Főoldal arrow Cikkek arrow Történelem arrow Hajók története arrow Mordaunt építése
Mordaunt építése PDF Nyomtatás E-mail

Szikora László, 2008. június 24. Kedd 22:46

Átlagos értékelés :    (1 szavazat)

Megtekintések száma : 64360    

Kedvenc : 1

Rovat : Cikkek, Építés alatt

Tartalomjegyzék
Mordaunt építése
2. rész
3. rész
4.rész
5.rész
6.rész
sm_M32.jpg
Az utóbbi időben elég lassan haladtam a hajómmal, ez abból is látszódik, hogy majd két évvel ezelőtt jelentkeztem az építés leírásával, de mint látni fogjátok, azért megint egy kicsit épült-szépült a Mordaunt. Tehát a palánkozás következett, melyhez 7x2 mm-es körtefa léceket használtam és a Loctite pillanatragasztó gél mellett döntöttem. Ez jó választás volt, mivel lényegesen gyorsabban haladtam, mint az előző hajómnál használt faragasztóval, bár drágább is!
sm_M33.jpg
Először a dörzsfák alatti palánkokat ragasztottam fel, ezzel adtam meg az bázis ívet. Ez az a két világosabb palánk, ami középen látszódik. Ja, igen, azt még nem mondtam, hogy a palánkokat színárnyalat szerint szétválogattam, hogy a pácolandó részeknél hasonló sötétségűek legyenek, a festett részeknek meg mindegy, hogy milyen árnyalatú és erezetű a deszka.
sm_M34.jpg
Még csiszolás előtt is egész jól néz ki és végre sikerült egy jó közelképet készítenem. Persze az orr és tat résznél nem lett ilyen szép, volt mit csiszolni és még így is maradtak rések, kisebb hibák. Azzal vigasztalódom, hogy az eredeti sem lehetett tökéletes!
sm_M35.jpg
Megcsiszolva és kigittelve, pácolásra és festésre előkészítve.
sm_M36.jpg
Festés után már jó, ha stabilan le tudom tenni a hajót, ezért összeütöttem az állványát, nem bonyolítottam túl. Alulról csavarral a gerincbe rögzítem, így nem tud elmozdulni a későbbi munkafolyamatok alatt. Hogy egy kicsit elkülönüljön, dióval pácoltam, majd lelakkoztam.
sm_M37.jpg
Az a jó/rossz tulajdonságom, hogy ha valamitől félek, vagy nem tudom, hogyan csináljam, akkor félreteszem a dolgot, hogy beérjen. Most ez volt a pácolással: szeszes vagy vizes pácot használjak? Mi lesz, ha az egész eddigi munkámat tönkreteszem, mert foltos lesz? Szóval egy teljesen más témával, az ablakokkal kezdtem el foglalkozni. Ezen is sokat filóztam, és arra jutottam, hogy csak fából kellene kivitelezni! Mivel gyakorlatilag egy fedélzeti rácsot kell csinálnom, csak vékonyabb anyagból és nem derékszöges összerakással. Ezért marással és fűrészeléssel kis fogazott léceket csináltam, valamint kicsi léceket melyek belemennek a nútokba.
sm_M38.jpg
Az ablakkerethez kicsi T-léceket martam.
sm_M39.jpg
Mivel minden ablak más méretű, illetve más szögben áll, egyszerűen a rajzot vettem alapul, erre ragasztottam fel a függőleges léceket pillanatragasztóval.
sm_M40.jpg
A nútokat tűreszelővel a megfelelő szögre igazítottam, majd beleragasztottam a vízszintes léceket. Meglepő, hogy a papírra ragasztott lécek milyen mereven álltak, simán lehetett reszelni, persze azért „könnyű” kézzel.
sm_M41.jpg
A T-léceket felrögzítve adtam meg a külső formáját.
sm_M42.jpg
Leválasztottam a papírról és finoman addig csiszoltam, míg a függőleges lécek egy síkba kerültek a vízszintes lécekkel. A ragasztó olyan jól fogta, hogy csak egy helyen esett ki egy kis darab. Nem rossz arány 14 ablaknál.
sm_M43.jpg
A pácolás még mindig érett, így az oldalzsebekkel folytattam. A kit instrukciójával ellentétben egy darabból faragtam, csiszoltam ki. A nehézsége csak annyi, hogy minden oldala szögben van vagy íves. Az éleket nem csináltam tökéletesre, mivel ezeken mindenhol díszlécek lesznek.
sm_M44.jpg
Lefestve, ablakokkal. Elfelejtettem az ablakoknál megemlíteni, hogy a festés után vékony plexi lapot ragasztottam az keret mögé, így igazi üvegezett hatása lett.
sm_M45.jpg
Még egy próbafestés is belefért a pácolás elé. Azt próbáltam ki, hogy ha az arany festés előtt lenolajkencével kezelem a fát, mit változtat a kinézetén. A jobb oldalon látható két dísz közül az egyik be volt eresztve, a másik nem. Bár a fotón látszik különbség, ez csak a fényviszonyoknak köszönhető, a valóságban tök egyforma lett. Így a lenolaj kilőve!
sm_M46.jpg
A hosszú „felkészülés” után olyan gyorsan lepácoltam a hajót, hogy nem is készült fotó. Itt már a fehér festéshez maszkoltam, mivel az a tapasztalatom, hogy ecsettel nagyon rossz fehéret festeni, ezért ezt fújtam, hogy szép homogén legyen.
sm_M47.jpg
És itt van bepácolva, lefestve! Végül rusztikus tölgy vizes pácot használtam. A felszőrösödés ellen a pácolás előtt többször (sokszor!) vizes ruhával benedvesítettem, száradás után 500-as csiszolópapírral lesimítottam. Egy idő után már nem szőrösödött, akkor jött a pác, kis labdaccsal felkenve.
sm_M48.jpg
Ismét az ablakok a tattükörben. A lényeg, hogy a leírás 3 mm vastag rétegelt lemezt ír a tattükör anyagának. Ügyesen el is készítettem, majd rájöttem, hogy még 100-as szöggel sem tudom a tat ívében rögzíteni. Ezért egy kis csaláshoz folyamodtam és 2-es műanyaglapból újracsináltam és kis csavarokkal rögzítettem.
sm_M49.jpg
A felcsavarozás és ragasztás után bepalánkoztam. Szerintem így még szebb, mintha csak simán a rétegelt lemezt festem.
sm_M50.jpg
A fekete részeket is lefestettem, illetve a dörzsfák is felkerültek
sm_M51.jpg
Közben a fedélzet is alakulgat, a fedélzetek közti homlokfelültekről még a faragott oroszlánok és az ajtók vasalatai hiányoznak
sm_M52.jpg
A pácolt felületet lelakkoztam, így már érettebb színe van. Most itt tartok, végre látszódik, hogy ebből mégiscsak hajó lesz!


   
Idézés a honlapján
Kedvenc
Nyomtatás
Küldés levélben

Utolsó frissítés : 2024. szeptember 24. Kedd 14:11


Olvasók hozzászólása  Hozzászólás RSS küldése
 

Átlagos értékelés

   (1 szavazat)

 

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból

Hozzászólás nyelve: Magyar (11), English (0)

Írta: tszecsy () 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Írta: tszecsy 2019. szeptember 29. Vasárnap 08:49

Gyönyörű ez a hajó, gratulálok hozzá! Azt megkérdezhetem, hogy a palánkokat hogyan hajlítod elő: Forró vízben? És évre hogyan alakítod, fa alapra szegeket beütve rágörbíted?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: papóca () 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Írta: papóca 2013. április 18. Csütörtök 13:31

Kedves Laci! Most kattintottam rá épülő hajódra- hát nem semmi a faragásod, nagyon tetszik. Én még faragással nem foglalkoztam, eddigi hajóimhoz "előre gyártottak voltak a figurák. Nagyon várom a folytatást, mivel az a rész következik ami engem igazán érdekel: a palánkozás. Remélem azt is hasonló részletességgel fogod ismertetni. Gratulálok és további sikeres munkát kívánok! papóca

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Janos Syd () 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Írta: Janos Syd 2013. április 18. Csütörtök 07:26

Szia 'wercome' 
Nagyon szep lesz a Mordaunt! Jok a faragasok es foleg a pantografon akadt meg a szemem. Ugye ez egy 2 tengelyes, es a harmadik tengelyt a tapogato es a marofej (leptekaranyos) emelesevel ered el? 
En is csinalok faragasokat, a Royal Yacht Caroline-hoz (lasd a Galeriaban) 8 agyuablak-keret es szornyfej kellett, jo lett volna egy pantograf! 
Kulonben is 'rokonlelkek'; vagyunk, en SolidWorks-ben dolgozom. 
Janos

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Hajos Joe () 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Írta: Hajos Joe 2012. január 19. Csütörtök 18:01

Szia Laci!Hál istennek nem látszodott rajtad, hogy nem érzed jól magad, vagy csak az elfogyasztott alkohol éreztette jotékony hatását? Végül is mindegy a lényeg, hogy tovább épited ezt a remek modellt!Az oroszlán irigylésre mélto faragásához külön gratulálok! Jó lenne Skype-on vagy telefonon egy kicsit hosszabban elbeszélgetni! Üdvözlettel: Hajós Joe

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 8 válasz megjelenítése

Írta: hajómester () 2012. január 18. Szerda 21:08

Írta: hajómester 2012. január 18. Szerda 21:08

Nagyon meglepődtem ma reggel, amikor szokásom szerint beléptem ide és az algíri sebek helyén a Mordauntot láttam! 
Ez a dolgok rendje, az újaknak helyet kell adni. 
Nagyon örülök annak, hogy hosszú szünet után láthatjuk tovább épülni a hajót. A gallionfigura tökéletesre sikerült.. Milyen fából faragtad? Érdekelne az is milyen anyagból készül a palánkozás. 
Biztos vagyok benne, hogy remekül fog kinézni az egész hajó. 
A tat palánkozásába úgy érzem rossz helyen fogtál bele. A felfele futó palánkok végét könnyebb lenne rögzíteni, ha nincs ott a felette lévő keresztirányú palánkozás. Azokat hosszabbra lehetne hagyni és amikor mind fenn van egy vonalba lefaragni és összecsiszolni.  
Persze nem megoldhatatlan, csak nehezebb. 
További jó építést.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 1 válasz megjelenítése

Írta: moha () 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Írta: moha 2008. szeptember 06. Szombat 00:26

Igen, a ritka bordázat szinte minden általános minőségű kitnek problémája. Alig birod megcsinálni, mert általában a bordák távolsága és a palánk vastagsága nincsen jó arányban. Egy 1mm vastag palánkozásnál már nagyon is félő, hogy egy rossz mozdulatnál beszakad az egész. A Gretel hajóm pont ilyen, kitmódra ritkák a bordák. Elég szenvedős volt a palánkozás. Itt viszont nagyon figyelni kell arra, hogy pontosak legyenek a bordák, rendesen álljanak, különben könnyen hullámos lesz a palánkozás. Persze most a bordák ívre csiszolása is könnyebben fog menni, mintha ritkán lennének... A faragványoktól meg elájulok. Nagyon pöpec! Ugye nem először csinálod?

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Nemo () 2008. június 30. Hétfő 13:26

Írta: Nemo 2008. június 30. Hétfő 13:26

Az elsőt én írtam és a technika ördöge dolgozhatott, jó munkát a hajóhoz.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: wercome () 2008. június 27. Péntek 09:07

Írta: wercome 2008. június 27. Péntek 09:07

Mivel 3D-s tervezőprogrammal (Solid Edge) dolgozok, ezzel szerkesztettem a plusz bordákat is, nem volt egyszerű a képeket áttenni a programba, valahol keletkezett is egy 10%-os növeledés, ezt később fénymásolással kicsinyítettem vissza. Részletesebben nem írom le, mivel ehhez ismerni kellene a programot.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

» Az összes 2 válasz megjelenítése

Írta: allermat () 2008. június 25. Szerda 09:43

Írta: allermat 2008. június 25. Szerda 09:43

Már nagyon vártam a következő hajód! Úgy látom ez méltó folytatása az eddígieknek!  
Nagyon jók a faragások, főleg a növényi motívumok tetszenek, azok a képek alapján teljesen rendben vannak! 
Tetszik a másoló szerkezet is, bár ahogy mondtad tényleg akad finomítanivaló a (fél)kész darabokon, de azért így is sokkal gyorsabb, mintha egyenként kézzel faragnád. 
Esetleg hallhatnánk némi ismertetőt arról, hogy milyen módon szerkesztetted a plusz bordákat (számítógépet használtál nemde)? 
 
Sok szabadidőt kívánok hozzá!

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Írta: Tyrman () 2008. június 25. Szerda 09:34

Írta: Tyrman 2008. június 25. Szerda 09:34

Gratulálo a faragványokhoz. Gyönyörűek. :) 
Egy kérdés. Hogyan szerkesztetted ki a többlet bordákat? Én sejtem, de a lehetnek itt olyanok, akiknek érdemes lenne ezt leírnod.

 

» Válasz erre a hozzászólásra...

Megjelenítve 10 a(z) 11 hozzászólásból



Hozzászólás
A hozzászóláshoz be kell jelentkezni.
Belépés vagy regisztráció szükséges.

További hozzászólások...



mXcomment 1.0.5 © 2007-2024 - visualclinic.fr
License Creative Commons - Some rights reserved
 
< Előző   Következő >

www.hajomakett.hu
Hajomakett.hu - Vitorlás, hajó, makett