004-ben volt az oldalon cikk GyuSea szerzésében, már ott is láthatóak a Victory ágyúi és a kötelek elrendezése. A fékkötél fixre van kötve, illetve a gomb fölötti gyűrűn van átvezetve. Kontinentális esetben a lafetta közepén, de ezen kívül nincs értelme a létének. A palánkozásról annyit, hogy nem sík, illetve a ferdén levágott palánkokról sehol nem lehet olvasni....
A továbbiakban a terveknek való megfelelést nézném. Mivel az ANCRE rajzai jogvédettek, nem tehetem közzé, de hivatkozok két, a tervek alapján készült makettre: http://pagesperso-orange.fr/gerard.delacroix/expo/Bonhomme/expo.htm http://pic.aceboard.net/img/5500/6250/1164673110.jpg Ezek alapján a jelen makett szerkezete mindössze nyomaiban hasonlít a tervekre (akárcsak a terveket magukat nézve). Az ágyúablakok helrendezése és száma nem megfelelő egyik feldélzeten sem. A tatzseb felfele és hátrafele keskenyedett, illetve azok a hatalmas ornamentikák sem voltak rajta, amik itt láthatóak. A kormányállás fedett volt, U alakban körbevéve fallal elválasztott helyiségekkel. Ahol ezen a maketten ágyúk állnak a kormányállás mellett, ott valójában üvegezett ablakoknak kellene lenniük egy kabinban. Erről a szintről hiányzik még egy pár ágyú hátulról, ami a tetzseb iszonyatos belógása miatt már nem fért el. Az alsó ágyúsor nyílásai szabályosan, a felső nyílások között, mintegy feles eltolásban kellene legyenek úgy, hogy a három hátsó után már csak minden második nyíláspár között van egy a felette lévő sorhoz viszonyítva. A felső fedélzeten szintén hiányzik 4 ágyúnyílás oldalanként a kormányállás előtt. A "parketta" értelmét nem sikerült fölfedezni a hajó tatján, illetve a korlátok is rettentő aránytalanok, szembetűnő még a kiugró taterkély, mely szintén nem így nézett ki a tervek szerint.
Számos más hibát is fel lehet fedezni, ezek a legszembetűnőbbek. Nyilvánvaló, hogy nagyon sok munka van benne, például az átlapoló padló elkészítése, ami a valóságot tekintve ismét csak helytelen, tehát körülbelül fele ennyi munkából a terveknek megfelelő, arányos makettet lehetett volna építeni. Esztétikai megítélés nem a dolgom, hiszen azt mindenki saját maga dönti el, de alapkövetelménynek tekintem a hajóépítésben azt, hogy a terveknek a lehető legjobban feleljünk meg, illetve fogyeljünk a fizikai értelmére annak, amit csinálunk, s vegyük figyelembe az arányosságokat!
Az alkotó előző modellejeinek türében, melyek nagyon apró hibáktól eltekintve értékesek és jók lettek, ez előtt a hajó előtt teljkesen értetlenül állok.
Ez a fékkarika már gumicsont.Valószínű Flamenco megállapitása az igaz. Tehát először a belső palánkozás készült el, és vele egyidőben a vasalatok is helyükre kerültek, ezért a külső héjalás eltakarta. A Wasa hajót másképp építették, de az hogy itt átmegy a külső palánkon is nem bízonyiték arra, hogy csak így lehetett. Ellenpélda a Victory, vagy a Constitution, de a számos napjainkban épült replikánál sem látszik az átvezetés. A BR makettjének francia építője így gondolta, de lehet hogy nem így volt. Egyébként Viola makettje nagyon szép és látványos, minden részletében jól kimunkált.
Két hete láttam a Victoryt Portsmouth ban eredetoben , ott sem látszanak a palánk külső oldalán a vasalatok kölső rögzítései , mert nincsenek. ( készítettem sok képet azokon sem látszik ) Az ágyúcső eredetije egy müanyag ágyú melynek a csöve klónozva lett.
Ahoj! Hát lehet hogy én se értettem volna, nekifutok mégegyszer: az ágyú rögzítésre gyűrűk vannak a hajó oldalfalba-ezt úgy rögzitették hogy átfúrták a hajóoldalát és a külső oldalon egy stiftel rögzítették a gyűrű szárát. Ha csak egyszerűen becsavarják a palánkba mint egy facsavart kiszakadt volna 2-3 tonnától!? Szerintem egy ilyen szintű modellre fel kell rakni-látom nagyon igyekszel Az ágyú mintája hogy készült, mert elég cirkalmas- na ez édekelne! köszi
Üdv Viola! Lenne néhány kérdésem, a felső ágyúsor csöveit hogyan készítetted és mért nem hasonlít az alsóra Az ágyútalpak visszarúgását megakadályozó kötelet nem fixre kötik? Az ágyútalpkötél rögzítő gyűrűinek a vége látszódni fog a külső palánkon
Írta: bartaszab () 2009. február 15. Vasárnap 20:17