Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett

Főoldal arrow Cikkek arrow Modellezés arrow Építés alatt arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Nyomtatás E-mail

Szikora László, 2008. június 24. Kedd 22:46

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 19112    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
kepnev000.jpg Folytattam a Mordaunt építését, mégpedig néhány apróság elkészítésével, mivel az elõfedélzet rögzítése és pallózása elõtt be kellett raknom a tûzhelyet és néhány ágyút, mert késõbb ez szinte lehetetlen. A tûzhely érdekes eset, mivel tulajdonképpen csak a kémény csúcsa látszik, illetve a fedélzet alá belesve talán valami az elejébõl. Mindezek ellenére amellett döntöttem, hogy rendesen megcsinálom. A kémény terítékét kiszerkesztettem és rézlemezbõl kivágtam, majd egy fa sablonon összeforrasztottam.
kepnev000.jpg A tûzhely testét fából martam ki a téglázattal együtt, majd a tetejét, a platnikat, ajtókat, pántokat, zárokat rézlemezbõl alakítottam ki és ragasztottam a helyére.
kepnev000.jpg Ezután festéssel feldobtam, bár szerintem jobban nézett ki elõtte.
kepnev000.jpg Következtek az ágyúk. Azon ismét sokáig elmorfondíroztam, hogy mibõl készítsem az ágyúcsöveket. A rézbõl esztergálást gyorsan elvetettem, mivel nem olyan jó a kis esztergagépem, hogy a profilkések nyomását kibírja, meg sokáig tartott volna. Opció volt az öntés is, de ehhez semmim nem volt, valamint réges-régen szerszámos koromban sokszor öntöttem, és mindig gond volt a kifolyással, levegõvel…, no meg nem is igazán szerettem. Valamikor sok évvel ezelõtt Békéscsabán, a makett kiállításon egy idõs bácsi bemutatta a pantográf esztergagépét, melynek az érdekessége az volt, hogy nem álló késsel, hanem kicsi maróval forgácsolt, éppen kötélfogó szegekre volt beállítva. Pantográfom van, így csak egy forgatószerkezetet kellett csinálnom, melyet egy varrógépmotorral hajtottam meg.
kepnev000.jpg Kétszeres körvonalmintát készítettem rétegelt lemezbõl, talán jobb lett volna valami szívósabb anyagból, de végül kibírta azt a pár darabot.
kepnev000.jpg Az eredmény meglepõen jó lett, és igen gyorsan haladtam vele. Az persze tény, hogy minden fordulat csúcsra volt járatva, még így is meg kellett csiszolgatni egy kicsit.
kepnev000.jpg Ha már a teljes ágyúcsöveket megesztergáltam és benne voltam, megcsináltam a fél ágyúkat is, melyek a alsó fedélzeteken egy csapolással vannak behelyezve a már elõre (még palánkozás elõtt) beragasztott homloklapokba.
kepnev000.jpg Lefestettem õket, a fa egyenetlensége miatt (lehet, hogy jobban meg kellett volna csiszolni?!) egészen öntvény kinézete lett.
kepnev000.jpg Ezután az ágyúkocsik alkatrészeit készítettem el: fúrtam, martam, esztergáltam, csiszoltam, szóval ezekben volt mindenféle munkafolyamat, jó kis szórakozás volt.
kepnev000.jpg A réz alkatrészek következtek: szemek, karikák, ágyúcsõ lefogató bilincsek. Itt megmutatok egy nagyon egyszerû kis trükköt, biztos sokan ismerik, de talán van, akinek új lesz. A szemek készítéséhez 0,4 mm-es réz drótot használtam, melyet többeres vezetékbõl húztam ki. Persze ez ilyenkor elég görbe szokott lenni, fõleg, hogy elég lágy is.
kepnev000.jpg Két sima, sík lapra van szükség, jelen esetben köszörült acéllap, de ilyen vékony anyaghoz két vastagabb rétegelt lemez is elég lehet. A két lap közé tesszük a drótot és a felsõlapot fel-le tologatjuk, közben egyre jobban összenyomjuk, gyakorlatilag mintha nudlit készítenénk.
kepnev000.jpg Az eredmény egy teljesen egyenes huzal lesz. Ne tévesszen meg benneteket, hogy a fotón ilyen csavartnak látszik, ez a valóságban nem ennyire durva, csak felerõsíti valami fényhatás.
kepnev000.jpg Egy része a szemeknek meghajlítva, az üvegecskében a karikák, valamint egy üveg fegyverbarnító folyadék. Ezt azért vettem, hogy ne kelljen a sok kis apró réz alkatrészt festeni, de nem teljesen úgy jött össze, ahogy szerettem volna. Ugyanis a szemeket és karikákat össze szoktam forrasztani, mert ezek a réz huzalok olyan lágyak, hogy beszereléskor egy kicsit jobban meghúzva a kötelet, azonnal deformálódnak. Viszont kiderült, bár a rezet szépen megszínezi, de a forrasztóónt nem sötétíti, sõt valamilyen trutyi keletkezik rajta.
kepnev000.jpg Tehát maradt a festés.
kepnev000.jpg Nem bírtam ki, melléraktam egy gerenda fogpiszkálót, hogy látszódjanak a méretek.
kepnev000.jpg Nem tagadhatom meg a szerszámkészítõ múltamat, terveztem egy kivágó szerszámot az ajtók és ágyúnyílásfedelek pántjaihoz, mivel ezekbõl is kell egy pár darab.
kepnev000.jpg Felszereltem a marógépemre, melyet így présként használtam. Szerencsére a 0,2 mm-es rézlemez kivágásához nem kell túl nagy erõ, így nem szaggattam szét a gépet. Bejelölgettem a lépéseket és kézzel adagoltam a lemezt.
kepnev000.jpg Az eredmény, szép egyforma pántok.
kepnev000.jpg Gyorsan fel is raktam párat a fedélzeti ajtókra. A szögeket domborítással imitáltam.
kepnev000.jpg Ezeket a kis rézlemezeket használtam az ágyúcsövek lefogató bilincséhez is, ha már ott voltak és megfelelõ szélességûek voltak, legalább nem kellett külön ezért rezet vagdalnom.
kepnev000.jpg A bilincseket már nem festettem, hanem a barnító folyadékot használtam. Annyi problémája volt, hogy száradás után egy világos réteg (gondolom valami oxidáció) keletkezett rajta (jobb oldali ágyú). Mivel a fegyvert is át kell törölni olajjal, ezt is megtöröltem egy olajos fültisztítóval, így teljesen jó lett (bal oldali ágyú).
kepnev000.jpg Így összeállt a fegyverarzenál. Továbbá szabad a pálya az elõfedélzet felrakására…


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2016. március 17. Csütörtök 10:03


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 10 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (10), English (0)

Írta: papóca () 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Írta: papóca 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Kedves Laci! Most kattintottam rá épülő hajódra- hát nem semmi a faragásod, nagyon tetszik. Én még faragással nem foglalkoztam, eddigi hajóimhoz "előre gyártottak voltak a figurák. Nagyon várom a folytatást, mivel az a rész következik ami engem igazán érdekel: a palánkozás. Remélem azt is hasonló részletességgel fogod ismertetni. Gratulálok és további sikeres munkát kívánok! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Janos Syd () 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Írta: Janos Syd 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Szia 'wercome' 
Nagyon szep lesz a Mordaunt! Jok a faragasok es foleg a pantografon akadt meg a szemem. Ugye ez egy 2 tengelyes, es a harmadik tengelyt a tapogato es a marofej (leptekaranyos) emelesevel ered el? 
En is csinalok faragasokat, a Royal Yacht Caroline-hoz (lasd a Galeriaban) 8 agyuablak-keret es szornyfej kellett, jo lett volna egy pantograf! 
Kulonben is 'rokonlelkek'; vagyunk, en SolidWorks-ben dolgozom. 
Janos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Hajos Joe () 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Írta: Hajos Joe 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Szia Laci!Hál istennek nem látszodott rajtad, hogy nem érzed jól magad, vagy csak az elfogyasztott alkohol éreztette jotékony hatását? Végül is mindegy a lényeg, hogy tovább épited ezt a remek modellt!Az oroszlán irigylésre mélto faragásához külön gratulálok! Jó lenne Skype-on vagy telefonon egy kicsit hosszabban elbeszélgetni! Üdvözlettel: Hajós Joe

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 8 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 18. Szerda 21:08

Írta: hajómester 2012. január 18. Szerda 21:08

Nagyon meglepődtem ma reggel, amikor szokásom szerint beléptem ide és az algíri sebek helyén a Mordauntot láttam! 
Ez a dolgok rendje, az újaknak helyet kell adni. 
Nagyon örülök annak, hogy hosszú szünet után láthatjuk tovább épülni a hajót. A gallionfigura tökéletesre sikerült.. Milyen fából faragtad? Érdekelne az is milyen anyagból készül a palánkozás. 
Biztos vagyok benne, hogy remekül fog kinézni az egész hajó. 
A tat palánkozásába úgy érzem rossz helyen fogtál bele. A felfele futó palánkok végét könnyebb lenne rögzíteni, ha nincs ott a felette lévő keresztirányú palánkozás. Azokat hosszabbra lehetne hagyni és amikor mind fenn van egy vonalba lefaragni és összecsiszolni.  
Persze nem megoldhatatlan, csak nehezebb. 
További jó építést.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Írta: moha 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Igen, a ritka bordázat szinte minden általános minőségű kitnek problémája. Alig birod megcsinálni, mert általában a bordák távolsága és a palánk vastagsága nincsen jó arányban. Egy 1mm vastag palánkozásnál már nagyon is félő, hogy egy rossz mozdulatnál beszakad az egész. A Gretel hajóm pont ilyen, kitmódra ritkák a bordák. Elég szenvedős volt a palánkozás. Itt viszont nagyon figyelni kell arra, hogy pontosak legyenek a bordák, rendesen álljanak, különben könnyen hullámos lesz a palánkozás. Persze most a bordák ívre csiszolása is könnyebben fog menni, mintha ritkán lennének... A faragványoktól meg elájulok. Nagyon pöpec! Ugye nem először csinálod?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Nemo () 2008. június 30. Hétfő 13:26

Írta: Nemo 2008. június 30. Hétfő 13:26

Az elsőt én írtam és a technika ördöge dolgozhatott, jó munkát a hajóhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 27. Péntek 09:07

Írta: wercome 2008. június 27. Péntek 09:07

Mivel 3D-s tervezőprogrammal (Solid Edge) dolgozok, ezzel szerkesztettem a plusz bordákat is, nem volt egyszerű a képeket áttenni a programba, valahol keletkezett is egy 10%-os növeledés, ezt később fénymásolással kicsinyítettem vissza. Részletesebben nem írom le, mivel ehhez ismerni kellene a programot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. június 25. Szerda 09:43

Írta: allermat 2008. június 25. Szerda 09:43

Már nagyon vártam a következő hajód! Úgy látom ez méltó folytatása az eddígieknek!  
Nagyon jók a faragások, főleg a növényi motívumok tetszenek, azok a képek alapján teljesen rendben vannak! 
Tetszik a másoló szerkezet is, bár ahogy mondtad tényleg akad finomítanivaló a (fél)kész darabokon, de azért így is sokkal gyorsabb, mintha egyenként kézzel faragnád. 
Esetleg hallhatnánk némi ismertetőt arról, hogy milyen módon szerkesztetted a plusz bordákat (számítógépet használtál nemde)? 
 
Sok szabadidőt kívánok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2008. június 25. Szerda 09:34

Írta: Tyrman 2008. június 25. Szerda 09:34

Gratulálo a faragványokhoz. Gyönyörűek. :) 
Egy kérdés. Hogyan szerkesztetted ki a többlet bordákat? Én sejtem, de a lehetnek itt olyanok, akiknek érdemes lenne ezt leírnod.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 25. Szerda 08:28

Írta: wercome 2008. június 25. Szerda 08:28

Végre elkezdted, már nagyon vártam, hogy mikor lesz időd belevágni, a Golden Hind után azt hiszem egy igazi gyöngyszemre számíthatunk tőled.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Megjelenítve 10 a(z) 10 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.


mXcomment 1.0.5 © 2007-2017 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett